تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آبان 1401 - 19:05
کد خبر : 16394

پهپادی‌ترین جنگ تاریخ

پهپادی‌ترین جنگ تاریخ

حضور گسترده پهپادها در جنگ اوکراین باعث شده برخی این منازعه نظامی را جنگ پهپادها بخوانند. بر اساس برخی ادعاهای مطرح‌شده در حال حاضر هزاران پهپاد از سوی هر دو طرف درگیر در جنگ اوکراین با اهدافی همچون شناسایی مواضع دشمن، شلیک موشک و نیز هدایت آتش توپخانه خودی مورد استفاده قرار می‌گیرند.   به

حضور گسترده پهپادها در جنگ اوکراین باعث شده برخی این منازعه نظامی را جنگ پهپادها بخوانند. بر اساس برخی ادعاهای مطرح‌شده در حال حاضر هزاران پهپاد از سوی هر دو طرف درگیر در جنگ اوکراین با اهدافی همچون شناسایی مواضع دشمن، شلیک موشک و نیز هدایت آتش توپخانه خودی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

به گزارش ایران مامن، آن‌طور که در برخی از گزارش‌ها ادعا شده عمده‌ترین پهپاد مورد استفاده اوکراین بایراکتار(بیرقدار) ساخت کشور ترکیه با ابعادی شبیه به یک هواپیمای نظامی کوچک و مجهز به دوربین شناسایی با قابلیت حمل بمب‌های هدایت‌شونده لیزری است که قابلیت‌های تهاجمی بیشتری دارد ولی در مورد روسیه با توجه به مستندات اندیشکده مؤسسه خدمات متحد سلطنتی گفته‌شده که این کشور عمدتا از پهپادهای اورلان ۱۰ که کوچک‌تر بوده و بیشتر به منظور اهداف شناسایی استفاده می‌شوند، بهره می‌برد.

 

بنابر ادعای برخی کارشناسان، روسیه جنگ در اوکراین را با استفاده از هزاران عدد از این پهپادها که مجهز به دوربین‌ بوده و می‌توانند بمب‌های کوچکی را نیز حمل‌ کنند شروع کرده و با توجه به تلفات وارده اکنون تخمین‌زده می‌شود که تنها چندصد فروند از آنها در خدمت ارتش روسیه باقی ‌مانده باشد؛ اتفاقی که بنا بر ادعای سران کی‌یف و غربی‌ها، روسیه را به سوی خرید پهپادهای تهاجمی شناسایی نوع شاهد از ایران سوق داده و دردسرهای زیادی را برای تهران به دنبال داشته است.

 

 

بنابر ادعای «جک واتلینگ» استاد اندیشکده مؤسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس، پهپادهای هر دو طرف تنها زمانی که برای یافتن اهداف دشمن و هدایت آتش توپخانه به سمت این اهداف استفاده می‌شوند، بیشترین تأثیر را داشته‌اند. دکتر واتلینگ در ادامه برای اثبات ادعاهای خویش اینطور ادامه می‌دهد که «با کمک این پهپادها نیروهای روسی می‌توانند تنها در عرض ۳ تا ۵ دقیقه از زمانی که یک پهپاد اورلان-۱۰ هدفی را شناسایی کرد، اسلحه‌های خود را به سمت دشمن نشانه بگیرند و این در حالی است که بدون استفاده از این تجهیزات انجام یک حمله ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد».

 

دکتر «مارینا میرون» محقق مطالعات دفاعی در کینگز کالج لندن نیز در همین رابطه ادعا کرده که  پهپادها به اوکراین اجازه داده‌اند تا نیروهای دفاعی محدود خود را گسترش دهد. او می‌گوید: «اگر در گذشته می‌خواستید به دنبال مواضع دشمن بگردید باید واحدهایی از نیروهای ویژه را برای این کار اعزام می‌کردید و ممکن بود تعدادی از نیروها را از دست بدهید اما اکنون تنها چیزی که در یک عملیات شناسای در خطر قرار می‌گیرد تنها یک پهپاد است.»

 

افزایش هزینه‌های انسانی و خسارت به تجهیزات نظامی در طول یک جنگ فرسایشی بر اثر فعالیت‌های پهپادی عاملی‌ است که باعث شده‌ تا پس از طولانی‌ترشدن مدت نبرد و گسترش حجم خسارات وارده به هر دو کشور درگیر جنگ اوکراین، شاهد تغییراتی در تاکتیک‌های جنگی هر دو کشور و روی‌آوردن آنها به سمت استفاده از تجهیزات با کارآیی بیشتر و هزینه کمتر باشیم.

 

 

در همین زمینه دکتر میرون معتقد است که هرچند در چند هفته اول جنگ پهپادهای بایراکتار اوکراین به ویژه با توجه به استفاده در حمله به اهدافی مانند  انبارهای مهمات روسیه و غرق کردن کشتی جنگی مسکوا به طور گسترده مورد تحسین قرارگرفت اما با این حال از آنجایی که به مرور زمان بسیاری از این پهپادهای بزرگ و گران‌قیمت ۲ میلیون دلاری اوکراینی از سوی سامانه‌های پدافند هوایی روسیه  شناسایی و منهدم شدند، این کشور در هفته‌های اخیر بر آن شده تا به خرید مدل‌های ارزان قیمتی از پهپادهای تجاری برای استفاده در عملیات شناسایی و هدایت آتش توپخانه علیه مواضع دشمن از جمله مدل دی‌جی‌آی‌ماویک با حدود ۱۷۰۰ پوند قیمت روی بیاورد.

 

از سوی دیگر در مورد کشور روسیه نیز که با وجود منابع مالی بیشتر و قدرت نظامی بسیار قابل‌توجه‌تر نسبت به اوکراین متحمل هزینه‌های مادی و تجهیزاتی به مراتب سنگین‌تری نیز نسبت به اوکراین شده ‌است به نظر می‌رسد که تغییر تاکتیک و استفاده بیشتر از حملات هوایی با استفاده از پهپادهای رزمی و همچنین هدایت آتش توپخانه به کمک پهپادهای شناسایی در چند هفته اخیر شدت گرفته‌ است.

 

بنابر گزارش نیوزویک از ابتدای عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، روس‌ها تجهیزات بسیاری را از دست داده‌اند‌ و بنابراین طبیعی ‌است که به استفاده بیشتر از پهپادهای ارزان‌تر و با کارآیی بیشتر برای شناسایی و انهدام مواضع دشمن روی بیاورند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات