تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آبان 1401 - 15:58
کد خبر : 16399

التهابات غرب کشور و گردباد حوادث در مهاباد

التهابات غرب کشور و گردباد حوادث در مهاباد

به گزارش ایران مامن، آغاز مسابقات جام جهانی و دیدارهای حساس ایران در شرایطی است که شهرهای غرب کشور و مرز باختری آرام نیست.   در واپسین روز آبان ماه، حمله به قلمرو اقلیم کردستان باز هم خبرساز شد. نیروی زمینی سپاه اعلام داشت: در ادامه انهدام  مقرها و مراکز توطئه و سازماندهی گروهک‌های تروریستی

به گزارش ایران مامن، آغاز مسابقات جام جهانی و دیدارهای حساس ایران در شرایطی است که شهرهای غرب کشور و مرز باختری آرام نیست.

 

در واپسین روز آبان ماه، حمله به قلمرو اقلیم کردستان باز هم خبرساز شد. نیروی زمینی سپاه اعلام داشت: در ادامه انهدام  مقرها و مراکز توطئه و سازماندهی گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق، برخی از مقرهای باقی مانده مزدوران استکبار جهانی از ساعات اولیه بامداد امروز هدف دور جدید حملات موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا ع نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه هم توضیح داد: نباید اقلیم کردستان عراق محل صدور تسلیحات به داخل ایران و استفاده در اغتشاشات باشد.

 

همزمان که ترک‌ها هم شمال عراق و سوریه را به خاطر سرکوب «پ.ک.ک» و به دنبال عملیات تروریستی استانبول هدف قرار داده و به نوشته رسانه‌ها حملات هوایی‌شان ۱۲ کشته بر جای گذاشته است، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) حملات ایران به شمال عراق را نقض حاکمیت عراق دانسته و آن را محکوم کرده است.

 

 

به موازات این تحولات باید به اوضاع شهرهای عمدتا کردنشین غرب کشور اشاره کرد از جمله جوانرود یا پیرانشهر که تصاویر مربوط به مراسم خاکسپاری «قادر شوکری»‌ نوجوان ۱۶ ساله توجه بسیاری را جلب کرد.

 

نقطه کانونی توجهات اما مهاباد بوده است. به گزارش «اعتماد»  ناآرامی مهاباد از روزهای ابتدایی آبان‌ماه به صورت جدی آغاز شده بود. بعد از برگزاری مراسم‌های خاکسپاری ٣ تن از کشته‌شدگان این شهر در صبح جمعه و شنبه، ۲۷ و ۲۸ آبان‌ماه این اعتراضات ادامه یافت؛ به نحوی که فضای شهر در شنبه‌شب نا‌آرام بود و صدای رگبار در برخی مناطق مسکونی شهر به گوش می‌رسید. بر اساس اعلام خبرگزاری «فارس» هزاران نفر از مردم مهابادی روز جمعه در آیین تشییع و خاکسپاری «کمال احمدپور» شرکت کردند. حضوری که با مقابله نیروهای امنیتی مواجه شد و نهایتا باز هم آمارهای کشته‌شدگان افزایش یافت. کمال احمدپور از جمله معترضانی بود که بر اساس اعلام نماینده مردم مهاباد شنبه با شلیک تیر جنگی نیروهای امنیتی کشته شده است.

 

تصاویری که چند روز پیش از ورود نیروهای ضدشورش به مهاباد در شبکه‌های مجازی منتشر شد

 

به نوشته اعتماد نطفه بحران مهاباد اما از روز جمعه ۲۷آبان ماه شکل نگرفت و موضوع به هفته‌ها قبل‌تر باز می‌گردد؛ بحران زمانی آغاز شد که در مراسم چهلم «مهسا امینی» در۴آبان ماه، پسر جوانی به نام «اسماعیل مولودی» در اعتراضات این شهر کشته می‌شود. با کشته شدن این جوان و انتشار تصاویر مرتبط با آن، شهر مهاباد و بسیاری از مناطق کردنشین وارد دوره‌ای از اعتراضات مستمر می‌شوند.

 

چند روز پس از آن که تصاویر متعددی از ورود نیروها و تجهیزات ضدشورش به مهاباد نگرانی‌های متعددی را برانگیخت، «جلال محمودزاده» نماینده مهاباد با اشاره به کشته شدن ۱۱ نفر، اوضاع این شهر را چنین توصیف کرده است: مردم تا ساعات ۲ و ۳ بامداد روز یکشنبه با من تماس داشتند. برق برخی مناطق قطع شده بود. در جریان تیراندازی به خانه‌ها و مغازه‌ها تعدادی زخمی شدند، اما کسی کشته نشد. خسارات مالی فراوانی نیز به مردم وارد شد.

 

جلال محمودزاده نماینده مهاباد

 

وی در نهایت اظهار داشته برای پیگیری موضوع امروز نامه‌ای را خطاب به شمخانی نوشتم و از او خواستم که به ماجرای شهر مهاباد ورود کند و از نیروهای امنیتی بخواهند که با سعه صدر با مردم رفتار کنند. باید بررسی شود چه افراد و جریاناتی به شهر و مردم خسارت وارد ساخته‌اند. مسوولان باید به گونه‌ای تدبیر کنند که منطقه آرام شود. همان‌طور که در ماجرای سیستان و بلوچستان تدبیری اندیشیده و نماینده‌ای از سوی رهبری به منطقه اعزام شد. در مورد مناطق کردنشین مانند بوکان، سقز، بانه، دیواندره، ایرانشهر و… نیز باید چنین تدبیری صورت گیرد. افرادی در میان کشته‌شدگان هستند که اساسا در اعتراض حضور نداشتند..

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات