تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آذر 1401 - 12:29
کد خبر : 16431

شوک ۶۰ درصدی برجام را احیا می‌کند یا می‌کشد؟

شوک ۶۰ درصدی برجام را احیا می‌کند یا می‌کشد؟

تولید محصول اورانیوم UF6 با غنای ۶۰ درصد برای نخستین‌بار در فُردو و ادامه غنی‌سازی ۶۰ درصدی در نطنز، سرخط اقداماتی بود که تهران در پاسخ به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دستور آن را صادر کرد.   به گزارش ایران مامن، واکنش‌ غربی‌ها به این اقدام این بود که اروپایی‌ها ابراز

تولید محصول اورانیوم UF6 با غنای ۶۰ درصد برای نخستین‌بار در فُردو و ادامه غنی‌سازی ۶۰ درصدی در نطنز، سرخط اقداماتی بود که تهران در پاسخ به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دستور آن را صادر کرد.

 

به گزارش ایران مامن، واکنش‌ غربی‌ها به این اقدام این بود که اروپایی‌ها ابراز نگرانی و محکوم کردند، آمریکایی‌ها ابتدا گفتند نمی‌توانند غنی‌سازی ۶۰درصدی فردو را تایید کنند اما اقدام ایران توجیهی ندارد و اسرائیلی‌ها هم از رسیدنِ عنقریبِ سطح غنی‌سازی اتمی در ایران به ۹۰ درصد خبر دادند.

 

در ادامه، آژانس تایید کرد که غنی‌سازی ۶۰درصدی در فردو واقعیت دارد. پیش از آن «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اظهار داشته بود ایران مواد کافی برای داشتن بیش از یک بمب را انباشته کرده است. در این شرایط، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اطمینان داده بود، آمریکا هرگز نمی‌گذارد ایران به سلاح هسته‌ای برسد.

 

در این سو، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه آیا گروسی به ایران خواهد آمد اظهار داشته برای آمدنش مانعی وجود ندارد اما «نمی‌توانیم بپذیریم بیایند و بگویند ایران سایت اعلام نشده دارد.» به گفته اسلامی جایی که گاوداری است و در آن آهن قراضه می‌فروشند چطور می‌تواند سایت هسته‌ای باشد؟

 

در این باره «رویترز» نوشته اقدام ایران می‌تواند تلاش‌های غرب برای بازگرداندن ایران به تعهدات مندرج در برجام در قالب احیای این توافق را زیر سوال ببرد. ایران تا پیش از این اقدام جدید در فردو، غنی‌سازی ۶۰درصد در نطنز داشته که البته کمتر از غنی‌سازی ۹۰درصد است. ایران طبق برجام متعهد به رعایت سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ است.

 

 

«اریک برور» کارشناس ارشد مسائل خلع سلاح اتمی در پاسخ به این سوال که چرا این مساله مهم است؟ نوشته ایران تاکنون این حد از غنی‌سازی را در تاسیساتی پیش برده که روی سطح زمین است و به هرحال می‌توان گفت که به نوعی آسیب‌پذیر هم بودند. غنی‌سازی با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR صورت می‌گیرد، تاسیسات فردو در زیر زمین است، و هدف قرار دادن آن با حمله نظامی سخت است. بدون تغییرات دیگر در برنامه غنی‌سازی ایران، این امر می‌تواند سرعت انباشت مواد ۶۰ درصدی ایران و به تبع آن توانایی این کشور برای تولید چندین بمب را افزایش دهد.

 

تصمیم هسته‌ای اخیر تهران در ایران از رویکردهای مختلف مورد تحلیل قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «اعتماد» هرچند که برخی احتمال وتوی قطعنامه علیه ایران از سوی روسیه و چین (در صورت انتقال پرونده از شورای حکام به شورای امنیت) را مطرح می‌کنند اما حتی در صورت تحقق چنین سناریویی هم مساله‌ای به نام امنیتی‌سازی از پرونده هسته‌ای ایران و نگاه افکار عمومی در سطح بین‌المللی وجود دارد که به نظر می‌رسد در محاسبه‌های نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده در این پرونده چندان جایی ندارد.

 

«یوسف مولایی» استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران به «آرمان ملی» گفته است: در شرایطی که دنیا نسبت به تمام فعالیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف حساسیت دارد ایران باید با راهکارهای دیپلماتیک مشکلات خود را در فضای بین‌المللی حل کند.

 

در مقابل، روزنامه «جوان» غنی‌سازی ۶۰درصدی فردو را پاسخ به عملیات «غیرهسته‌ای» غرب دانسته و نوشته است: دوران انفعال در سیاست خارجی ایران به سر آمده است و طرف‌های غربی باید با چهره واقعی ایران که تا پیش از این به گونه دیگری ترسیم شده بود، کنار بیایند؛ واقعیتی که ضمن توجه به عقلانیت سیاسی، منافع ملی و عزت ملی، انفعال را کنار گذاشته و می‌گوید: دوران بزن در رو گذشته است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات