تاریخ انتشار : جمعه 4 آذر 1401 - 12:26
کد خبر : 16452

مشت آخر با دستکش حقوق بشر و ادامه خط انفعال

مشت آخر با دستکش حقوق بشر و ادامه خط انفعال

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، قطعنامه‌ای تصویب کرد. در رای‌گیری صورت گرفته ۲۵ کشور از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا از تشکیل «گروه حقیقت‌یاب» موارد نقض حقوق بشر در ایران حمایت کردند. ۱۶ کشور (بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان،

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، قطعنامه‌ای تصویب کرد. در رای‌گیری صورت گرفته ۲۵ کشور از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا از تشکیل «گروه حقیقت‌یاب» موارد نقض حقوق بشر در ایران حمایت کردند. ۱۶ کشور (بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات متحده‌ی عربی، ازبکستان)  به این قطعنامه رای ممتنع و ۶ کشور ارمنستان، چین، کوبا، اریتره، پاکستان و ونزوئلا رای منفی دادند.

 

 

به گزارش «ایرنا» این جلسه پس از آن تشکیل شد که سفرای آلمان و ایسلند با ارسال نامه‌ای به دبیرخانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو مورخ یازدهم نوامبر (۲۰آبان) خواستار برگزاری نشست ویژه به منظور بررسی آنچه بدترشدن اوضاع حقوق بشر در ایران نامیدند شدند.

 

تلاش ناکام چین برای افزودن متممی به قطعنامه برای کاهش بار آن، حضور نمایندگان گروه‌های حقوق‌بشری معارض با تهران از جمله بهاییان، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، عفو بین‌الملل و … برای داغ‌کردن تنور شورای حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی و نام بردن دوباره از رئیس‌جمهوری در ارتباط با اعدام‌های دهه۶۰ از رخدادهای قابل توجه نشست اخیر بود و برای برخی هم تلاش نماینده ایران در نشست ویژه حقوق بشر برای پیدا کردن متن سخنرانی‌اش در پاسخ به اتهامات غربی‌ها قابل توجه بود.

 

 

قطعنامه شورای حقوق بشر درست به فاصله یک هفته پس از آن تصویب شد که واشنگتن و تروئیکای اروپایی، دیده‌بان سازمان ملل متحد در امور اتمی را برای پیگیری اهدافشان فعال کردند. انگلیس، آلمان، فرانسه و ایالات متحده پنجشنبه گذشته قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد و به تصویب رساندند.

 

به گزارش ایران مامن، توقف مذاکرات هسته‌ای و استقبال نماینده آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای از قطعنامه حقوق‌ بشری علیه ایران، بازتاب گسترده اعتراضات در ایران در رسانه‌های غربی، تمرکز روی تحرکات نظامی ایران در نواحی مرزی با اقلیم کردستان و نیز خبرسازی دیپلمات‌های اروپایی در تهران با نماد «شال نارنجی» برای مقابله با آنچه خشونت جنسیتی، نقض حقوق بشر و … می‌خوانند در قالب کمپینی۱۶ روزه نشان از ائتلافی جدی برای اعمال فشار دارد؛ وضعیتی که از دید تهران پیوند حلقه‌های یک جنگ هیبریدی است و البته راه به جایی نخواهد برد.

 

 

با این حال، بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و بین‌المللی می‌گویند کشیده‌شدن ایران به سوی انزوا نتیجه محتمل چنین اقداماتی خواهد بود و از دستگاه دیپلماسی و تبلیغاتی-رسانه‌ای تا سرمربی تیم ملی هم تنها ابتکاری که برای برونرفت از این فشار بروز یافته یادآوری جنگ جهانی دوم و حمله انگلیس و آمریکا به عراق و افغانستان بوده که وضعیتی انفعالی را به تصویر می‌کشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات