تاریخ انتشار : جمعه 4 آذر 1401 - 21:29
کد خبر : 16467

دوگانه فوتبال و سیاست؛ رویای صعود برابر سودای اعتراض

دوگانه فوتبال و سیاست؛ رویای صعود برابر سودای اعتراض

سومین برد تیم ملی فوتبال طی شش دوره حضور در جام‌های جهانی با نتیجه ۲ بر صفر برابر ولز به نوعی تلافی باخت هولناک و بی‌سابقه ۶ بر ۲ برابر انگلیس بود زیرا بسیاری ولز را دومین بریتانیا در جام جهانی قطر به حساب می‌آورند و حالا سه روز دیگر قرار است دیگر تیم انگلیسی‌زبان

سومین برد تیم ملی فوتبال طی شش دوره حضور در جام‌های جهانی با نتیجه ۲ بر صفر برابر ولز به نوعی تلافی باخت هولناک و بی‌سابقه ۶ بر ۲ برابر انگلیس بود زیرا بسیاری ولز را دومین بریتانیا در جام جهانی قطر به حساب می‌آورند و حالا سه روز دیگر قرار است دیگر تیم انگلیسی‌زبان گروه دوم یعنی آمریکا حریف ایران باشد.

 

به گزارش ایران مامن، بعد از برد امروز، گمانه‌زنی‌های فوتبالی برای صعود شروع شد اما صرف‌نظر از نتیجه بازی انگلیس و آمریکا، آنچه مشخص است این‌که بازی روز دوشنبه جدالی تمام‌عیار برای رفتن به دیدار یک هشتم پایانی خواهد بود.

 

 

پس از سوت پایان بازی روز جمعه چهارم آذرماه، بسیاری از مردم و رسانه‌ها شرایطی متفاوت با فضای پس از مسابقه مقابل انگلیس را تجربه کردند. بازیکنان تیم ملی متفاوت با بازی قبلی سرود ملی را همخوانی کردند و از روی سکوهای ورزشگاه احمد بن علی بر خلاف استادیوم خلیفه شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» چندان شنیده نمی‌شد.

 

در عوض رسانه‌هایی مانند بی بی سی و ایران‌اینترنشنال از جلوگیری میزبان از ورود پرچم‌های شیر و خورشید و زن زندگی آزادی تصاویری منعکس ساختند و مدعی شدند کارگران خارجی برای تشویق ایران به ورزشگاه روانه شده‌اند.

 

 

اعتراف سرمربی ولز به شایستگی ایران برای پیروزی، اقدام تماشاگران و ملی‌پوشان به تمیز کردن ورزشگاه و رختکن تیم ملی، پیام دولتی‌های سابق و کنونی برای پیروزی امروز در کنار موضوع دستگیری «وریا غفوری» بازیکن سابق تیم ملی و استقلال تهران از دیگر موضوعاتی بود که در رسانه‌های داخلی و خارجی در پیوند با این رخداد فوتبالی مورد توجه قرار گرفت.

 

برخی هم اقدام خبرگزاری دولت در انتشار تصاویری از هواداران تیم ملی بدون حجاب را قابل تامل دانستند؛ تصاویری که معمولا در صداوسیما پخش نمی‌شود مگر آنکه از زیر تیغ سانسورچی‌های این رسانه به صورت اتفاقی بگذرد.

 

 

با وجود دوقطبی که همچنین در جامعه به چشم می‌خورد به نظر می‌رسد یکی از تبعات باخت سنگین به انگلیسی‌ها کاهش رویکردهای منفی نسبت به تیم ملی بوده چنان‌که در فضای مجازی همدلی بیشتری با این تیم شکل گرفته و شاید تحقق رویای بی‌سابقه صعود تا حدی بر ملاحظات سیاسی طی روزهای آتی سایه بیاندازد.

 

در این باره «کوثر شیخ نجدی» فعال ادبی و فرهنگی می‌نویسد: هر چقدر عصبانی بشویم، دل‌مان خون بشود، هر چقدر بر سر و کله‌ی هم بزنیم، آخر آخرش ما یک ملتیم. آخر آخرش ما ایرانی هستیم. ماییم که آبروی هم‌دیگر هستیم. ماییم که باید مملکت را بسازیم. تک تک‌ ما با وجود هر عقیده و مسلکی عاقبت باید برای پرچم ایران جوش بزنیم. باید حرف هم را بشنویم. باید اسلحه‌هایمان را زمین بگذاریم و به جایش صدای پاره‌های تن‌مان، هموطنان‌مان را بشنویم.

 

 

دلمان خون است، خسته‌ایم اما این ایران ماست. حتی اگر از همه‌ی ایران فقط یک نام در شناسنامه‌هایمان باقی مانده باشد که با خودمان این‌طرف و آن‌طرفِ دنیا می‌کشیم. آخر آخرش باید همدیگر را به خاطر ترس‌ها، نادانی‌ها، منفعت طلبی‌ها، کوتاهی‌ها و ستم‌ها ببخشیم و پتانسیل‌هایمان را در جهت افتخار آفرینی و زندگی بهتر آزاد کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات