تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 23:30
کد خبر : 16505

سکه چرا رکورد زد؟

سکه چرا رکورد زد؟

قیمت سکه بهار آزادی در ششمین روز از آذرماه رکوردشکنی و از ۱۷ میلیون تومان عبور کرد. «محمد کشتی آرای» نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این باره به «تسنیم» گفته حباب قیمت سکه نسبت به هفته قبل افزایش یافته و به ۲ میلیون تومان رسیده است.   درباره دلایل این جهش،

قیمت سکه بهار آزادی در ششمین روز از آذرماه رکوردشکنی و از ۱۷ میلیون تومان عبور کرد. «محمد کشتی آرای» نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این باره به «تسنیم» گفته حباب قیمت سکه نسبت به هفته قبل افزایش یافته و به ۲ میلیون تومان رسیده است.

 

درباره دلایل این جهش، روزنامه «دنیای اقتصاد» نوشته است: به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی در اثر سیاست‌های ایجاد شده از سوی نهاد بازار‌ساز در جهت جلوگیری از نوسانات نرخ ارز، عده‌ای از معامله‌گران به خرید و فروش سکه روی آورده‌اند و همین امر سبب افزایش قیمت سکه طلا تا سطوح کانال تاریخی شده است.

 

بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ طلا به عنوان کالای سرمایه‌ای از ابتدای سال جاری، مشاهده می‌شود که قیمت سکه از روز‌های ابتدایی فروردین ماه تاکنون حدود ۳۸ درصد رشد کرده است. از سوی دیگر نرخ شاخص ارزی نیز در معاملات دومین روز کاری هفته افزایش نرخ چشمگیری را تجربه کرد و به سطوح قیمتی پایان کانال ۳۵ هزار تومانی رسید.

 

به گزارش این رسانه اقتصادی از سطح بازار ارز تهران، عمده افراد حاضر در بازار را خریداران تشکیل داده و این افراد با در نظر گرفتن برخی سیگنال‌های غیراقتصادی، با هدف کسب سود اقدام به خرید ارز می‌کنند.

 

 

با مشاهده فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران می‌توان دریافت که رابطه مستقیمی میان قیمت دلار و سکه وجود دارد.

 

همچنین «نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر تاثیر رسیدن نرخ گواهی سکه برای اولین‌بار در تاریخ به کانال قیمتی ۱۷۰هزار تومانی اظهار داشته بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت‌ها در بازار سکه به سبب نوسان نرخ ارز در بازار داخل است که قیمت اوراق سکه نیز با پیش‌بینی همین افزایش‌ نرخ ارز بالا رفت.

 

به گفته وی، سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با اوراق سکه در بورس یک موضوع اساسی است که باید کنترل شده پیش رفته و فاصله خود را با بازار آزاد بیشتر کند؛ بدین معنا که ارزان‌تر از قیمت سکه در بازار آزاد قیمت‌گذاری و عرضه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات