تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 - 16:11
کد خبر : 16562

دق ‌لی‌ های بولتنی

دق ‌لی‌ های بولتنی

به دنبال ادعای گروه هکری «بلک ریوارد» مبنی بر دسترسی به دیتابیس خبرگزاری «فارس»، این خبرگزاری بعد از چند روز نهم آذرماه تایید کرد بخش قابل‌توجهی از اطلاعات از جمله بولتن‌هایش به سرقت رفته است.   بر اساس ادعاهای مطروحه، شماری از این بولتن‌ها که تنها در یک نسخه انتشار می‌یافته برای فرمانده کل سپاه

به دنبال ادعای گروه هکری «بلک ریوارد» مبنی بر دسترسی به دیتابیس خبرگزاری «فارس»، این خبرگزاری بعد از چند روز نهم آذرماه تایید کرد بخش قابل‌توجهی از اطلاعات از جمله بولتن‌هایش به سرقت رفته است.

 

بر اساس ادعاهای مطروحه، شماری از این بولتن‌ها که تنها در یک نسخه انتشار می‌یافته برای فرمانده کل سپاه تهیه شده است. فارس اما خود اعلام داشته محتوای بولتن‌ها رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه بوده است.

 

خبرگزاری «تسنیم» مطالب مطرح شده در بولتن‌های را مضحک خوانده و در گزارش خود به نقل از یک منبع مطلع نوشته است: «فرمانده سپاه، فرمانده ارشد یکی از مهم‌ترین ارکان نیروهای مسلح است که در آن علاوه بر یگان‌های رزمی، یگان‌های اطلاعاتی و حفاظتی پیشرفته‌ای قرار دارند و بالاترین دسترسی به اطلاعات لازم از طریق آنها وجود دارد؛ لذا اینکه ادعا شود خبرنگار یا یکی از مسوولان یک خبرگزاری مسوول تهیه بولتن اخبار محرمانه برای فرمانده کل سپاه شده است، مضحک است.»

 

 

علاوه بر این، محورهایی مانند نحوه برخورد با «مولوی عبدالحمید» امام جمعه اهل سنت زاهدان، شیوه عمل نهادهای اطلاعاتی درباره حادثه تروریستی شاهچراغ، دیدار برخی سلبریتی‌ها با مقامات ارشد سپاه، جزئیات مذاکرات هسته‌ای و … به عنوان اطلاعات مندرج در بولتن‌های یادشده مورد توجه قرار گرفته است.

 

روزنامه «اعتماد» در گزارشی در این باره نوشته است: در شرایطی که برخی تصور می‌کردند، به سرعت محتوای این بولتن‌ها، تکذیب شود، اما بررسی تکذیبیه‌های صادر شده درخصوص این موضوع نشان می‌دهد که به‌رغم تکذیب محتوای این نشست از سوی نهادهای ارشد کشور، اصل موضوع نه تنها تکذیب نشده، بلکه با اظهارنظرهای دیروز ۲ چهره بانفوذ در اردوگاه اصولگرایان مشخص شد که مرجع تهیه‌کننده این بولتن، قائم‌مقام خبرگزاری فارس بوده است.

 

به نوشته این روزنامه، دیروز «یاسر جبرائیلی» معاون سابق فارس و «احسان صالحی» عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت درخصوص نقش ویژه «عباس درویش توانگر» در تهیه و انتشار این بولتن اطلاع‌رسانی کرده و محتوای آن را «ملغمه‌ای از راست و دروغ» و در راستای «بازی‌های سیاسی کثیف برای تقویت برخی افراد در یک جناح سیاسی خاص!» ارزیابی کردند.

 

«مهدی فضائلی» مدیرعامل سابق فارس و از چهره‌های رسانه‌ای مطرح اصولگرایان (عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب) هم توئیت زده علاوه بر آنکه اغلب اخبار و مواضع منسوب به رهبر معظم انقلاب در بولتن خبری یک مجموعه رسانه ای، به دلیل غیردقیق، ناقص و گاه جعلی بودن غیرمعتبر است، باید به اغراض شوم دشمن توجه داشت که اخباری دروغ را به عنوان اخبار این بولتن محرمانه مطرح کند.

 

به دنبال این توئیت‌ها بود که برخی رسانه‌ها از شنیده‌هایی مبنی بر دستگیری قائم‌مقام فارس خبر دادند.

 

آنچه این روزها در فضای مجازی و گفت‌وگوهای سیاسی درباره «بولتن گیت» بیان می‌شود موارد استفاده متعددی دارد اما به طور ویژه مورد استقبال ضربه‌خوردگان از «بولتن‌سازی» قرار گرفته به‌خصوص اصلاح‌طلبانی که مکررا از پخش شب‌نامه و انتشار بولتن و … علیه خود نالیده‌اند.

 

 

به نوشته اعتماد، چهره‌های اصولگرا در شرایطی نسبت به «ملغمه راست و دروغ» این خبرگزاری و استفاده از رسانه به عنوان یک «سلاح کثیف برای تقویت عناصر نامطلوب یک جناح خاص» صحبت می‌کنند که پیش از این بسیاری از فعالان سیاسی مستقل و میانه‌رو هم نسبت به اخبار بدون پایه و اساس خبرگزاری‌های اصولگرا هشدار داده و اعلام کرده بودند، دود انتشار اخبار دروغ، بدون سند و فاقد پشتوانه روز و روزگاری در چشم نورچشمی‌های جناح راست نیز فرو می‌رود.

 

«عباس عبدی» در این باره توئیت زده رسانه‌ها ساختاری دارند که برخلاف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و مبتنی بر شفافیت و نفی محرمانگی است. این تفاوت در ارتباطات میان‌فردی کارکنان و فضای باز تحریریه مشهود است. اگر رسانه وارد کارهایی شود که تناسبی با کارکردش ندارد نتیجه همین می‌شود که در افشای بولتن‌های فارس می‌بینید.

 

«فریدون مجلسی» پای ثابت تحلیل‌های سیاسی و بین‌المللی روزنامه‌های اصلاح‌طلب هم اظهار داشته طی سال‌های گذشته همواره از این نوع بولتن‌ها برای زدن یک جناح خاص سیاسی و افراد منتقد استفاده می‌شده  از آنجا که مرجع تهیه‌کننده این بولتن‌ها، حرفه‌ای، تخصصی و البته بی‌طرف نبوده، همواره از این خبرسازی‌ها برای زدن و کوبیدن رقبای سیاسی استفاده شده است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات