تاریخ انتشار : یکشنبه 13 آذر 1401 - 23:00
کد خبر : 16583

زد و خورد چین و روسیه در فضای مجازی

زد و خورد چین و روسیه در فضای مجازی

تصور غالب این است که در نسل جدید جنگ‌ها که در فضای سایبری در جریان است، ائتلاف‌هایی هم‌شکل با فضای حقیقی وجود دارد مثلا دولت‌های دموکراتیک غربی با هم وارد تنازع نمی‌شوند یا شرقی‌ها با هم برخوردی ندارند اما گزارش‌هایی این تصور را به هم‌می‌ریزد.   گزارش برخی شرکت های امنیتی نشان می دهد چین

تصور غالب این است که در نسل جدید جنگ‌ها که در فضای سایبری در جریان است، ائتلاف‌هایی هم‌شکل با فضای حقیقی وجود دارد مثلا دولت‌های دموکراتیک غربی با هم وارد تنازع نمی‌شوند یا شرقی‌ها با هم برخوردی ندارند اما گزارش‌هایی این تصور را به هم‌می‌ریزد.

 

گزارش برخی شرکت های امنیتی نشان می دهد چین بعد از نبرد اوکراین حملات سایبری خود به روسیه را افزایش داده است. گزارش شرکت امنیتی- سایبری «چک پوینت» و شرکت امنیتی و واکنش اضطراری کامپیوتری اوکراین (CERT) در این رابطه از اهمیت زیادی برخوردار است. به ادعای این شرکت ها شواهدی وجود دارد که در یک جهش قابل توجه، گروه های سایبری وابسته به دولت چین، جمع آوری اطلاعات از سازمان‌های دولتی روسیه را تشدید کرده اند.

 

بر اساس تجزیه‌وتحلیل شرکت امنیتی و واکنش اضطراری کامپیوتری اوکراین (CERT) یک کمپین سایبری مرتبط با چین در ماه ژوئن سازمان های مرتبط با روسیه را با بدافزارهای ویژه ای هدف قرار داده و این فعالیت ها نسبت به ماه های قبل به صورت ملموسی افزایش یافته است.

 

در این حملات از توصیه های دولتی با یک فایل متنی غنی برای متقاعد کردن قربانیان جهت باز کردن فایل های آلوده به بدافزارها استفاده شده است. فایل های آن‌ها نیز عمدتاً از تولیدات مایکروسافت آفیس بوده اند. شرکت امنیتی (SentinelOne) که به بررسی این حملات پرداخته مدعی شده عمده پیغام‌ها متنی فریبنده و حاوی هشدار امنیتی دولتی به زبان روسی بوده اند. در این پیام ها از طرف آژانس ها و ارائه دهندگان زیرساخت روسیه در خصوص حملات احتمالی سایبری هشدار داده شده و به قربانیان توصیه می‌شود الزامات انطباق با قوانین روسیه را رعایت نمایند.

 

 

با اینکه در گذشته نیز چین حملاتی علیه روسیه انجام داده بود اما این حملات بعد از نبرد اوکراین تشدید شده است. در این رابطه گروه هکری (Tonto) در خط مقدم حملات قرار دارد. «تام هاگل» تحلیلگر شرکت (SentinelOne) مدعی است: «تیم تونتو، مانند دیگر بازیگران چینی، سابقه طولانی در هدف قرار دادن روسیه دارد. آنچه در این حملات دیده می شود افزایش بالقوه تلاش چین برای جمع‌آوری اطلاعات از داخل روسیه است.»

 

گزارش شرکت چک پوینت نیز در این رابطه گزارش مبسوطی تهیه کرده است. بر اساس گزارش یادشده این شرکت چینی و کمپین جدید جاسوسی آن‌ها مؤسسات روسی به خصوص نهاد مرتبط با ارتباطات ماهواره‌ای هوابرد، رادار و جنگ الکترونیک را هدف قرار داده است.

 

این نهادها عمدتاً متعلق به شرکت «روس‌تک» هستند، مجموعه ای از نهادهای نظامی که یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین نهادها در تشکیلات دفاعی این کشور شناخته می شود. به باور متخصصین این شرکت عملیات جاسوسی چین در اوایل جولای۲۰۲۱، مدت‌ها قبل از حمله روسیه به اوکراین آغاز شده اما بعد از حمله روسیه به اوکراین شدت گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات