تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 آذر 1401 - 12:18
کد خبر : 16612

توقف لوکوموتیو دولت

توقف لوکوموتیو دولت

«مهرداد بذرپاش» روز چهارشنبه شانزدهم آذر از مجلس یازدهم برای وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم رای اعتماد گرفت و با ۱۸۷رای موافق، ۶۴ مخالف، ۷ ممتنع و ۵ باطله جانشین «رستم قاسمی» شد.   پیش از رای اعتماد مجلس به بذرپاش، برخی رسانه‌ها به سوابق وی در سایپا و دیوان محاسبات پرداختند. به نوشته

«مهرداد بذرپاش» روز چهارشنبه شانزدهم آذر از مجلس یازدهم برای وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم رای اعتماد گرفت و با ۱۸۷رای موافق، ۶۴ مخالف، ۷ ممتنع و ۵ باطله جانشین «رستم قاسمی» شد.

 

پیش از رای اعتماد مجلس به بذرپاش، برخی رسانه‌ها به سوابق وی در سایپا و دیوان محاسبات پرداختند. به نوشته «شرق» ‌انتصاب بذرپاش برای مدیرعاملی سایپا در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد حواشی فراموش‌نشدنی به ‌همراه داشت. هر چند عمده شاخص‌های مالی سایپا بهبود یافت اما از همان زمان اتهام هایی در مورد فیش‌های نجومی بذرپاش و چهار عضو دیگر هیئت‌مدیره طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ شرکت خودروسازی سایپا مطرح شد و روزنامه ایران در آن سال‌ها طی گزارشی از پاداش ۶۰۰ میلیون تومانی در سایپا نوشت.

 

این روزنامه افزود: معرفی مهرداد بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات با مخالفت‌های جدی مواجه بود. احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس، در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس، خواستار تجدیدنظر در معرفی او برای این پست شد. توکلی ادعا داشت: «تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نام‌برده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد». او انتقاد کرده بود که بذرپاش دوران فعالیتش در سازمان بسیج دانشجویی را نیز به عنوان سابقه کار خود محسوب کرده‌ است که طبق قانون جزء اشتغال محسوب نمی‌شود.

 

 

مخالفان بذرپاش در مجلس هم بر این لیست افزودند به خصوص در بخش مسکن. یکی از دلایل عمده مخالفان در بهارستان این بود که بذرپاش سابقه‌ای در حوزه تخصصی راه و مسکن ندارد. همچنین، «مجتبی توانگر» نماینده تهران اظهار داشت گزارش های ۴ ماهه و ۶ ماهه دیوان پر از اشکال و ایراد است که با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی بررسی شد.اگر بذرپاش موفق بوده در دیوان بماند و موفق تر بشود.

 

اظهار نگرانی‌ها درباره اوضاع خراب مسکن و وعده‌های «سیدابراهیم رئیسی» امروز محدود به مجلس نبود. رئیس‌جمهوری که از بهارستان به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه تهران رفته بود با این اظهارات نماینده دفتر تحکیم وحدت روبرو شد: از ابتدا مشخص بود که ساخت چهار میلیون مسکن با وزیری که مریض احوال باشد شدنی نیست.

 

البته در این باره «علیرضا زاکانی» شهردار تهران امروز در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: مشکل مسکن بخاطر وزیر بی کفایتی است که در دولت قبل گفت افتخار میکنم یک واحد مسکونی نساختم. دشمن فهمیده که دولت جدید می‌خواهد کار کند، بنابراین فشار را زیاد کرده است.

 

نکته جالب اینکه ناممکن بود این وعده را وزیر جدید از همان ابتدای کار و در بهارستان تایید کرده است. به گفته بذرپاش هزینه ساخت ۴ میلیون مسکن تقریبا دو برابر بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ است. شما نمایندگان بگویید از کجا باید تامین شود؟با چه مدلی می خواهیم مسکن بسازیم؟ همه ما در یک کشتی نشسته ایم، فکر نکنیم اگر مسکن ساخته نشود فقط دولت مقصر است.

 

به این ترتیب با پرچم سفیدی که وزیر مسئول اصلی‌ترین وعده اقتصادی و در واقع «لوکوموتیو» دولت در بهارستان بالا برد به نظر می‌رسد کابینه باید به فکر وعده و شعار دیگری باشد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات