تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آذر 1401 - 22:25
کد خبر : 16692

انزوا فعلا به جای براندازی؛ گام سوم و اخراج ایران از کمیسیون مقام زن

انزوا فعلا به جای براندازی؛ گام سوم و اخراج ایران از کمیسیون مقام زن

بعد از چند هفته فضاسازی آمریکا و کشورهای غربی برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن در جلسه روز چهارشنبه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک)، سرانجام آنچنان که پیش‌بینی می‌شد با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع این تصمیم رای آورد.   به گزارش ایران مامن، مدل اخراج ایران

بعد از چند هفته فضاسازی آمریکا و کشورهای غربی برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن در جلسه روز چهارشنبه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک)، سرانجام آنچنان که پیش‌بینی می‌شد با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع این تصمیم رای آورد.

 

به گزارش ایران مامن، مدل اخراج ایران از این نهاد بین‌المللی مشابه قطعنامه‌های اخیر شورای حکام آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی و شورای حقوق بشر سازمان ملل بود که ائتلاف آمریکا و شرکای غربی با کشورهای همسو با دست برتر در مجامع بین‌المللی، تهران را در تنگنایی دیپلماتیک قرار دادند.

 

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که سازوکاری برای آن وجود نداشت و ایران که سال ۲۰۲۱ با رای همین شورا به عضویت کمیسیون مقام زن انتخاب شده بود، باید چهار سال خود را به پایان می‌رساند. همین موضوع هم عاملی برای مخالفت اعضایی مانند پاکستان بود.

 

استدلال دیگر مخالفان رای امروز مانند برزیل این بود که با اخراج ایران چگونه می‌توان جمهوری اسلامی را در خصوص مسائل زنان پاسخگو نگه داشت.

 

سوریه و دوستان شرقی یعنی چین و روسیه هم از این زاویه که خواست نامتعارف آمریکا تبدیل به رویه‌ای نادرست در مجامع بین‌المللی می‌شود، به مخالفت با آن پرداختند اما زور نمایندگان ۶ کشور بر غربی‌ها نچربید و در نهایت نماینده آمریکا با این گزاره که عضویت ایران در کمیسیون مقام زن لکه ننگی برای این نهاد است، سومین ضربه دیپلماتیک را در مجامع بین‌المللی (بعد از شورای حکام و حقوق بشر) وارد ساخت.

 

 

هر چند کشورهای غربی روی موج اعتراضات اخیر در ایران که با مرگ «مهسا امینی» بر سر مساله «حجاب اجباری» کلید خورد توانستند اجماع لازم را در این زمینه ایجاد کنند، اما نباید فراموش کرد طی سال‌های اخیر کشورهایی مانند سعودی به رقم اعدام‌های گسترده و وقایعی مانند سلاخی «جمال خاشقچی» هرگز تبعاتی مانند ایران را تجربه نکرده‌اند.

 

طی سال‌های اخیر ایران حتی در دیوان دادگستری بین‌المللی به عنوان یکی از مجامع مهم بین‌المللی توانست آرایی را به سود خود و به زیان آمریکای ترامپ به دست آورد.

 

نگاهی به اوضاع اخیر نشان می‌دهد دلیل اصلی ضربه‌پذیری تهران در مجامع بین‌المللی شکل‌گیری دوباره ائتلاف غربی است، حال آن‌که در دوره پیش از روی کار آمدن دموکرات‌ها آشکارا شاهد انشقاق‌هایی میان آمریکا و اروپا در خصوص ایران بودیم.

 

از دید بسیاری از ناظران، کش دادن مذاکرات هسته‌ای، بی‌توجهی به پرونده‌هایی مانند FATF و تبعات باقی ماندن در لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی به عنوان یکی از نهادهای مهم بین‌المللی، اتهامات پیش روی ایران در جنگ اوکراین، رخوت دیپلماتیک و مسائلی از این دست که نتیجه عدم توازن در سیاست خارجی است، جمهوری اسلامی ایران را به سمت انفعال سوق داده و وضعیتی به مراتب خطرناک‌تر از سال‌های پایانی دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ را به لحاظ مواجهه با ائتلاف ضدایرانی پدید آورده است.

 

از این منظر، کشورهای غربی که گویی هنوز برای براندازی و همسویی با سوداهایی که در برخی پایتخت‌های منطقه از جمله ریاض وجود دارد، با تردیدهایی جدی مواجهند فعلا گزینه انزوا را مرحله به مرحله پیش می‌برند و در مقابل هم جز طرح شعارهای کلیشه‌ای در داخل و خارج، ابتکاری برای شکستن این فضا در دستور کار سیاست خارجی تهران قرار ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات