تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آذر 1401 - 20:37
کد خبر : 16755

از این جام به یادگار بماند

از این جام به یادگار بماند

جام جهانی بیست و دوم را در قطر، راه راه پوشان آرژانتینی از دست فرانسوی‌ها ربودند.   دیدار دیشب یاران «لئو مسی» که همزمان با آرژانتین برای جانشین مارادونا در زمین می‌دویدند یکی از زیباترین فینال‌های تاریخ را رقم زدند زیرا تیم مقابلشان فرانسه با «کلیان امباپه» بود که چیزی برای تکرار قهرمانی ۲۰۱۸ کم

جام جهانی بیست و دوم را در قطر، راه راه پوشان آرژانتینی از دست فرانسوی‌ها ربودند.

 

دیدار دیشب یاران «لئو مسی» که همزمان با آرژانتین برای جانشین مارادونا در زمین می‌دویدند یکی از زیباترین فینال‌های تاریخ را رقم زدند زیرا تیم مقابلشان فرانسه با «کلیان امباپه» بود که چیزی برای تکرار قهرمانی ۲۰۱۸ کم نداشت.

 

فرانسوی‌ها که در نیمه نخست چیزی برای عرضه نداشتند و ۲ گل خورده بودند، مزد جسارت «دیدیه دشان» در بازی دادن به جوانان پرانگیزه را گرفتند و ۴۵ دقیقه دوم را جبران کردند.

 

دو نیمه ۱۵ دقیقه‌ای هم صحنه رقابت شانه به شانه امباپه و مسی و سهم هر کدام یک گل شد تا ضربات پنالتی و تکرار روزهای خوب «امیلیانو مارتینز» برنده دستکش طلای جام، بعد از ۹ دوره جام را به آرژانتینی‌ها برگرداند.

 

 

برای جامی که سیاسی‌ترین جام برای ما ایرانی‌ها بود و با شکست تلخ ۶ بر ۲ برابر انگلیس، برد ولز و فروریختن رویای صعود پس از باخت مقابل آمریکا به پایان رسید، اتفاقاتی عجیب رقم خورد. کافه‌ای به دلیل خوشحالی از گل‌های انگلیس پلمپ شد، یگان ویژه در خیابان‌ها به رقص درآمدند و برخی از باخت مقابل آمریکا شادی کردند.

 

 

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نشان داد، فوتبال سیاسی است به همان اندازه‌ای که در جام جهانی ۱۹۸۶ که «دست خدا» از آستین مارادونا انتقام شکست مالویناس را از انگلیسی‌ها گرفت اما نه به شکلی که ما تصور می‌کنیم.

 

اکنون فوتبال به شکلی سیاسی است که حذف روسیه از انتخابی جام جهانی به شکل سربریدن با پنبه است، مراکش به شکلی عمل می‌کند که عکس انداختن بازیکنان و تماشاچیان طرفدار این تیم با پرچم فلسطین و سجده شکرشان توی ذوق کسی نمی‌زند، قطر به بهترین شکل بر پرستیژ خود می‌افزاید و عبای حریر عربی بر دوش کاپیتان قهرمان جام می‌پوشاند.

 

 

این جام تصورها را در مورد بسیاری از وقایع، پدیده‌ها و ملل تغییر داد. برای مثال ژاپنی‌هایی که بعد از شکست آلمان در نخستین مسابقه خود، رختکن را شیک و مرتب تحویل داده بودند، بعد از باخت مقابل کارستاریکا نشان دادند اخلاق و ویژگی‌های ملل تابعی از شرایطشان است و هیچ ویژگی در این زمینه ذاتی نیست همانطور که بلژیکی‌های متمدن بعد از باخت به مراکش و حذف از جام همه چیز را به هم ریختند و حتی رگه‌هایی از نژادپرستی بروز دادند.

 

 

تورنمت اخیر باز هم به ما نشان داد تا آخرین لحظه باید جنگید؛ مثل بازیکنان فرانسه که هرگز چهره یک تیم دست و پا بسته را از خود نشان ندادند یا شبیه کره جنوبی که تا لحظات پایانی در مرحله گروهی جنگیدند و با گل لحظات پایانی هم پرتغال و «کریستیانو رونالدو» را بردند و هم غنا و اروگوئه را پشت سرگذاشتند.

 

 

از سوی دیگر این جام نشان داد که نباید از اول یک ماجرا آن را قضاوت کرد. سعودی‌ها بعد از بردن آرژانتین خود را مدعی جام خواندند و کسی ندانست همان بازنده روز نخست قهرمان روز پایانی خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات