تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 - 17:08
کد خبر : 16773

کرسی فقط مال شب یلدا نیست!

کرسی فقط مال شب یلدا نیست!

روزهای پرالتهابی که در پی فوت خانم مهسا امینی همراه با اعتراضات برخی از مردم در شهرهای کشور گذشت، صحنه یکی از بی سابقه ترین اعتراضاتی بود که دامنه آن، قشرهای مختلف را از مردم عادی تا برخی هنرمندان، بازیگران و بازیکنان ورزشی، پزشکان و وکلا، استاد و دانشجو و حتی روحانیون و…  در برداشت

روزهای پرالتهابی که در پی فوت خانم مهسا امینی همراه با اعتراضات برخی از مردم در شهرهای کشور گذشت، صحنه یکی از بی سابقه ترین اعتراضاتی بود که دامنه آن، قشرهای مختلف را از مردم عادی تا برخی هنرمندان، بازیگران و بازیکنان ورزشی، پزشکان و وکلا، استاد و دانشجو و حتی روحانیون و…  در برداشت و بالتبع، بحران و چالش هایی را ایجاد کرد.

 

اینکه حوادث اخیر به ریشه یابی و آسیب شناسی جدی نیاز دارد، واضح و مبرهن است و نیازمند برگزاری نشست‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی با حضور صاحبنظران مستقل از طیف های فکری متعدد در جامعه است که نهایتا گزارش‌های کارشناسی خود را جهت اطلاع و اقدام مقامات کشور و نهادهای تصمیم ساز ارسال کنند. این مهم سبب می‌شود از بیان تحلیل‌های سطحی و غیرواقعی جلوگیری به عمل آید و مسئولین امر را در برابر واقعیات و نه تصاویر طراحی شده از سوی برخی مشاوران و اتاق‌های تولید خبر و محتوا قرار دهد.

 

در این میان، نقش رسانه‌ها بخصوص صداوسیما حائز اهمیت بسزایی است چرا که زمینه برخورداری مردم از اطلاعات و تحلیل‌ها را فراهم ساخته و دکان های دروغ پرداز خارج‌نشین را به تعطیلی سوق خواهد داد.

 

از این رو به منظور کمک به رفع شبهات و اشکالات و ابهامات مدنظر، می توان با برگزاری جلسات مناظره با حضور تمامی سلایق به ارائه و بحث و بررسی نظرات و حتی نقد و بررسی قوانین موجود پرداخت و گزارش جمع بندی شده و کارشناسی شده ای را جهت اعمال یا اصلاح قوانین به مراجع ذیصلاح ارائه کرد. به این ترتیب این فرصت برای مردم فراهم می شود که به دور از شانتاژها و جنگ رسانه‌ای مشتمل بر دروغ و جعل و فریب، بصورت شفاف و بدون واسطه نسبت به انتخاب دیدگاه صحیح مبادرت ورزند و طبق آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ( آیات ۱۷ و ۱۸ سوره مبارکه زمر ) نظر و دیدگاه درست را انتخاب و همراهی کنند.

 

البته نکته بسیار مهمی که این روزها از سوی برخی صاحبنظران و منتقدان دلسوز مورد عنایت قرار نمی‌گیرد، عدم سطح بندی مطالب و بیان مطالب تخصصی در سطح عوام جامعه است که بعضا مورد سوء برداشت و سوء استفاده بدخواهان علیه نظام قرار می گیرد و مسلم و قطع یقین خواست منتقدان نیست. در حالی که صلاح و مصلحت حکم می‌کند در شرایطی که کشور و نظام از دو طرف داخل (براندازان معکوس) و خارج (ترغیب به براندازی و خشونت توسط براندازان مستقیم) مورد هجمه تمام عیار قرار گرفته، بیان نظرات و نقدهای دلسوزانه نباید طعمه باطل گردد تا کلام حق را از مسیر خود خارج و به عنوان ابزار باطل در دست دیگران قرار دهد.

 

انتخاب زمان بیان نظرات همراه با نکته سنجی، بررسی جوانب آن کلام و نظر در شرایط فتنه‌گون از جمله توصیه های اهل بیت به پیروان خود است. اشاره به تعبیر مرحوم شیخ علی صفایی (ع صاد) در این زمان خالی از لطف نخواهد بود که فرمودند «ما حق را از حق بخواهیم، و اینقدر بیدار باشیم که حق ما طعمه باطل نگردد.»

 

علی صفائی حائری معروف به عین صاد (زاده ۱۳۳۰– درگذشتهٔ ۱۳۷۸)، مجتهد، فقیه، عارف و اندیشمند شیعه

 

نکته ای که باید مد نظر مسئولین نظام نیز قرار گیرد این که وجود منتقد دلسوز در هر نظام سیاسی، نعمت و رحمت است از این جهت که با بیان نقاط اشکال، موانع موجود، سیاستگذاری های اشتباه و تاثیرات این رویه ها در زندگی مردم و آینده کشور و نظام را بدون پرده پوشی و به صراحت، باری را بصورت رایگان از دوش مسئولان برمی دارند که اگر آنها خود می‌خواستند چنین گزارش های کارشناسی شده ای را تهیه کنند نیازمند اختصاص نیرو و امکانات و هزینه سنگینی بود. از این رو بسترسازی جهت تحقق این مهم که در کرسی های آزاداندیشی می تواند تبلور پیدا کند، امری ضروری است که خاستگاه در اندیشه دینی نیز دارد.

 

در پایان باید اشاره کنم:

 

اولا- بیان کلام حق و دلسوزانه و نقد اصولی و علمی با رعایت عدالت و انصاف بمنظور اصلاح امور ملت و مملکت انتظاری است که جامعه از نخبگان و خواص دارند و تعلل در این خصوص را از آنها نمی پذیرند.

 

ثانیا- فراهم کردن بستر مناسب و بدون حاشیه سازی جهت شنیده شدن چنین توصیه هایی از سوی حاکمیت و دولت امری اجتناب ناپذیر است که در سیره اهل بیت نیز به کرات قابل مشاهده و استناد است.

 

ثالثا- نیت منتقدان خالصانه برای رضای خدا و گره گشایی از امور مردم که عیال خداوند هستند متمرکز شود، بدور از جناح زدگی و سیاست ورزی و خدای ناکرده حب و بغض های شخص و گروهی.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

 

محمدرضا سقائیان فرد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات