تاریخ انتشار : شنبه 3 دی 1401 - 12:12
کد خبر : 16795

پولی که از کارت بیرون آمد دیگر پول نیست اما اختیار عابربانک‌ها در دست کیست؟

پولی که از کارت بیرون آمد دیگر پول نیست اما اختیار عابربانک‌ها در دست کیست؟
نتیجه طبیعی بیرون کشیدن پول از بانک کاهش عرضه آن است و نه چیز دیگر چون عملا کاهش یا افزایش اعتبار قابلِ چرخش در جامعه اقتصادی، در دست بانک مرکزی و در واقع دولت است.

عابربانک‌ها مدتی است پول نمی‌دهند و تصاویر متعددی هم در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود که در آن صدای کارمندان بانک به گوش می‌رسد: از مرکز برایمان پول نیاورده‌اند… ، کارت که دارید با همان خرید کنید… ، فعلا بیش از یک میلیون پول نقد نمی‌توانیم به شما بدهیم… و …

 

این‌ وضعیت از زمانی به چشم آمد که کمپین‌های خارج کردن پول از بانک‌ها به راه افتاد و رسانه‌هایی مانند ایران‌اینترنشنال و من و تو و …به آن دامن زدند تا ضربه‌ای کاری به کمر نظام بزنند و با ورشکسته کردنش، جمهوری اسلامی را ساقط کنند.

 

 

کمپین‌هایی که تحریم اکوسیستم اقتصاد دیجیتال، نخریدن کالا در بازه‌های زمانی خاص، بیرون کشیدن پول از بانک و … را دنبال می‌کنند در حالی که تصور می‌کنند نوعی «مقاومت مدنی» را با ابزارهای اقتصادی به نمایش می‌گذارند، معمولا کاری می‌کنند که به جای چنگ کشیدن روی چهره حاکمیت به روال زندگی شهروندان ضربه می‌زنند.

 

از این منظر می‌شود گفت که بخش مهمی از جامعه اصلا اعتراض یا مقاومت مدنی را بلد نیست چه رسد به آن که بخواهد به اجرا درآورد و البته مقصر هم نیست چون آموزش ندیده است.

 

نتیجه طبیعی بیرون کشیدن پول از بانک کاهش عرضه آن است و نه چیز دیگر چون عملا کاهش یا افزایش اعتبار قابلِ چرخش در جامعه اقتصادی، در دست بانک مرکزی و در واقع دولت است.

 

برخی با استناد به اینکه برخی پزشکان برای مالیات ندادن، از مریض پول نقد می‌گیرند می‌گویند خرید با پول نقد یا بیرون کشیدن آن از بانک به نظام اقتصادی ضربه می‌زند حال آن که هر خریدی با پول نقد انجام شود یا کارت اعتباری، خود به خود مالیاتش در فرایند خرید، حساب و ستانده شده است.

 

خرید و فروش مِلک، طلا، دلار و خودرو و … در بازارهای مربوطه هم که به صورت اعتباری است و نه با پول نقد.

 

 

از سوی دیگر مشتری بزرگ بانک‌ها، شرکت‌های دولتی بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی خصوصی هستند که عملا به پول نقد نیازی ندارند. به عبارتی بخش عمده گردش‌های مالی در نظام اقتصادی ما از این جیب به آن جیب است و بیرون کشیدن چند میلیون تومان پول نقد از بانک تاثیر چندانی نخواهد داشت مگر اینکه بخش مهمی از نقدینگی افراد از نظام بانکی خارج شود که این وضعیت با توجه به بازارها اتفاق نمی‌افتد.

 

مقایسه نظام بانکی ما با کشورهایی مانند لبنان که بانک‌ها از دادن پول چه اعتباری و چه نقدی به مشتریان خودداری می‌کنند و برخی دست به اقداماتی خبرساز مانند بانک‌زنی و گروگان‌گیری زدند تا پول خودشان را پس بگیرند، نادرست است چون این ماجرا با آن ماجرا سنخیتی ندارد و کلا داستان آن کشورها چیز دیگری است که توضیح آن در این نوشتار نمی‌گنجد.

 

به گزارش ایران مامن، در شرایط فعلی هم که گویا قرار است نرخ سود بانکی بالا برود، زیان و بیش از آن دردسرهای بیرون کشیدن پول از بانک بیشتر متوجه مشتریان و متقاضیان خدمات بانکی خواهد شد، با این حال نمی‌توان به راحتی از انفعال تصمیم‌سازان رسانه‌ای و اقتصادی برابرِ کمپین‌های اینچنینی به راحتی گذر کرد به شکلی که گویا اکنون اختیار خودپردازها را به جای بانک مرکزی، فارسی‌زبان‌های خارجی در دست گرفته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات