تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 11:31
کد خبر : 16867

دست‌رشته دلاری بین پاستور و بهارستان

دست‌رشته دلاری بین پاستور و بهارستان
در میان بهارستانی‌ها البته «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی، بخش مهمی از اوضاع فعلی را متوجه خود نمایندگان دانست و گفت: بعضی آقایانی که الان منتقد تورم و افزایش نرخ دلار هستند، در ناترازی بودجه نقش داشتند.

همزمان با جهش دلار در کانال ۴۱ هزار تومانی، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به مجلس احضار شدند. «سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد با اشاره به تدابیر بانک مرکزی، وعده داد بازار ارز ظرف یک ماه به ثبات خواهد رسید.

 

از سوی دیگر گزارش انتقادی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مدیریت دولت بر بازار ارز قرائت شد که نشان می داد در نتیجه دستوری تعیین شدن نرخ ارز در سامانه نیما و نیز توزیع رانت ارزی، ۱۸۰ میلیارد تومان یارانه به مسافرت های خارجی صدک های بالای درآمدی جامعه داده شده است.

 

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه دیروز مجلس

 

در این جلسه رئیس مجلس ریشه اوضاع بازار ارز را در نحوه مدیریت رئیس بانک مرکزی دانست و اظهار داشت: وضعیت ارز قابل قبول نیست؛ امسال قانون تصویب کردیم، اما اجرا نشد.

 

«سیدغنی نظری» نماینده اردبیل در جلسه دیروز خطاب به دولت سیزدهم اظهار داشت: می‌گفتند خدا را شکر که ما رئیس جمهور نشدیم که دلار بشود ۵ هزار تومان؛ آقای رئیسی و صالح آبادی! دلار شده ۴۰ هزار تومان.

 

به گفته، «اکبر تالارپشتی» یکی از نمایندگان نزدیک به قالیباف عملکرد تیمی که در دولت برای اقتصاد، ارز و آینده کشور تصمیم می گیرد، بسیار مبهم است. برخی از وزرا و مقامات گزارشات غلط به دولت می‌دهند. امروز رییس بانک مرکزی در مجلس صغری کبری می‌چیند که همه مقصرند جز ایشان.

 

از سویی دیگر برخی نمایندگان ادعاهای عنوان شده درباره تاثیر ناآرامی‌های اخیر در به هم ریختن بازارها را همسو با موضع اخیر مدیرمسئول روزنامه «کیهان» رد کردند. از جمله «محسن زنگنه» نماینده تربت حیدریه که بیان داشت: ارجاع افزایش نرخ ارز به اغتشاشات فرار رو به جلو است.

 

صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی درباره وقایع دیروز بهارستان

 

به گزارش ایران مامن، در میان بهارستانی‌ها البته «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی، بخش مهمی از اوضاع فعلی را متوجه خود نمایندگان دانست و گفت: بعضی آقایانی که الان منتقد تورم و افزایش نرخ دلار هستند، در ناترازی بودجه نقش داشتند.

 

انتقاد شدید بسیاری از مجلسی‌ها به دولت البته بی‌پاسخ نماند. «ایرنا» در پاسخ نوشت: منتقدان نه تنها راهکاری ارائه ندادند، بلکه شرایط ویژه دولت در جنگ سخت اقتصادی را نادیده گرفتند.

 

همزمان و خارج از مجلس نیز اظهارنظرها درباره دلایل اوضاع کنونی بازار ارز ادامه یافت. از جمله برخی رسانه‌ها به نقل از  دبیر سابق کانون صرافان نوشتند:نرخ ارز کاهشی است و نرخ دلار در کانال‌ها واقعی نیست.

 

در این باره «عبدالرضا داوری» مشاور سابق «محمود احمدی نژاد» توئیت زد: منبع و مصرف ارز کشور، در اختیار دو دوستِ صمیمی کابینه است که در عین حال  غیر پاسخ‌گو ترین اعضای دولت نیز هستند!

 

همچنین روزنامه «اطلاعات» درباره مجادلات دلاری بین دولت و مجلس نوشت: آقایان دولت و مجلس! مشکلات را به گردن قبلی ها نیندازید؛ خودتان مقصرید.

 

به نوشته این روزنامه، پس از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت جدید و ایجاد هماهنگی کامل فکری بین مجلس و دولت که باعث شده بود کمتر صدای اعتراضی از جانب پارلمان نسبت به عملکرد دولت شنیده شود، حالا و پس از شتاب‌گیری قیمت ارز، شاهد نطق‌های آتشین نمایندگان به اصطلاح راست و چپ در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت همسو هستیم. توصیه‌ای که به نمایندگان محترم و ارکان دولت معزز می‌توان داشت اینکه به علم و دانایی و توصیه‌های کارشناسی بیشتر عنایت کنند و دست از سر دولت قبل و فرافکنی‌های این چنینی بردارند. دیگر دولت قبل بر سر کار نیست.

 

صفحه یک روزنامه هم میهن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات