تاریخ انتشار : یکشنبه 11 دی 1401 - 21:07
کد خبر : 16970

انرژی هسته‌ای؛ حق مسلمی که باعث رهایی از خفگی نشد

انرژی هسته‌ای؛ حق مسلمی که باعث رهایی از خفگی نشد
با توجه به میزان نیاز ایران به برق یعنی حدود 70 هزار مگاوات، بیش از نیمی از نیاز کشور به برق را می‌شد تنها از طریق ساخت نیروگاه‌های اتمی به دست آورد که هزینه‌شان از محل ضرر و زیان تحریم‌های ترامپی طی چهار سال گذشته قابل تامین بود

هدفگذاری ایران در ابتدای دهه پنجاه شمسی این بود که با بومی‌سازی چرخه سوخت هسته‌ای، ظرف ۲۰ سال ۲۲ نیروگاه اتمی بسازد تا از دل آن بیش از ۲۳ هزار مگاوات برق به دست آورد.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی، این برنامه با حملات شدیدی از سوی طیف‌هایی از انقلابیون روبرو شد تا اینکه بعد از جنگ دوباره هسته‌ای شدن در دستورکار قرار گرفت. فرجام هسته‌ای شدن اما به شکلی بود که ایران را با پیچیده‌ترین و شدیدترین خصومت خارجی و تحریم‌هایی بی‌سابقه در تاریخ معاصر مواجه ساخت.

 

از ابتدای دهه ۸۰ ایران از سوی غربی‌ها متهم شد که به دنبال بمب هسته‌ای است. موضع رسمی و بلاتغییر تهران رد مطلق این اتهام بوده و فتوای رهبر انقلاب در زمینه حرمت کاربرد تسلیحات اتمی پشتوانه این موضع عنوان شده است.

 

تهران همواره این شعار را سر داده که «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» و ایران برای مقاصد علمی، پزشکی، تامین انرژی و … به دنبال دستیابی به یک الگوی اتمی بومی است.

 

 

به گزارش ایران مامن، همه این‌ها در حالی است که سهم تولید برق هسته‌ای در کشور در سال ۱۳۹۹ تنها ۱.۶ درصد بوده است و ۹۸.۴ درصد نیاز کشور را برق غیرهسته‌ای تامین کرده است.

 

معنای این آمار را این روزها در خفقان آلودگی تهران و دیگر شهرهای کشور شاهدیم. به عبارتی ذیل هدف هسته‌ای شدن هزینه‌های غیرقابل‌باوری را پرداخته‌ایم و از مزیت‌های آن بهره‌ای نبرده‌ایم.

 

آمارهای رسمی (سخنان اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور سابق) می‌گوید برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر حدود ۸٫۵ میلیارد دلار هزینه شده، اما شرکت‌های روسیِ طرف قرارداد، همین هزینه را حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

 

تابستان امسال بود که سخنگوی وزارت خارجه چین در بخشی از گزارش انجمن تحقیقات حقوق بشر چین اعلام کرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا تنها از زمان خروج دولت «دونالد ترامپ» از برجام دست‌کم ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت اقتصادی زده است.

 

 

در همین ارتباط، گزارش سازمان انرژی اتمی در پاسخ به انتقاد از ساخت نیروگاه‌های اتمی در کشور می‌گوید: صرفه جویی اقتصادی نیروگاه های هسته ای امری ثابت شده و مورد اتفاق نظر بین المللی است. یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی ارزش اقتصادی معادل ۴ تا ۶ میلیارد دلار دارد. نیروگاه اتمی بوشهر تاکنون علاوه بر تولید ۵۶ میلیارد کیلووات ساعت برق پاک معادل ۸۸ میلیون بشکه نفت یا معادل حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی نموده است.

 

این آمار و ارقام مشخص می‌‎سازد با توجه به میزان نیاز ایران به برق یعنی حدود ۷۰ هزار مگاوات، بیش از نیمی از نیاز کشور به برق را می‌شد تنها از طریق ساخت نیروگاه‌های اتمی به دست آورد که هزینه‌شان از محل ضرر و زیان تحریم‌های ترامپی طی چهار سال گذشته قابل تامین بود و این یعنی تبدیل شدن ایران به بزرگترین کانون انرژی منطقه و دست کم خفه نشدن شهروندان بر اثر آلودگی هوا.

 

در این باره، دکتر «احمد قریب» رئیس موسسه آموزش عالی انرژی می‌گوید: اکنون برخی کشورها نظیر پاکستان و کشورهای جهان سوم از انرژی اتمی برخوردارند و بی‌سروصدا از مزایای آن بهره‌مند هستند، اما متأسفانه به دلیل برخوردهای سیاسی ایران نتوانسته است نسبت به پیشبرد پروژه‌ها و احداث نیروگاه‌های متعدد در کشور اقدام کند. کشوری نظیر قطر هم با وسعت جغرافیایی کمتر نسبت به سایر کشورهای منطقه در حال احداث چهار نیروگاه اتمی است.

 

به گفته وی، هم‌اکنون کشوری نظیر فرانسه حدود ۹۰ درصد و آمریکا با داشتن بیش از یکصد نیروگاه اتمی افزون بر ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی اتمی تامین می‌کند، در حالی که ایران از این مزیت محروم است.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات