تاریخ انتشار : یکشنبه 11 دی 1401 - 23:27
کد خبر : 16975

اتصال تایوان و اوکراین با گره‌های کور در فضا و زمین

اتصال تایوان و اوکراین با گره‌های کور در فضا و زمین
از سال 1979 ایالات‌متحده ابهام استراتژیک خود را در مورد اینکه آن‌ها برای حفاظت از این جزیره خودمختار در مقام مداخله نظامی پکن وارد مداخله نظامی خواهند شد یا نه حفظ کرده است

تنش‌های میان چین و آمریکا در آب‌های شرقی پایان‌ناپذیر به نظر می‌رسد که آخرین آن مربوط به تقابل جنگنده‌های دو کشور بر فراز جزایر مورد مناقشه «پاراسل» در دریای چین جنوبی است.

 

 

به دنبال سفر مقامات آمریکایی به چین تایپه که مناقشات واشنگتن-پکن را همزمان با جنگ اوکراین دوباره به اوج رساند و به تبع آن برگزاری مانور نظامی پکن در اطراف شبه‌جزیره به منظور مقابله با تحرکات جدایی‌طلبانه دولت محلی تایوان، فعالیت‌های نظارتی و جاسوسی دو طرف علیه مواضع یکدیگر نیز افزایش یافته ‌است.

 

بنا برگزارش «دیفنس‌نیوز»، به موازات تلاش چینی‌ها برای ایجاد محاصره امنیتی پیرامون تایوان، آمریکایی‌ها چندین ماهواره جاسوسی را از طریق مبادی مثل نیوزلند به فضا پرتاب کرده‌اند.

 

در این رقابت شانه به شانه، چینی‌ها هم اخیراً یک سفینه فضایی‌ آزمایشی مرموز را پرتاب کردند که گمان می‌رود یک هواپیمای فضایی شبیه X-37B  نیروی ‌هوایی ایالات‌متحده است؛ سفینه‌ای که هم در جو و هم در فضا پرواز می‌کند.

 

از سویی دیگر و براساس ادعای منابعی در روسیه، این کشور نیز چندی پیش با پرتاب یک ماهواره جدید به نام کوزموس ۲۵۵۸ که ادعا می‌شود با هدف تعقیب یک ماهواره جاسوسی ایالات‌متحده به فضا پرتاب شده، وارد کارزار جاسوسی فضایی شکل‌گرفته بین ایالات‌متحده و چین در هفته‌های اخیر شده ‌است.

 

 

ورای رقابت‌های نظامی- فضایی، چند ماه قبل بود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد در صورت حمله چین به تایوان کشورش به راهکارهای نظامی متوسل خواهد شد. بایدن بعد از مذاکره با نخست‌وزیر ژاپن «فومیو کیشیدا» در یک نشست خبری گفته بود: اگر چین بخواهد علیه جزیره تایوان از زور استفاده کند آمریکا مداخله نظامی انجام خواهد داد

 

بایدن ضمن تأکید بر مداخله نظامی آمریکا از اتخاذ تدابیری برای خنثی کردن سیاست تهاجمی پکن خبر داده است. او با اشاره به جنگ اوکراین و «بهای گزافی» که روس‌ها خواهند پرداخت، از این واقعیت به عنوان یک هشدار بازدارنده در جلوگیری از حمله نظامی چین به تایوان تعبیر کرده است. بایدن تاکید کرده هر گونه تلاش برای استفاده از نیروی نظامی علیه تایوان می تواند ساختار و مناسبات کل منطقه را تحت تأثیر قرار دهد و تبعاتی به مراتب بیشتر از روسیه برای چین به همراه داشته باشد.

 

دولت آمریکا دو هفته پیش و همزمان با سفر «ولودیمیر زلنسکی» به واشینگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی دیگر به ارزش ۱.۸۵ میلیارد به اوکراین خواهد داد

 

 

و اما در ارتباط با موضوع تایوان، مقام‌های کاخ سفید موضع‌گیری‌های متعدد بایدن را به ارائه کمکهای نظامی تعبیر و تأکید داشته‌اند اعزام نیرو برای دفاع از جزیره تایوان در دستور کار قرار ندارد. اهمیت این موضوع آن گاه بیشتر قابل فهم است که بدانیم این اولین بار نیست که بایدن به دفاع از تایوان در مقابل حمله چین تاکید کرده است. او در اکتبر سال ۲۰۲۱ نیز اعلام کرد آمریکا متعهد است از تایوان در صورت حمله چین جلوگیری کند.

 

برخلاف اظهارات پراکنده بایدن اما واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد که از سال ۱۹۷۹ ایالات‌متحده ابهام استراتژیک خود را در مورد اینکه آن‌ها برای حفاظت از این جزیره خودمختار در مقام مداخله نظامی پکن وارد مداخله نظامی خواهند شد یا نه حفظ کرده است؛ موضوع بسیار مهمی که بیش از هر چیز به ابهامات تولیدشده از سوی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده باز می‌گردد.

 

آن‌طور که یکی از مدیران سابق سازمان سیا در بحبوحه روزهای نخستین آغاز جنگ روسیه با اوکراین و احتمال حمله نظامی چین به تایوان هم ادعا کرده بود در سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده، به دلیل وجود سناریوهای کاملاً متفاوت درباره آینده پس از حمله چین به تایوان ابهامی فراگیر وجود دارد؛ ابهامی که اساساً امکان هرگونه تصمیم‌گیری دقیق را با چالش مواجه می‌سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات