تاریخ انتشار : دوشنبه 12 دی 1401 - 11:37
کد خبر : 16981

مواجهه از نوع مصباح یزدی-هاشمی رفسنجانی

مواجهه از نوع مصباح یزدی-هاشمی رفسنجانی
نکته جالب توجه در مواجهه آیت الله مصباح با مرحوم هاشمی این که این دو چهره کمتر در تصویری کنار یکدیگر دیده شده و مکالمه‌ای به صورت مستقیم برقرار ساخته‌اند.

در دومین سالروز درگذشت آیت الله «محمدتقی مصباح یزدی» و یک هفته مانده به ششمین سالمرگ آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» جدالی آشکار و پنهان میان طرفداران دو چهره و در واقع دو تفکر یادشده برای بزرگداشت آنان به چشم می‌خورد.

 

«احمد مسجد جامعی» وزیر فرهنگ دولت اصلاحات در روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: اگر آقای هاشمی بود با گروه‌های کف خیابان و خانواده‌های آسیب‌دیده از وقایع اخیر ملاقات و گفتگو می‌کرد و ضمن دلجویی از آن‌ها نظراتشان را می‌شنید و انعکاس می‌داد. …اگر آقای هاشمی بود ضعف عملکرد دستگاه‌های اجرایی را شفاف می‌کرد تا آن‌ها پاسخ‌گوی گفتار و کردار خود باشند و نوک حمله معترضان به سوی باورهای آیینی و ارکان نظام نرود.

 

پاسخ «مشرق نیوز» به یادداشت ششمین رئیس شورای شهر تهران چنین بود: اما و اگرها از شیوه رفتاری هاشمی با روحیات او در تضاد جدی قرار دارد؛ اصلاح‌طلبان پس از مرگ هاشمی سعی کرده‌اند با ساختن یک شخصت فانتزی از هاشمی تحت نام «دولت بابا» از هاشمی یک سیاست‌مدار قدیس بسازند؛ اما واقعیت رفتاری هاشمی با آنچه این روزها از او عرضه می‌شود زمین تا آسمان با هم فرق دارد؛ هاشمی همان فردی است که یکی از اعضای دولت او گفته بود که تحمل نقد حتی درون کابینه را نداشت و هر که با او مخالف بود از رویش رد می‌شد!

 

پیش از این، «اسحاق جهانگیری» معاون اول دولت سابق نیز اظهار داشته اگر هاشمی رفسنجانی امروز بود به ‌عنوان مدیری همه جانبه نگر و آینده‌نگر، با کوله ‌باری از تجربه و شناخت عمیقی که از ایران و مسائل بحرانی آن داشت، به‌مثابه مشاوری دلسوز برای رهبری و جامعه، راه برون‌رفت از بحران کنونی را در جلب مشارکت تام و تمام مردم در حل مساله می‌دید.

 

 

به گزارش ایران مامن، جهانگیری به نقل از هاشمی افزوده است: او با ناراحتی گفت من نگران روزی هستم که زنان کشور دست به اقدام تندی علیه ما بزنند.

 

همزمان، «ایرنا» به نقل از دکتر «عبدالحسین خسروپناه» استاد فلسفه درباره آیت الله مصباح نوشت: باید مرتب جامعه را آسیب‌شناسی کرد و با ساختارهایی که در جامعه وجود دارد و مانع پذیرش احکام و معارف اسلامی می‌شود، مقابله کرد. به عنوان نمونه، جریان‌های مارکسیستی پیش از انقلاب و اوایل انقلاب و بعدها جریان‌های لیبرالیستی، جوان‌ها را به سوی خود سوق می‌دادند. آیت‌الله مصباح معتقد بود باید آن جریان‌ها را شناخت و به نقد آنها پرداخت؛ همچنین باید با شناخت مبانی ایدئولژیک و فلسفی و ایدئولوژی آنها، وارد عرصه نقد آنها شد.

 

نکته جالب توجه در مواجهه آیت الله مصباح با مرحوم هاشمی این که این دو چهره کمتر در تصویری کنار یکدیگر دیده شده و مکالمه‌ای به صورت مستقیم برقرار ساخته‌اند. با این حال اتصال نام این دو چهره بارها از جمله در شهریورماه ۱۳۹۳ خبرساز شد که هاشمی با نقل خاطره‌ای، مدعی قهر ده ساله آیت الله خامنه‌ای با آیت الله مصباح (از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷) و اختلاف نظر بر سر همکاری‌های فرهنگی و سیاسی در مبارزات ضدپهلوی شده بود؛ خاطره‌ای که البته از سوی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و برخی از اطرافیان آیت الله مصباح غیرواقعی عنوان شد.

 

همزمان و در جریان این مجادلات که تا زمان برگزاری انتخابات خبرگان پنجم پیش می‌رفت (اسفند۹۴) پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصویری از یک نامه آیت الله مصباح یزدی را منتشر کرد که بر اساس این نامه آیت الله مصباح یزدی جهت شرکت در کنفرانس تحقیقات فلسفه و علوم اسلامی  تقاضای ۱۵۰ هزار دلار از رییس جمهوری وقت برای سفر به کانادا و آمریکا داشته و هاشمی را «دام عزه العالی» خطاب کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات