تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 - 19:08
کد خبر : 16996

سردار سلیمانی؛ از توسل و مصادره تا تکریم و تخریب

سردار سلیمانی؛ از توسل و مصادره تا تکریم و تخریب
درج تصویر حاج قاسم بر دیوار سفارت انگلیس و برپایی ایستگاه صلواتی از دید بسیاری با خصومت‌های اخیر و تدارک بریتانیایی‌ها برای گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی مرتبط است

صفحه نخست اکثر مطبوعات و رسانه‌های کشور در سیزدهم دی‌ماه یعنی سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی به تسخیر تصاویر و عناوین مربوط به حاج قاسم درآمد.

 

در همین حال، رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی با رویکردهایی متفاوت به این موضوع پرداختند؛ از «ایران اینترنشنال» که تمرکزش را روی نشان دادن تخریب و آتش‌زدن پوسترهای سردار سلیمانی قرار داده بود تا «بی بی سی فارسی» که با وجود نزدیک‌شدنش به مواضع رسانه سعودی طی ماه‌های اخیر، خواست نشان دهد تصویری همه‌جانبه‌نگر در خصوص حاج قاسم ارائه می‌دهد.

 

 

بی بی سی در بخشی از گزارش مناسبتی خود با عنوان «قاسم سلیمانی؛ از مدافع میهن تا دشمن مردم» مدعی شد در فضای مجازی هشتگ «#قاسم_چک» تبدیل به ابزار تشخیص وابستگی افراد و عقاید و مواضع آن‌ها به جمهوری اسلامی شده است.

 

به گزارش ایران مامن، دوگانه‌هایی که از دید این امثال رسانه پیرامون این چهره شکل گرفته با انتقادهایی از سوی برخی چهره‌ها و رسانه‌های غالبا اصلاح‌طلب روبرو بوده است. «محمد عطریانفر» عضو شورای مرکزی حزب «کارگزاران سازندگی» اظهار داشته شهید سلیمانی با طرد و حذف سر سازش نداشت و به تقریب دیدگاه‌ها می‌اندیشید.

 

همچنین، به گفته «علی شکوری راد» سخنگوی «جبهه اصلاحات» عده‌ای سعی کردند شهید سلیمانی را برای خودشان مصادره کنند حال آن که وی اواخر عمر برای برداشته‌شدن حصر و محدودیت‌های خاتمی تلاش کرد.

 

ورای این اظهارنظرها، مراسم و اقداماتی هم به مناسبت این رخداد در سراسر کشور برگزار شد؛ از سومین رویداد ملی «مادران قاسم‌پرور» که در آن از مادرانی تجلیل می‌شود که نام فرزندشان را قاسم گذاشته‌اند تا رایگان کردن موزه‌ها، خاموشی برج‌های تاریخی تهران از جمله برج آزادی، تصویب دو واحد درسی «مکتب سلیمانی» در دانشگاه‌ها و از همه مهم‌تر آزادی ۱۱۴ زندانی جرایم غیرعمد.

 

«طریق القاسم» هم نام راهپیمایی بود که در کرمان به سمت گلزار شهدای این شهر برگزار شد.

 

البته این مناسبت با اقداماتی هم همراه بود که برای بسیاری پرسش‌برانگیز شد از جمله درج تصویر حاج قاسم بر دیوار سفارت انگلیس و برپایی ایستگاه صلواتی که البته بسیاری آن را با خصومت‌های اخیر و تدارک بریتانیایی‌ها برای گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی مرتبط می‌دانند.

 

 

علاوه بر این، نصب طیفی از پوسترها در سراسر کشور که بخش چشمگیری از آن بی‌معنا و به عنوان مثال صرفا تصویرگر بخشی از پیکر حاج قاسم بود عجیب به نظر می‌رسید؛ وضعیتی که برخی آن را نماد کج‌سلیقگی می‌دانند و عده‌ای اقدامی صرفا از سر خودشیرینی و تملق یا شاید رفع تکلیف و …

 

تندیسی از سردار سلیمانی که در جیرفت نصب شد

 

در رویدادهایی اینچنین، نمودهای این دست اقدامات به ساخت تندیس‌هایی مضحک که پیشتر خبرساز شده بود و چاپ فله‌ای پوستر محدود نیست و نکته جالب اینکه مبتکران این نوع کج‌سلیقگی‌ها در ساختار نظام سیاسی و اداری تلاش دارند بیشترین تبلیغات را پیرامون ابتکارات خود به راه بیاندازند.

 

از جمله در میان خبرها صدور شناسنامه رایگان برای نام قاسم که خبر آن را دبیرکل ثبت احوال خراسان شمالی اعلام کرد جالب توجه بود. در این ارتباط و به نوشته خبرگزاری «مهر»، بر اساس آنچه در بخش تعرفه‌های لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال ۱۴۰۱ آمده است هزینه ثبت ولادت در مهلت قانونی به همراه صدور شناسنامه نوزاد، ۳۰۰ هزار ریال پیش بینی شده است؛ وضعیتی که به ما می‌گوید برای عده‌ای از ما گاه بهترین کار هیچ نگفتن و هیچ نکردن است.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات