تاریخ انتشار : جمعه 16 دی 1401 - 12:06
کد خبر : 17023

برجام و اتاق خالی احیا

برجام و اتاق خالی احیا
با وجود گمانه‌‌زنی‌های مختلف درباره موضع‌گیری‌های مربوط به روابط خارجی و ارتباط دادن آن به کنترل بازارهای داخلی، اعلام رسمی وزارت اقتصاد مبنی بر اینکه پیوستن به FATF به هیچ وجه در دستور کار نیست، می‌تواند تبعات نامطلوبی را برجای گذارد.

با وجود مواضع‌ چندباره آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای احیای برجام ندارند، رسانه‌ها و تحلیلگران توجهی ویژه‌ای به مذاکرات هسته‌ای و فرجام آن نشان می‌دهند.

 

همزمان با اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و تاکید بر اینکه احیای برجام را از دستورکار خارج کردیم، «جرت بلانک» معاون «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای هم تیم دیپلماتیک این کشور را ترک کرد.

 

از دید رسانه‌های خارجی، سرنوشت مذاکرات اکنون با تحرکات اسرائیل با یکی از افراطی‌ترین کابینه‌های صهیونیستی به رهبری «بنیامین نتانیاهو» و نیز جنگ اوکراین گره خورده است و نیز سرنوشت وقایعی که در ایران رقم می‌خورد.

 

آخرین اوضاع روابط ایران با طرف‌های اروپایی برجام از این قرار است که آلمانی‌ها اعلام داشته‌اند حمایت از حقوق معترضان برایشان مهم‌تر از راه‌اندازی مذاکرات است. انگلیس در تدارک گنجاندن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی است و چاپ کاریکاتورهای جنجالی «شارلی ابدو» تنش‌ها در روابط تهران و پاریس را مضاعف می‌سازد.

 

از سوی دیگر «گاردین» نوشته است ایران به دلیل اعتراضات و این که مذاکرات با شکست مواجه است به نقطه جوش نزدیک شده و از سوی دیگر رویارویی نظامی ایران و اسرائیل به عنوان یکی از نتایج گسست تهران و غرب می‌تواند به وقوع بپیوندد.

 

چند هفته پیش، وزیر جنگ وقت اسرائیل مدعی شده بود ممکن است طی دو تا سه سال آینده به سایت‌های هسته‌ای ایران حمله کنیم.

 

درباره جنگ اوکراین نیز «المانیتور» نوشته یک دیپلمات اروپایی می‌گوید تا زمانی که راهی برای پایان جنگ یافت نشود، برجام احیا نمی‌شود. اکنون تهران خود را وسط یک طوفان تمام عیار قرار داده و علاوه بر ناآرامی‌های داخلی، انتقال سلاح به روسیه، شرایط برجام را به شکلی پیش برده که این توافق نمرده اما در حال حرکت به سمت قبرستان است.

 

تصویری از پهپادهایی که گفته می‌شود صحنه جنگ اوکراین را تخت تاثیر خود قرار داده است

 

در تشریح فعلی، «حسن بهشتی‌پور» می‌گوید: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر این باور است که هیچ جایگزینی برای برجام نیست، روسیه درباره عواقب و تبعات عدم احیای برجام هشدار می‌دهد. فکر می‌کنم آمریکا و اروپا هم به دنبال احیای برجام هستند اما در شرایط فعلی دست نگه داشتند که ببینند مسائل داخلی و سیاسی ایران چه می‌شود.

 

همزمان با این تحلیل، نماینده روسیه در مذاکرات توئیت زده آمریکا و اروپا این وسوسه را دارند که به سمت «پلن بی» یعنی جایگزین برجام حرکت کنند.

 

از سوی دیگر بهشتی پور اظهار داشته، واقعیت این است که آنچه در داخل در مورد برجام مطرح می‌شود، به منظور آرامش‌بخشی التهابی است که در بازار وجود دارد. برخلاف آنچه در گذشته فکر می‌کردند که می‌شود واکنش بازار را از موضوع مذاکرات جدا کرد، در عمل دیدیم که چنین تفکیکی امکان پذیرنیست.

 

علاوه بر این، «احمد زیدآبادی» کارشناس مسائل سیاسی نوشته است: خارج شدن برجام از دستور کار کاخ سفید به معنای خارج شدن برجام از دستور کاخ سفید نیست! به عبارت روشن‌تر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خروج موقت برجام از کاخ سفید اشاره دارد نه خروج قطعی و نهایی از آن! با این حال شانس احیای برجام به زیر ۲۰ درصد رسیده است.

 

به گزارش ایران مامن، با وجود گمانه‌‌زنی‌های مختلف درباره موضع‌گیری‌های برجامی اخیر تهران و ارتباط دادن آن به کنترل بازارهای داخلی، اعلام رسمی وزارت اقتصاد مبنی بر اینکه پیوستن به FATF به هیچ وجه در دستور کار نیست، می‌تواند تبعات نامطلوبی را برجای گذارد. در همین پیوند، معاون اقتصادی سابق وزارت خارجه چند روز پیش اظهار داشته بود علاوه بر بانک‌های چین، طرف‌های عراقی، افغانی و پاکستانی هم به علت لیست سیاه FATF برای ارتباط مالی با ایران با انسداد مواجهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات