تاریخ انتشار : جمعه 16 دی 1401 - 13:53
کد خبر : 17028

چراغی که به خانه روا نشد اما دودش را خوردیم

چراغی که به خانه روا نشد اما دودش را خوردیم
سیستانی‌ها حداقل می‌توانند خوشحال باشند که میلیون‌ها نفر در کلانشهرها تا حدی حالشان را البته نه از بابت ایستادن در صف که به دلیل ناخرسندی از دانستن بخشی از دلایل دود خوردن روزهای گذشته درک کنند.

در نشست روز چهارشنبه هیات دولت، وزیر نفت به سامان‌دهی مصرف انرژی و وزیر کشور نیز به پیگیری اجرای قانون هوای پاک موظف شدند.

 

همزمان، گمرک اعلام کرده که در ۱۰ روز ابتدای دی‌ماه، ۱۷.۵ میلیون تن گاز طبیعی تبدیل به گاز مایع و از ایران به چند کشور همسایه صادر شده است. مطابق اطلاعاتی که گمرک منتشر کرده ارزش محموله‌های گاز طبیعی ایران که به صورت مایع و در بسته‌بندی‌های یک لیتری صادر شده، ۶.۷ میلیارد دلار بوده است.

 

به گزارش ایران مامن، شنیدن آمار و اخبار صادرات گاز مایع به کشورهای همسایه برای بسیاری از مردم مناطقی مانند سیستان و بلوچستان که به ایستادن در صف‌های طولانی کپسول گاز (و اخیرا نان) به خصوص در ماه‌های سرد سال عادت کرده‌اند، مصداق این مثل است که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است».

 

سیستانی‌ها حداقل می‌توانند خوشحال باشند که میلیون‌ها نفر در کلانشهرها تا حدی حالشان را البته نه از بابت ایستادن در صف که به دلیل ناخرسندی از دانستن بخشی از دلایل دود خوردن روزهای گذشته درک می‌کنند.

 

به نوشته رسانه‌ها، از اول تا دهم دی ماه، یعنی زمانی که مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت تعطیل بوده و بسیاری از شهرها در وضعیت «ناسالم» و قرمز و بنفش قرار گرفته‌اند؛ ۶.۷ میلیارد دلار گاز طبیعی ایران تبدیل به گاز مایع شده و از مرزها بیرون رفته است. گزارش گمرک نشان می‌دهد که این محموله‌های صادراتی گاز طبیعی به کشورهای پاکستان، ارمنستان، ترکیه، افغانستان، عراق رفته است.

 

 

«پیمان جنوبی» خبرنگار حوزه نفت و انرژی در این باره نوشته است: از حدود ۸۵ محموله صادراتی، تقریبا ۴۰ محموله مربوط به اول فروردین تا پایان شهریور و مابقی این محموله ها حدود ۱۰ محموله مربوط به مهر ماه، ۱۲ محموله مربوط به آبان ماه، ۱۲محموله مربوط به آذر ماه و ۱۱ محموله مربوط به دی ماه ۱۴۰۱ گزارش شده است.

 

نکته جالب توجه اینجا است که هر چند تنها ۲۳ محموله از صادارت گاز طبیعی مایع شده ایران در مجموع آذرماه و ده روز ابتدایی دی ماه انجام شده اما نگاهی به حجم صادرات و ارزش این ۲۳ محموله نشان می دهد که این مقدار ۸۶ درصد از مجموع کل صادرات دلاری گاز مایع ایران از ابتدای سال را تشکیل می دهد.

 

به نوشته روزنامه «اعتماد» در حالی که مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها و صنایع مختلف کشور در تمام ایران با مجوز نهادهای عالی‌رتبه در حال انجام است و دلیل آن نیز عدم «صرفه‌جویی در فصل سرد سال» و البته «ناترازی مصرف و تولید» عنوان می‌شود؛ خوب است مسوولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز روشن کنند که ۱۷.۵ میلیون تن گاز طبیعی به چه ترتیبی تبدیل به گاز مایع شده و به کشورهای منطقه صادر شده است؟

 

اگر میزان مصرف بالاتر از تولید است؛ چرا صادرات گاز در این وقت سال (که معمولا آلوده‌ترین روزها را به دلیل وارونگی هوا رقم می‌زند) صورت گرفته و اصولا استراتژی صادراتی ایران چه بوده است؟

 

همین یک هفته پیش وزارت جهاد کشاورزی پس از افزایش شدید قیمت پیاز در سطح کشور، عوارض ۱۰۰ درصدی برای صادرات این محصول وضع کرد تا میزان سود صادرکنندگان را پایین آورده و بازار را کنترل کند. آیا گاز طبیعی کمتر از پیاز است؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات