تاریخ انتشار : یکشنبه 18 دی 1401 - 18:10
کد خبر : 17054

سومین سالگرد خودزنی هوایی زیر سایه ادامه اعدام‌ها

سومین سالگرد خودزنی هوایی زیر سایه ادامه اعدام‌ها
فراخوان‌های ضدجمهوری اسلامی در خارج از کشور و نیز طیفی از واکنش‌های مجازی به واقعه سقوط هواپیمای اوکراینی در سومین سالگرد آن متاثر از اعدام سومین و چهارمین محکومین ناآرامی‌های اخیر است.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، هجدهم دی‌ماه ۹۸ مقصدش کی‌یف بود و ۱۷۶ سرنشین داشت. هواپیما در آسمان ایران هدف پدافند هوایی قرار می‌گیرد و سقوط می‌کند. هر ۱۷۶ نفر مسافر آن هم جان می‌بازند؛ ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی. بیشتر مسافران این هواپیما یعنی ۱۴۷ نفر ایرانی بودند.

 

خودزنی و خطای پدافند هوایی در این حادثه ابتدا به طور رسمی تکذیب می‌شود. پس از سه روز تکذیب و تایید و گزارش‌های غیردقیق رسانه‌ها، علت سقوط هواپیما اعلام شد. فرمانده هوافضای سپاه با اذعان به اینکه هواپیما را یکی از عناصر سپاه به اشتباه موشک کروز تشخیص داده و مورد هدف قرار داده است گفت: ارزیابی‌ها و بررسی‌های این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه ان‌شاءالله انجام می‌شود و اطلاعات کامل می‌شود و همین ابتدا باید بگویم که ما گردن‌مان را از مو باریک‌تر است.

 

علاوه بر مراسمی مانند گلباران هوایی محل سقوط هواپیمای اوکراینی در منطقه شهریار تهران، دیوارنگاره بزرگ میدان ولیعصر پایتخت نیز برای چند روز به این حادثه اختصاص یافت

 

در تشریح آخرین وضعیت این پرونده، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام داشته پرونده حادثه هواپیمای اوکراینی تحت رسیدگی حقوقی در دادگاه صالحه است و تا پایان رسیدگی به این پرونده از هرگونه همکاری با دستگاه‌های مسئول فروگذار نخواهد شد.

 

همچنین، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داده پرونده ۱۰ نفر از کسانی که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی قصور داشتند، مورد رسیدگی قرار گرفته‌ و مبلغ ۱۵۰ هزار دلار برای هر قربانی فارغ از ملیت، سن و جنسیت در نظر گرفته شده است.

 

در همین حال و سوای از مواضع دولت‌های غربی و مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی در داخل، بسیاری از ناظران و رسانه‌ها از ناکافی بودن اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌گویند همچنان که روزنامه «فرهیختگان» نوشته است: بررسی مجموع شبهه‌ها و سوالات پیش‌آمده برای افکار عمومی نسبت به این پرونده نشان می‌دهد عمده آن شبهات از جنسی هستند که می‌شد در همان روزهای ابتدایی حادثه از سوی مسئولان امر برای افکارعمومی روشن شود تا از سوءاستفاده جریانات ضدایرانی از احساسات افکار عمومی جلوگیری کند.

 

به گزارش ایران مامن، از سوی دیگر فراخوان‌های ضدجمهوری اسلامی در خارج از کشور و نیز طیفی از واکنش‌های مجازی به واقعه سقوط هواپیمای اوکراینی در سومین سالگرد آن متاثر از اعدام سومین و چهارمین محکومین ناآرامی‌های اخیر است.

 

بعد از «محسن شکاری» و «مجیدرضا رهنورد»، «محمدمهدی کرمی» و «سیدمحمد حسینی» دو نفر از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌ها در کرج، بامداد ۱۷ دی‌ماه اعدام شدند.

 

 

حالا بسیاری با پیوند دادن این دو موضوع، خواستار توقف روند اعدام‌ها شده و واکنش‌های زیادی به اعدام‌ها نشان داده‌اند به خصوص اینکه رسانه‌ها نام‌های متعددی را منتشر کرده‌اند که در مواجهه با اتهامات «بغی، فساد فی الارض و محاربه» و در واقع صف اعدام قرار دارند.

 

یکی دیگر از شباهت‌های این دو واقعه، پرسش‌هایی است که پاسخ مشخصی برای آن ارائه نشده است. در زمینه اعدام کرمی و حسینی، «محسن برهانی» حقوقدان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران مدعی است اعدامی‌های اخیر مرتکب «قتل عمد» نشده‌اند و با قتل عمدی مواجهیم که قاتلش مشخص نیست فلذا باید دیه پرداخت می‌شد. شاید به همین علت، حکم به قصاص داده نشد.

 

محسن برهانی معاون گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

 

اخبار مرتبط:

محاربه، بغی و الگوی داغ و مرهم

ملاقات اعدامی با وزیر

 

پیشتر، «علی شریف زاده اردکانی» وکیل محمد حسینی با انتشار توییتی ادعا کرده بود که موکلش در زندان شکنجه شده و اقاریر وی تحت شکنجه بوده و وجاهت قانونی ندارد.

 

همچنین «محمد آقاسی» که با عنوان وکیل کرمی با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده اظهار داشته قصد داشتیم تا حداقل برای این پسر لایحه اعاده دادرسی بنویسیم، اما متاسفانه به سرعت اعدامش کردند. عملا فرصتی وجود نداشت.

 

در پاسخ قوه قضاییه اعلام داشته محمد مهدی کرمی نه در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا و نه در دادگاه وکیلی معرفی نکرد و محمد حسینی دارای وکیل انتخابی بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات