تاریخ انتشار : دوشنبه 19 دی 1401 - 22:11
کد خبر : 17074

بودجه ۱۴۰۲ از پمپ بنزین بهارستان به سلامت می‌گذرد؟

بودجه ۱۴۰۲ از پمپ بنزین بهارستان به سلامت می‌گذرد؟
گزینه دیگری که برخی آن را مطرح می‌سازند کاهش هزینه‌های تولید بنزین داخلی است که هم از بار کسری بکاهد و هم دولت را مجبور نکند تن به گرانی بنزین داده و دردسرهایی تازه برای خود به راه اندازد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» از ارسال جداول لایحه بودجه به بهارستان خبر داد. «مسعود میرکاظمی» اظهار داشت امسال ۹۵ درصد تحقق منابع داریم و تصریح کرد: آن‌ها که می‌گویند کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی داریم اطلاعاتشان غلط است، به هیچ‌وجه کسری نداریم.

 

این گفته‌های پاسخی است به گمانه‌زنی‌های مربوط به کسری بودجه که برخی می‌گویند با گرانی قیمت بنزین قرار است جبران شود.

 

به گزارش روزنامه «اعتماد» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه امسال خبر داده و عنوان کرده که در ناترازی بودجه انتظار داریم تا در بودجه سال آینده دولت احکام خوبی در نظر بگیرد تا بتوانیم این کسری بودجه را مدیریت کنیم.

 

به نوشته این روزنامه «محمدرضا پورابراهیمی» اشاره‌ای به این «احکام خوب» مد نظر مجلس نکرده، اما گمانه‌زنی‌هایی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی در فضای رسانه‌ای برای پوشش کسری بودجه مطرح شده است. گمانه‌زنی‌هایی که همگی «تکذیب» شده‌اند. آمارها اما برخی شایعات را قوت بخشیده که شاید دولت برای حفظ تعادل تولید و مصرف بنزین دست به اصلاح قیمتی بزند. از یک سو مصرف را کنترل کند و از طرفی میزان کسری بودجه دولت کاهش یابد.

 

 

همزمان با این ادعای اعتماد و پیش از توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه، «ایسنا» نوشت یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، میزان درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فراورده‌های نفتی است که پیگیری‌های این خبرگزاری می‌گوید این عدد برای سال آینده تغییر محسوسی نداشته است.

 

به گزارش ایران مامن، با همه این توصیفات، برخی گمانه‌زنی‌ها با توجه به تجربیات سال‌های گذشته می‌گوید ممکن است بودجه‌ای که از مجلس خارج می‌شود حامل کسری باشد که دولت را مجبور به افزایش قیمت حامل‌های انرژی کند.

 

در همین پیوند، «حسن روحانی» در تازه‌ترین اظهاراتش مدعی شده مجلس یازدهم باعث شد تا بودجه ۱۴۰۰ کار مجلس بود.

 

گزینه دیگری که برخی آن را مطرح می‌سازند کاهش هزینه‌های تولید بنزین داخلی است که هم از بار کسری بکاهد و هم دولت را مجبور نکند تن به گرانی بنزین داده و دردسرهایی تازه برای خود به راه اندازد.

 

در همین پیوند رسانه‌ها امروز به نقل از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان نوشتند امسال کمتر از یک درصد بنزین توزیع شده استاندارد بوده و سال گذشته نیز این رقم تقریبا ۲۰ درصد بوده است؛ وضعیتی که برخی نگرانند با تکرار تجربه آلوده سال‌های قبل، پتروشیمی‌ها را در صف تولید بنزین قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات