تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 - 21:30
کد خبر : 17080

حجاب و مرز باریک میان سلام و باتوم

حجاب و مرز باریک میان سلام و باتوم
همچنان جایگاه نمادین حجاب و در عین حال هویتی آن برای حاکمیت و به تبع آن قوانین حفظ خواهد شد ولو با باریکه‌ای روی موی زنان

معاون دادستان کل کشور در یادداشتی اعلام کرد اخیرا طی بخشنامه‌ای از سوی دادستانی کل کشور به پلیس دستور داده شده است در سراسر کشور با قاطعیت با جرم کشف حجاب برخورد کند.

 

بنا بر یادداشت «عبدالصمد خرم آبادی» جرم «کشف حجاب» یکی از جرایم مشهود است و مأموران انتظامی مکلفند مرتکبان جرایم مشهود را دستگیر و جهت اعمال مجازات به مراجع ذیصلاح قضائی معرفی کنند.

 

پیش از این و اوایل دی‌ماه نیز حجت الاسلام «محمدجعفر منتظری» دادستان کل اظهار داشته بود «کشف حجاب» در ملأ‌عام، قطعاً جرم است و با «جرم مشهود»، برخورد می‌کنیم.

 

در روزهای اخیر انتصاب سردار «احمدرضا رادان» در راس فراجا نیز گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نوع برخورد نیروی انتظامی با بی‌حجابی به دنبال آورده بود؛ چهره‌ای که از میانه‌های دهه هشتاد یعنی زمانی که «محمود احمدی نژاد» پرسید «واقعا مشکل مردم ما مشکل موی جوان‌های ماست؟» و نیز حوادث مربوط به انتخابات سال ۸۸ از جمله ماجرای بازداشتگاه کهریزک فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را در دست داشت.

 

در این باره «ایندیپندنت فارسی» مدعی شد: انتخاب احمدرضا رادان در سمت فرماندهی نیروی انتظامی با توجه به سابقه حضور او در گشت ارشاد نیز این موضوع را اثبات می‌کند که جمهوری اسلامی ایران بنا دارد در صورت عبور از بحران خیزش سراسری ۱۴۰۱ با ایجاد ممنوعیت‌های بیشتر مقابل زنان بایستد.

 

به گزارش ایران مامن، این در حالی است که بسیاری از مطبوعات و رسانه‌های داخلی طی روزهای گذشته به خصوص بعد از سخنرانی روز چهاردهم دی‌ماه رهبر انقلاب از تغییر نگاه‌ها به مقوله حجاب در مجموعه حاکمیت نوشتند.

 

به نوشته روزنامه «اعتماد» سلامِ غلامعلی حدادعادل در برنامه زنده تلویزیونی به زنان «با حجاب ضعیف» که پای نظام ایستاده‌اند، در نوع خود سلامی بی‌مانند در تاریخ اصولگرایی و شاید جمهوری اسلامی است؛ یک سلام برای جذب زنان کم‌حجاب که نشان از این دارد که برای نخستین‌بار این قشر از زنان به رسمیت شناخته شده و مخاطب قرار گرفتند و یک خداحافظی، با دوران پر فراز و فرود چالش‌های اصولگرایی با مقوله «حجاب صفر و صدی.»

 

اخبار مرتبط

مساله حجاب در میانه تحول و ابهام

 

چند روز پیش از این هم «محسن کوهکن» عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری، با بیان اینکه حوادث اخیر سبب شده است نگاه به مفهوم حجاب تغییر کند، از زنان «کم‌حجاب» تشکر کرد.

 

روز یکشنبه نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی به وضوح ادبیات نرم‌تری در قیاس با گذشته، در قبال موضوع حجاب و کم‌حجابی داشت. با مروز کل بیانیه می‌بینیم این تنها «بی‌حجابی» است که مورد نقد واقع شده و در انتها نیز تاکید شده است: مواجهه با آنچه در جامعه ما «بی‌حجابی» نامیده می‌شود باید کاملا هوشمندانه و واقع‌بینانه باشد.

 

به نوشته این روزنامه، برای نخستین‌بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی طبقه زنان «کم‌حجاب» یا با «حجاب ضعیف» تعریف و به رسمیت شناخته شدند.

 

با وجود همه آنچه گفته شد همچنان جایگاه نمادین حجاب و در عین آن هویتی آن برای حاکمیت و به تبع آن قوانین حفظ خواهد شد ولو با باریکه‌ای روی موی زنان و همچنان که امام جمعه اصفهان اخیرا اظهار داشته در کشوری که به عرق‌فروش، اجازه عرق فروشی و به قمار باز اجازه قماربازی داده نمی‌شود، به زنانی که بی‌حجابی می‌خواهند هم اجازه داده نخواهد شد، هر طور که دلشان می‌خواهد، بیرون بیاید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات