تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 - 22:05
کد خبر : 17089

زنگ خطر «تیلسیت جدید» از بصره؛ دلیل دهان‌کجی دوباره به «خلیج فارس» چیست؟

زنگ خطر «تیلسیت جدید» از بصره؛ دلیل دهان‌کجی دوباره به «خلیج فارس» چیست؟
با توجه به اوضاع تحریمی که ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، چین و عراق، دست ایران را زیر سنگ خود دیده و مواضع اخیر را اتخاذ کرده‌اند

جام ملت‌های خلیج فارس که پایان هفته گذشته در بصره عراق افتتاحیه‌اش برگزار شد، همراه بود با مواضع عجیب و غریب سیاسیون همسایه غربی درباره یکی از حساس‌ترین موضوعات مربوط به تمامیت ارضی ایران.

 

 

بعد از اینکه «مقتدا صدر» روحانی شیعی مشهور عراقی از توصیف جعلی «عربی» برای خلیج فارس در پیامش به مراسم افتتاحیه استفاده کرد، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر هم همین واژه را تکرار کرد. اقدام فیفا در عربی نامیدن خلیج فارس هم به این‌ها اضافه شد تا تهران از خود واکنش نشان دهد.

 

محمد شیاع السودانی نخست وزیر جدید عراق که از او به عنوان چهره‌ای نزدیک به ایران یاد می‌شود

 

به گزارش «ایرنا» پس از اعتراض ایمیلی و واتساپی مسئولان فدراسیون فوتبال به مقامات فیفا برای استفاده «جیانی اینفانتینو» از یک عبارت جعلی به جای نام خلیج فارس، قرار شد یک نامه رسمی هم به فدراسیون جهانی فوتبال ارسال شود.

 

به گزارش ایران مامن، هر چند برای بسیاری قابل درک است که رهبران بغداد برای جلب نظر همسایگان عرب خود به ویژه سعودی‌ها حاضرند خیلی از مواضع خوشایند آن‌ها را اتخاذ کنند اما اصرار عراقی‌ها بر عربی خواندن خلیج فارس و نشان دادن این اصرار، خود نکته‌ای جالب توجه است تا جایی که در تمبر یادگاری از این رخداد ورزشی، این دهان‌کجی به ثبت می‌رسد و همچنان که «المانیتور» گزارش داده حاضر به عذرخواهی هم نیستند.

 

با نگاهی کلان‌تر به این رخداد و با یادآوری مواضع ضدایرانی رئیس‌جمهوری چین در حاشیه خلیج فارس طی سفر ماه گذشته وی به منطقه، باید گفت که بروز رفتاری مشابه پکن از سوی بغداد یک روی سکه تامین نظر اعراب است و روی دیگر آن اطمینان از اینکه تهران واکنش تندی بروز نخواهد داد.

 

 

اخبار مرتبط:

چینی‌ها چرا به ما دهن کجی کردند؟

حمله غیرمسئولانه به چین!

 

بنابر اعلام گمرک، چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان پنج مقصد اول صادراتی کالاهای ایرانی از ابتدا تا نیمه سال بوده‌اند و به عبارتی مبادی اصلی ورود ارز به کشور.

 

 

به این ترتیب و با توجه به اوضاع تحریمی که ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، چین و عراق، دست ایران را زیر سنگ خود دیده و مواضع اخیر را اتخاذ کرده‌اند.

 

در این اوضاع و با توجه به ادامه جنگ اوکراین، یکی از معدود دلخوشی‌های باقی‌مانده در عرصه سیاست خارجی این است که شاید روس‌ها چنین جفایی را در حق ایران روا ندانند؛ امیدواری که احتمالا تا زمان پایان این جنگ دوام خواهد داشت و کم نبوده مواقعی که روس‌ها همچون قطعنامه ۱۹۲۹ کنار غربی‌ها و در معامله‌ای قرار گیرند که زیان آن تنها متوجه ایران خواهد بود.

 

تصویری از ملاقات تزار با ناپلئون

 

در این شرایط بد نیست درباره «پیمان تیلسیت» میان ناپلئون بناپارت با الکساندر یکم تزار امپراتوری روسیه در سال ۱۸۰۷ میلادی یادآوری صورت گیرد؛ پیمانی که در آن امیدواری ایران و عثمانی برای تکیه بر قدرت یک کشور اروپایی جهت دفع شر قدرت دیگر بر باد رفت و برای ایران منجر به از دست رفتن قفقاز در جریان جنگ‌های ایران و روسیه و امضای عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات