تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 دی 1401 - 19:56
کد خبر : 17126

بودجه به ظاهر انبساطی و مساله کسری

بودجه به ظاهر انبساطی و مساله کسری
برای عامه مردم ثابت ماندن میزان یارانه‌ها و افزایش وزن مالیاتی بودجه قابل توجه بود

«سید ابراهیم رئیسی» سند دخل و خرج سال آتی کشور را روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه به جلسه علنی مجلس برد.

 

به گزارش ایران مامن، یکی از دلایل تاخیر بیش از یک ماهه ارائه لایحه بودجه این بود که قرار بوده برنامه هفتم توسعه ابتدا از پاستور به بهارستان برود اما در نهایت رئیس‌جمهوری لایحه بودجه را منهای برنامه توسعه ارائه داد تا روزنامه «اعتماد» از این تصمیم با عنوان «بودجه رئیسی با برنامه روحانی» یاد کند.

 

نحوه بودجه ریزی برای ۱۴۰۲ مانند سال‌های قبل از زاویه دید هر رسانه متفاوت بود. به عنوان مثال رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور روی «افزایش شدید بودجه نهادهای امنیتی، نظامی و تبلیغی» تمرکز کردند.

 

به ادعای «ایران اینترنشنال» یک پنجم درآمد نفتی سال آینده در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌گیرد و بودجه سازمان زندان‌ها ۶۳ درصد افزایش می‌یابد.

 

این دست رسانه‌ها از افزایش ۲۸ درصدی بودجه سپاه، رشد ۳۶ درصدی بودجه ارتش، افزایش ۴۴ درصدی بودجه نیروهای انتظامی و نیز بالا رفتن بودجه وزارت اطلاعات تا ۵۲ درصد خبر دادند.

 

افزایش بودجه نهادها و سازمان‌های خاص در رسانه‌های داخلی و نیز فضای مجازی هم مورد توجه قرار گرفت از جمله رشد ۲.۲ برابری بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، افزایش ۳.۵ برابری برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و از همه مهم‌تر پرش ۴۲ درصدی بودجه صدا و سیما.

 

علاوه بر همه این‌ها و برای عامه مردم ثابت ماندن میزان یارانه‌ها و افزایش وزن مالیاتی بودجه قابل توجه بود؛ وضعیتی که روزنامه «جوان» از آن با عنوان «بودجه آسان‌گیر با تولید و سخت‌گیر با پولدارها» یاد کرد و روزنامه «ایران» از «جهت‌گیری بودجه ۱۴۰۲؛ رشد اقتصادی و کاهش تورم» نوشت.

 

 

از منظر غالب اقتصادی، روزنامه «دنیای اقتصاد» ذیل عنوان «بودجه ۱۴۰۲؛ انبساطی یا انقباضی؟» به این پرسش چنین پاسخ داد: آمارها نشان می‌دهد جمع منابع و مصارف عمومی دولت در سال در لایحه بودجه ۱۴۰۲، نسبت به لایحه ۱۴۰۱، ۴۵درصد و نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱، ۴۲درصد افزایش یافته است. یکی از مسائل مهم درخصوص لایحه بودجه، بحث انبساطی یا انقباضی بودن آن است. بررسی ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد بودجه ۱۴۰۲ به‌صورت اسمی، انبساطی است اما با لحاظ کردن آخرین نرخ نقطه به نقطه تورم، بودجه سال آینده انبساطی نخواهد بود. درواقع اگر هدفگذاری نرخ تورم در سال آینده بین ۲۰ تا ۳۰درصد باشد، بودجه انبساطی خواهد بود اما با نرخ‌‎های فعلی تورم، بودجه سال آینده تفاوت چندانی با بودجه سال‌های گذشته نخواهد داشت. از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد میزان انتشار خالص اوراق مالی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ بیشتر شده است، که این موضوع حکایت از این دارد که هزینه‌ها نسبت به درآمد بیشتر شده است، که از این منظر بودجه انبساطی است.

 

و اما درباره اعداد اصلی سند دخل و خرج کشور باید گفت رقم بودجه امسال بیش از ۵۱۰۹هزار میلیارد تومان است. بودجه به دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌ها تقسیم می‌شود. از این رقم، ۲۱۶۴هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و بقیه معادل ۳۰۹۷هزار میلیارد تومان، بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است. براساس این لایحه، منابع عمومی دولت در سال آینده ۱۹۸۴همت خواهد بود. این درحالی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱، این ردیف از بودجه۱۳۷۲همت پیش‌بینی شده بود. به این ترتیب، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، منابع عمومی دولت با رشد ۴۵درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه خواهد شد. براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، کل منابع عمومی دولت نسبت به بودجه سال جاری با درنظرگرفتن افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه سال ۱۴۰۱ و انتقال بخشی از منابع و مصارف تبصره ۱۴ بودجه عمومی به یک‌هزار و ۹۸۴هزار میلیارد تومان رسید.

 

 

مساله مهم دیگری که طی روزهای اخیر مطرح شد کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بود که برخی پیش‌بینی کردند دولت به منظور رفع آن دست به افزایش قیمت حامل‌های انرژی خاصه بنزین خواهد زد.

 

دنیای اقتصاد درباره موضوع کسری بودجه نیز نوشته است: اگرچه وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۲ هنوز مشخص نیست و بین مجلس و دولت درباره بررسی اول لایحه بودجه ۱۴۰۲ یا برنامه هفتم توسعه اختلاف نظر وجود دارد؛ اما آنچه نمی‌توان در این میان نادیده گرفت، میزان توجه دولت نسبت به نرخ تورم و کسری بودجه سال جاری و سال ۱۴۰۲ است. کسری بودجه‌ای عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ۱۱ دی در نطق میان‌دستور خود به آن اشاره کرد و این کسری در بودجه سال جاری را حداقل «۲۰۰هزار میلیارد تومان» دانست؛ کسری‌ای که برخی کارشناسان اقتصادی آن را عددی حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان نیز دانسته‌اند. ازاین‌رو برخی نمایندگان اقتصادی و برنامه و بودجه‌ای مجلس بر این باورند که با وجود نرخ تورم فعلی کشور و مشکلات اقتصادی موجود که کماکان به قوت خود باقی است، رقم کسری بودجه در سال ۱۴۰۲ رقم قابل‌توجهی خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات