تاریخ انتشار : جمعه 17 مرداد 1399 - 19:17
کد خبر : 1713

همه خبرنگار شده‌ایم؛ مراقب خبرمان باشیم

همه خبرنگار شده‌ایم؛ مراقب خبرمان باشیم

گوشی‌هایی که در دست گرفته‌ایم از همه ما نوعی خبرنگار ساخته است. در حرفه‌ای‌ترین حالت ممکن عکس می‌گیریم، زیرنویس می‌زنیم و در گروه‌ها و کانال‌ها پخش می‌کنیم. گاهی وقت‌ها عکس و نوشته‌هایمان صدها و بلکه هزاران بار دیده می‌شود یا لایک می‌گیرد. در سطحی پایین‌تر از این نوع خبرنگاری حرفه‌ای، مثل ادمین خیلی از کانال‌های

گوشی‌هایی که در دست گرفته‌ایم از همه ما نوعی خبرنگار ساخته است. در حرفه‌ای‌ترین حالت ممکن عکس می‌گیریم، زیرنویس می‌زنیم و در گروه‌ها و کانال‌ها پخش می‌کنیم. گاهی وقت‌ها عکس و نوشته‌هایمان صدها و بلکه هزاران بار دیده می‌شود یا لایک می‌گیرد.

در سطحی پایین‌تر از این نوع خبرنگاری حرفه‌ای، مثل ادمین خیلی از کانال‌های خبری دست به گزینش می‌زنیم و اخبار، ویدئو، تصاویر و اینفوهایی که از نگاه خودمان جالبند، خنده‌دارند یا ممکن است به درد یکی از دوستان و آشنایان و اعضای خانواده بخورد فوروارد می‌کنیم.

گاهی هم اعتراض خود را به اوضاع و دق دلی‌مان از سیستم و تصمیم‌هایی که به نظرمان نابخردانه‌اند و ریشه به تیشه ما می‌زنند و روز به روز جامعه را به قهقهرا می‌برند تا جایی که می‌توانیم به این و آن می‌فرستیم. غالب این پیام‌های فورواردیِ اعتراضی نیز نمایشی از اظهارات و عملکرد دولتمردان و حاکمان است که انگار دارند سرنوشت ماه را در سیاه‌ترین شکل ممکن به هم می‌بافند و اکثرا هم دزد و کلاهبردار و فاسدند.

در این میان، دو چیزی که به آن دقت نمی‌کنیم یکی درستی و راستی محتوایی است که منتقل می‌کنیم و دوم تاثیری که خبر یا محتوا بر مخاطب به جای می‌گذارد.

با نگاهی به آنچه در گروه‌های واتساپی، تلگرامی و اینستاگرام می‌گذرد می‌شود گفت حجم وسیعی از فیک‌نیوز (خبرهای ساختگی)، توصیه‌های بی‌پایه پزشکی، روانشناسی و … تحلیل‌های سطحی که در لحظه ذهن را قلقلک می‌کند به چشممان می‌آید و روح و روانمان را طی روز و حتی در خواب شب می‌خراشد؛ با سرباز کردن این خراش‌ها بارها طی روز از خودمان و دیگران می‎پرسیم چرا روز به روز بدبخت‌تر می‎شویم؟

غیر از مساله صحت خبر و دقت محتوا و مطالبی که می‌فرستیم و می‌بینیم، بد نیست ما که همه خبرنگار شده‌ایم پیش از ساختن یا فوروارد کردن هر پیام فردی یا گروهی به تاثیر آن بر مخاطب فکر کنیم و تصور کنیم آیا چیزی که برایش می‌فرستیم در این واویلای ناامیدی دردش را دوا می‌کند یا قرار است روز و شبش را بخراشد.

محمد موسی کاظمی مدیرمسئول ایران مامن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات