تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 - 15:38
کد خبر : 17149

یخبندان و تعطیلات اجباری؛ خسارت را کی داده کی گرفته؟

یخبندان و تعطیلات اجباری؛ خسارت را کی داده کی گرفته؟
برای ما تعطیلی همچنان یک راهکار دم‌دستی و کم‌هزینه به نظر می‌رسد اما ...

کشور برای چندمین بار طی هفته‌های گذشته وار فاز تعطیلی شد. بعد از تکذیب خبر درخواست وزیر نفت از معاون اول رئیس‌جمهور برای تعطیلی استان تهران طی شنبه و یکشنبه، بالاخره تهران و برخی دیگر از استان‌ها از جمله البرز و خراسان رضوی و شمالی به تعطیلی کشیده شد؛ تعطیلی که نحوه اعلام آن هم با انتقادهای زیادی روبرو شد و «فرهیختگان» درباره اطلاع‌رسانی عجیب و غریب درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و بانک‌ها و … نوشت «واقعا توانایی اعلام یک تعطیلی را هم ندارید؟»

 

تعطیلی به خاطر سرمای کم‌سابقه که در شهرهای استان خراسان مانند مشهد و فریمان و … بین ۲۰ تا ۳۰ درجه زیر صفر گزارش شده و نیز پایتخت را در معرض دمای منفی ۵ درجه قرار داده باعث شده تا رکورد مصرف گاز بشکند و از ۷۰۰ میلیون متر مکعب فراتر رود یعنی ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیش از پارسال.

 

 

در این شرایط صدای بسیاری بلند شده که قرار بود «زمستان سخت» گریبان اروپایی‌ها را بگیرد و اکنون قطارهای خودمان روی ریل یخ می‌زند و تنها راهکاری که ارائه می‌شود تعطیلی است و توصیه به مردم که در خانه لباس گرم بپوشند.

 

البته همچنان روزنامه‌ای مانند «کیهان» از مصائب زمستان سخت در فرانسه و آلمان و سوئیس می‌نویسد و این که باید خدا رو شکر کرد که برخلاف اروپایی‌ها فضولات گربه نمی‌سوزانیم.

 

 

سوای این بگو مگوهای سیاسی برخی مانند «کاوه مدنی» معاون سابق سازمان محیط زیست باز هم می‌گویند باید بی‌برنامگی و سوءمدیریت در فرایند استخراج و پالایش و انتقال گاز را کنار گذاشت؛ وضعیتی که در آن فقط به دلیل نبود امکان بازگرداندن گاز مشعل‌های سوزان به شبکه، ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در روز هدررفت داریم یعنی میزانی که برای خروج از بحران گازی نیاز است.

 

به گزارش ایران مامن، تعطیلی به خاطر برودت کم‌سابقه هوا و همزمانی آن با قطع سوآپ گاز از ترکمنستان در حالی باعث تعطیلی شده که پیش از آن آلودگی هوا در شهرهای مختلف، مدارس را به تعطیلی و ادارات را به دورکاری کشانده بود.

 

در حالی که خسارات آلودگی هوا در ۱۴۰۰ طی روزهای گذشته از سوی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار اعلام شده، کمتر کسی از خسارت تعطیلی‌های مکرر بر اثر آلودگی و برودت و کرونا و … سخن به میان می‌آورد. به عبارتی حتی برآوردی از خسارات تعطیلی‌های اینچنینی صورت نمی‌گیرد.

 

در این باره و تنها در یک برآورد جدید درباره کشوری چون آمریکا، «نیویورک پست» نوشت تخمین هزینه تعطیلی مدارس به واسطه فراگیر شدن کرونا که منجر به اشکالات بی‌سابقه در یادگیری دانش‌‌آموزان نزدیک به ۲۸ تریلیون دلار و رقمی بالاتر از تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.

 

 

این در حالی است که برای ما تعطیلی همچنان یک راهکار دم‌دستی و کم‌هزینه به نظر می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات