تاریخ انتشار : دوشنبه 26 دی 1401 - 19:56
کد خبر : 17176

تقسیم‌بندی‌های نسلی با خط‌کش رسانه

تقسیم‌بندی‌های نسلی با خط‌کش رسانه
کارکرد شبکه‌های اجتماعی و به عبارتی رسانه‌های جدید به عنوان عامل اصلی شکاف‌های نسلی مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران اجتماعی و ارتباطاتی است.

ناآرامی‌های اخیر در کشور بیش از پیش توجه‌ها را به سمت مطالعات نسلی معطوف ساخت و بسیاری با اصطلاحاتی مانند «نسل زد»، «نسل زومر» و … در توصیف رده‌بندی نسلی دهه‌هشتادی‌ها آشنا شدند.

 

بعد از تحولات اخیر بسیاری می‌گویند نسل زد که دربردارنده رده سنی میانه دهه هفتاد تا پایان دهه هشتاد است به نسبت نسل بعد از آن که «آلفا» خوانده می‌شود شناخته‌شده‌تر است و با این حساب باید برای آینده نگران‌تر بود.

 

درباره تقسیم‌بندی‌های نسلی تاکنون بسیاری به اظهارنظر پرداخته‌اند. «حسین شیخ رضایی» عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» توضیح داده یک تقسیم‌بندی شناخته‌شده نسل‌ها مربوط به آمریکا است که مشخصا جز در مورد نسل Z، چندان با تاریخ کشور ما همخوان نیست.

 

در این تقسیم‌بندی هرچه جلوتر می‌رویم، بازه زمانی هر نسل کوتاه‌تر می‌شود:

  1. از ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۵ (بین دو جنگ جهانی) نسل «سنت‌گرا» است
  2. از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۵ نسل متعلق به زاد و ولد بعد از جنگ است
  3. از ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ نسل ایکس (x) است
  4. از ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵ نسل وای (y) است
  5. از ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ نسل زد (z) است.

 

در ۱۹۹۵ اولین مرورگرهای اینترنت به بازار آمد و مردم از طریق کامپیوتر خانگی به اینترنت دسترسی پیدا کردند. بنابراین نسل Zجهان پیش از اینترنت را تجربه نکرده است. در کشورهای مختلف، با توجه به تحولات تکنولوژیک، زمان شروع نسل Z تغییر می‌کند. مثلا در روسیه، سال ۲۰۰۰ را شروع این نسل در نظر گرفته‌اند. نکته بسیار مهم‌تر در شکل‌گیری این نسل ظهور و فراوانی گوشی‌های هوشمند است که دسترسی به کل اینترنت و تمام رسانه‌ها را در یک قالب واحد میسر کرد.

 

در ایران در سال ۱۹۹۵ (حدود ۱۳۷۴) اولین دسترسی‌ها در دانشگاه‌ها به اینترنت وجود داشت، اما اصلا عمومی نبود. اگر شروع را سال ۲۰۰۰، یعنی حدود ۱۳۷۹ در نظر بگیریم، نسل Z با دهه هشتادی‌های ما منطبق می‌شود. اما اگر بخواهیم مساله گوشی‌های هوشمند را در نظر بگیریم، باید شروع را حدودا سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) در نظر بگیریم که ورود گوشی‌های هوشمند به ایران است. این ورود تقریبا با جاهای دیگر دنیا همزمان است. بنابراین نسل Z یا دهه هشتادی‌های ایران را می‌توان متولدان ۱۳۸۰ یا به شکل دقیق‌تر۱۳۸۵ به بعد در نظر گرفت. نسل‌های پیش از نسل Z مهاجران اینترنت هستند، اما نسل Z بومیان اینترنت هستند.

 

به گزارش ایران مامن، کارکرد شبکه‌های اجتماعی و به عبارتی رسانه‌های جدید به عنوان عامل اصلی شکاف‌های نسلی مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران اجتماعی و ارتباطاتی است.

 

 

در این باره «فروزنده جعفرپور» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در پژوهشی می‌نویسد: رسانه به عنوان یک ابزار حائز اهمیت در هویت یابی بر الگوهای رفتـاری یـک نسل تاثیر می گذارد و این تاثیرات در کنار وضعیت اجتماعی- اقتصادی در دوران مـذکور در بین افراد یک نسل نهادینه می شود.

 

تنوع و تکثر رسانه ها در سال های اخیـر، ارزشـ‌ ها و هنجارهای متنوعی را به نسل هایی که دوران هویت یابی خود را سـپری مـی کننـد و سـایر افراد جامعه معرفی کرده و موجب ایجاد الگوهای متنوع رفتاری در نسلهای مختلف شـده است.

 

از آنجا که دوران هویت یابی تاثیرات قابل توجه و پایداری در افراد دارد و تجربیات آن در درون فرد به عنوان تجربه یا ابژه نسلی نهادینه می شود، کسانی که در یک دوره نسلی دسته بندی می شوند با توجه به ابژه هـای نسـلی و رسـانه شـاخص آن، دارای اشـتراکات رفتاری و ارزشی زیادی با یکدیگر هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات