تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 - 12:00
کد خبر : 17225

پیام تروریستی اعلام شدن سپاه در پارلمان اروپا چیست؟

پیام تروریستی اعلام شدن سپاه در پارلمان اروپا چیست؟
از دید غربی‌ها امکان فروش نفت برای ایران در ازای تندتر نشدن چرخش سانتریفیوژها، اختلافات هسته‌ای را در وضعیت فریز قرار داده است.

پارلمان اروپا پایان هفته گذشته با تصویب قطعنامه‌ای خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شد؛ رایی که از دید تحلیلگران در حد یک بیانیه سیاسی است و به دلیل موانع حقوقی و تبعات عملی که دارد رهبران اتحادیه خود را درگیرِ آن نخواهند کرد.

 

در همین حال،  رویترز به نقل از دو منبع مطلع اعلام کرد که اتحادیه اروپا در روز دوشنبه جاری، ۳۷ تحریم را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی اعمال خواهند کرد اما سپاه پاسداران بخشی از این تحریم‌ها نخواهد بود.

 

علاوه بر رای اکثریت پارلمان اروپا علیه سپاه، پیشنهاد تعلیق مذاکرات برای احیای برجام میان ایران و ۱+۴ و ایالات متحده به رای گذاشته شد که اکثریت نمایندگان این نهاد اروپایی با آن مخالفت کردند.

 

در ایران واکنش‌ها به تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی نمایندگان پارلمان اروپا صریح بود. از جمله ارائه طرح دوفوریتی حمایت از سپاه در مجلس که تصریح می‌دارد ماده «کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مبادرت به اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان تروریستی کنند، کلیه نیروهای نظامی وابسته به کشورهای عضو اتحادیه و سازمان‌ها و نهادهای تحت اختیار این نیروها مشمول این قانون خواهند بود»، به‌عنوان ماده الحاقی به قانون سال ۱۳۹۸ افزوده می‌شود؛ قانونی که بعد از تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی دولت «دونالد ترامپ»، اقدامی متقابل برابر نیروهای نظامی آمریکا و در حکمِ تروریستی شناختن این نیروها بود.

 

نگاهی به مختصات مناقشات میان ایران و غرب نشان می‌دهد که رای به تروریستی بودن سپاه از سوی نهادی که تصمیماتش ضمانت اجرایی ندارد، در ظاهر واکنشی به ناآرامی‌های اخیر ایران و مطالباتی است که از سوی گروه‌های اپوزسیون و نیز افکار عمومی غربی برای اعمال فشار بر تهران صدای بلندی دارد.

 

 

به گزارش ایران مامن، با همه این‌ها بررسی واکنش کشورهای اروپایی و حتی آمریکای ترامپ به ناآرامی‌های ۹۸ نشان می‌دهد غربی‌ها به هیچ وجه تمایل ندارند به خاطر وقایع داخلی ایران پا را از سیاست‌ورزی اعلانی و موضع‌گیری‌های حقوق بشری فراتر بگذارند و دست به اقدامی عملی بزنند که تهران را علیه خود و منافع و شرکایشان در منطقه تحریک کنند. کما اینکه بعد از اعتراضات سال ۸۸ یا ناآرامی‌های سال ۹۶ نیز واکنشی عملی به وقایع داخلی ایران صورت نگرفت.

 

به این ترتیب آنچه برای اروپایی‌ها و آمریکا اهمیت دارد، باز نگه‌داشتن پنجره مذاکرات برجامی است که با توجه به تمایل ایران برای برونرفت از زیر فشار تحریم‌ها به نوعی از آن آسودگی خیال دارند.

 

از دید غربی‌ها امکان فروش نفت برای ایران در ازای تندتر نشدن چرخش سانتریفیوژها، اختلافات هسته‌ای را در وضعیت فریز قرار داده است.

 

در این شرایط آنچه برای اروپایی‌ها به صورت فوری اهمیت دارد، خروج ایران از معادلات جنگ اوکراین است. از دید غربی‌ها قرار گرفتن ایران در کنار روسیه، موجب فرسایشی‌تر شدن جنگ در شرق اروپا شده و هزینه‌های سنگینی را بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

 

به این ترتیب اروپایی‌ها با مانور سیاسی- دیپلماتیک مقابل ایران و آمریکایی‌ها با اعلام اینکه شریانات ارزی ایران را در نواحی مانند عراق زیر ضربه قرار می‌دهند قصد جدی خود را برای بیرون کشیدن ایران از معادلات اوکراین به تهران اعلام می‌دارند.

 

در این پیوند، اخبار مربوط به رایزنی‌های ایران و آمریکا نیز قابل تامل است و اهداف آمریکایی‌ها در خصوص تغییر سیاست‌های تهران در اوکراین در عین محذوریت‌های حقوق بشری و مرتبط با افکار عمومی را به تصویر می‌کشد.

 

بر اساس ادعای روز پنج‌شنبه «ایران اینترنشنال»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دست‌کم سه بار طی دو ماه گذشته با «سعید ایروانی» سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک دیدار داشته است. این رسانه نزدیک به عربستان سعودی برای تایید ادعای خود به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرده است که گفت هرگاه منافع آمریکا ایجاب کند، برای ارسال پیام‌های خاص و قاطعانه به ایران، راه‌هایی برای ارتباط داریم؛ اخباری که البته نمایندگی ایران در سازمان ملل آن را نادرست دانسته است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات