تاریخ انتشار : یکشنبه 2 بهمن 1401 - 19:23
کد خبر : 17243

تکرار تعرض؛ از آموزشگاه خصوصی تا مدرسه فوتبال

تکرار تعرض؛ از آموزشگاه خصوصی تا مدرسه فوتبال
مساله‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود فقدان آموزش لازم برای خودمراقبتی کودکان و نوجوانان از سوی نهادهای رسمی آموزش و رسانه‌های مرجع است که همچنان ترجیح می‌دهد این آسیب به صورت مکتوم باقی بماند و کمتر درباره آن سخنی به میان آید.

اخبار مربوط به تعرض به کودکان و نوجوانان در مدرسه یا اماکن دیگر، هر از چندگاه رسانه‌ها را به جوش و خروش می‌اندازد و ذهن خانواده‌ها و افکار عمومی را مخدوش و نگران و به سرعت هم فروکش می‌کند بدون آنکه رسانه‌ها چندان پیگیر عاقبت ماجرا و مجازات عامل تعدی و تعرض شوند.

 

سال ۱۳۹۷ بود که وقایع مربوط به معاون یکی از مشهورترین مجتمع‌های آموزشی غیردولتی در غرب تهران خبرساز شد. طبق ادعای خانواده‌ها، هشت دانش آموز روانکاوی و مشخص شد به آنان تعرض شده است. برخی گزارش‌ها هم می‌گفت پرونده۴۰ شاکی دارد.

 

بررسی اخبار مرتبط با این پرونده در رسانه‌ها به این جمله منتهی می‌شود که «ناظم مدرسه معین که به ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال انفصال از خدمت محکوم شده، به حکم دادگاه اعتراض کرد.»

 

آخرین موردی هم که جار و جنجال زیادی را البته به طور موقت برانگیخت مربوط به اواخر تیرماه بود که به نوشته رسانه‌ها و تایید بخش‌هایی از این گزارش‌ها‌ از سوی مقامات محلی، یک معلم مرد ۵۵ ساله در شهرستان فردوس خراسان جنوبی، تعدادی دختر بچه محصل در مقاطع تحصیلی پایین را مورد آزار جنسی قرار داده است. وی با سوءاستفاده از کلاس‌های خصوصی، تصاویر و فیلم‌های مستهجن برای کودکان پخش و آنان را مورد آزار جنسی قرار می‌داد.

 

غروب روز جمعه، آخرین روز دی ۱۴۰۱، یکی از فعالان رسانه‌ای استان خراسان رضوی در صفحه اینستاگرامش خبر از یک اتفاق شوکه‌کننده داد. «جواد تاری‌بخش» که زمانی مدیر رسانه‌ای تیم منحل شده پدیده بود، نوشت: «والدین ۱۵ نفر از بازیکنان یک باشگاه و مدرسه فوتبال در مشهد با مراجعه به حراست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی از یک باشگاه و مربی‌نماهای آن به خاطر تعرض به فرزندان‌شان شکایت کردند. این پرونده در دادستانی نیز مفتوح شده است. نکته قابل تامل این هست که این تیم بدون مجوز در مسابقات لیگ مشهد و استان حضور داشته است و خانواده‌های بی‌خبر از همه جا اعتماد کردند و فرزندان‌شان را ثبت‌نام »

 

 

در یکی از اولین واکنش‌ها به این رخداد، وزارت ورزش و جوانان بیانیه‌ای به این شرح صادر کرد: دو هفته پیش و به محض وصول گزارش‌هایی از تخلف در یکی از مدارس فوتبال در شهر مشهد، سید حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان به حراست این وزارتخانه دستور داد که به موضوع رسیدگی کند و پس از بررسی این ادعاها، در صورت صحت گزارش‌های رسیده با عامل یا عاملان این اتفاق با قاطعیت برخورد شود. پس از دستور سجادی، اداره کل حراست ورزش و جوانان خراسان رضوی با همکاری یکی از نهادهای امنیتی در حال بررسی دقیق موضوع هستند و قرار است گزارش بررسی این ادعاها به محض تکمیل، تقدیم وزیر ورزش و مراجع ذی‌صلاح شود.

 

در این ارتباط،«علی اکبر هاشمی جواهری» مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی درباره این تیم و مدرسه فوتبال که در رده نونهالان فعالیت می‌کرد در مصاحبه با خبرنگار روزنامه «خراسان» با اشاره به این‌که قبل از اثبات شدن این موضوع نباید خبر آن رسانه‌ای می‌شد، اظهار داشت: پس از مطرح شدن خبر اولیه، دستور داده شد حراست اداره کل ورزش و جوانان به‌دقت تمامی ابعاد موضوع را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد تا صحت‌و‌سقم و ابعاد آن مشخص شود. در مبارزه با فساد ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم. سوال ما این است که چرا باشگاه با این‌که مجوز‌های لازم را نداشته در مسابقات شرکت کرده است. این در حالی است که چند سال است این تیم در مسابقات لیگ مشهد حضور دارد.  وی به خانواده ها توصیه کرد قبل از ثبت نام فرزندان شان در هر کلاسی استعلام بگیرند و در تیم‌های مجوز دار ثبت نام کنند.

 

یکی از قابل‌تامل‌ترین اظهارنظرها را در این خصوص «محسن حیدری» دبیر هیات فوتبال خراسان رضوی داشت که در برنامه ورزشی شبکه خراسان رضوی اظهار کرد: ما از این موضوع بی‌اطلاع بودیم، به اداره کل ورزش می‌روم تا از صحت و سقم ماجرا مطلع شوم. حیدری با دروغ دانستن ماجرا گفت: «این خبر چون اثبات نشده به دروغ منتشر شده‌ است و تا این لحظه ما شکایتی در این خصوص نداشته‌ایم. موضوع را اگر مطلع بودم در نطفه خفه می‌کردم.» حیدری همچنین در اظهارنظری چالش‌برانگیز در این باره گفت: «پول خرج شده تا این خبر در همه کانال‌های خبری درج شود. این موضوع منطقی و اخلاقی نیست. بحث اخلاقی رسانه‌ها را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم.»

 

به گزارش ایران مامن، جدا از این اینکه فرجام این پرونده به کجا کشیده خواهد شد، مساله‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود فقدان آموزش لازم برای خودمراقبتی کودکان و نوجوانان از سوی نهادهای رسمی آموزش و رسانه‌های مرجع است که همچنان ترجیح می‌دهد این آسیب به صورت مکتوم باقی بماند و کمتر درباره آن سخنی به میان آید.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات