تاریخ انتشار : دوشنبه 3 بهمن 1401 - 14:27
کد خبر : 17247

خیالمان از اقتصاد راحت است!

خیالمان از اقتصاد راحت است!
کمتر کسی این روزها نگاهش به آمار تورم است و جهش نرخ دلار و طلا آن‌قدر خیره‌کننده است که مجالی به حلاجی تورم نمی‌رسد.

پس از آن که مرکز آمار ایران گزارش مربوط به شاخص بهای مصرف‌کننده دی ماه را با یک روز تاخیر منتشر کرد، این گزارش از تورم داغ در ابتدای زمستان حکایت داشت.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بررسی آمار تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد که این شاخص در دی‌‌ماه به سطح ۵۱.۳ درصدی رسیده و برای خوراکی‌ها، سطحی نزدیک به ۷۰درصد را به ثبت رسانده است؛ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز از ۴۰درصد گذشته است.

 

به گزارش ایران مامن، این در حالی است که کمتر کسی این روزها نگاهش به آمار تورم است و جهش نرخ دلار و طلا آن‌قدر خیره‌کننده است که مجالی به حلاجی تورم نمی‌رسد.

 

در همین حال، وزیر کشور اخیرا اظهار داشته ما خودمان دلار را بزرگ کردیم . حجم بدهی آمریکا حدود ۳۰ هزار میلیارد دلار است؛ سلطه دلار در اقتصاد جهان فرو می‌ریزد.

 

با ملتهب شدن دوباره بازار ارز و عبور نرخ سکه امامی از ۲۵ میلیون تومان، «محمدرضا فرزین» بار دیگر به تلویزیون آمد تا به مردم اطمینان دهد اوضاع تحت کنترل است: حواسمان به بازار هست. اگرچه شرایطی که به وجود آمده شرایط خوبی نیست اما بازار ارز و سکه را کنترل خواهیم کرد.

 

 

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در این روزها فضای روانی و مجازی با دنیای واقعی متفاوت است. ذخایر ارزی در خارج از کشور در دسترس است و محدودیتی برای تامین ارز واردات وجود ندارد. روز گذشته توانستیم ۳۰۰ میلیون یورو از محل ارز آزاد شده از عراق را در سامانه نیما برای کالاهای اساسی عرضه کنیم.

 

این بخش از سخنان فرزین با واکنش‌های مختلفی مواجه شده مخصوصا مقایسه رقم ۳۰۰ میلیون یورویی با درآمدهای ارزی کشوری چون عراق که مجموع درآمد حاصل از صادرات نفت خامش در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار بوده است.

 

 

همچنین پس از اعلام بخشنامه تازه بانک مرکزی برای افزایش سطح فروش ارز به مردم تا ۵ هزار یورو، «فارس» ضمن اشاره به نتایج سیاست دولت قبل که «برای کنترل بازار ارز اقدام به ارزپاشی و هدررفت منابع ملی کرد» نوشت: بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند عرضه ارز و سکه پایین تر از قیمت بازار آزاد توسط بانک مرکزی، تاثیر چندانی در زمینه کنترل قیمت نخواهد داشت.

 

علاوه بر این، فرزین مجددا بر تثبیت دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در سامانه نیما تاکید کرد حال آن که این تصمیم با مخالف‌هایی جدی مواجه شده از جمله «جبار کوچکی‌نژاد» عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشته اقدام دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی غیرقانونی بود و با منطق دولت در حذف ارز ترجیحی، دلار ۲۸۵۰۰ تومانی هم فسادزا است.

 

 

در شرایطی که خوش‌بینی چندانی به توقف ریزش‌های ریالی وجود ندارد و انتظار می‌رود دلار به راحتی به کانال‌های بالای ۴۵ هزار تومان جهش کند، آمارهای رئیس‌جمهوری در بهارستان مانند رشد اقتصادی ۴درصدی و اشتغال یک میلیون نفری نیز با تردیدهایی جدی مواجه شده چنان که «ایسنا» به نقل از «مجتبی محفوظی» نماینده آبادان نوشت: آمارهایی که توسط رئیس دولت طی دو جلسه در صحن مجلس ارائه شد، بعضاً خطا و غیرواقعی بوده است؛ ما شخص آقای رئیسی را انسانی صادق و وارسته می‌دانیم، بنابراین این آمارهای غیرواقعی ناشی از آماری است که اطرافیان و دولتمردان به رئیس جمهوری ارائه می‌دهند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات