تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 - 14:59
کد خبر : 17289

زد و خوردهای هنری روی رینگ سیاسی

زد و خوردهای هنری روی رینگ سیاسی
در اقدامی قابل تامل، ساترا درخواست رئیس صدا و سیما از رئیس‌جمهور برای فیلتر کردن «فیلیمو» به اتهام «زیرپاگذاشتن عمدی و آشکار قانون» را تایید کرد تا پس از فرونشستن گرد و خاک جشنواره این دوقطبی را به سمت تشدید پیش ببرد

در آستانه گشایش رسمی جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، جنسِ حواشی همیشگیِ پرتماشاگرترین رویداد فرهنگی بیش از هر زمان دیگری سیاسی است؛ حواشی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به جشنواره ارتباط می‌یابد یا ناآرامی‌های اخیر و بیشتر به شکل زد خوردی رسانه‌ای- سیاسی میان هنری‌ها، رسانه‌ها و نیز سیاسیون در جریان است.

 

به گزارش ایران مامن، پیش‌درآمد این ماجراها حمله اینستاگرامی «لیلی گلستان» عضو سرشناس کانون نویسندگان ایران به «شهناز تهرانی» بازیگر، خواننده و رقاص سینمای قبل از انقلاب بود؛ حمله‌ای ناشی از پیوستن تهرانی به کمپین جنجالی دادن وکالت سیاسی به بازمانده پهلوی است.

 

لیلی گلستان

 

گلستان پس از اینکه متهم به اهانت جنسیتی و زن‌ستیزی شد توضیح داد حساب کاربری او برای ساعاتی در اختیار فرد دیگری بوده و این مطالب از او نیست. با این حال طیفی از بازیگران از «پرویز پرستویی» گرفته تا «گوگوش» کوشیدند از هنرمند دوران پهلوی دلجویی کنند.

 

کشمکش‌هایی از این دست اما اکنون زیر سایه دوقطبی میان هنرمندان و فیلمسازان موسوم به «حکومتی» از یک سو و «منتقد» از دیگر سو قرار گرفته است. با این حال وزیر ارشاد چند روز پیش اظهار داشت «سالن ها مملو از جمعیت است»

 

پس از اعلام فیلم‌های راه‌یافته به سودای سیمرغ جشنواره، «هانیه توسلی»، «فرشته حسینی»، «مانی حقیقی»، «باران کوثری» و «علی مصفا» از بازیگران فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» در بیانیه‌ای اعلام داشتند که در جشنواره حضور پیدا نمی‌کنند تا همراهی خود را با اعتراضات و تحریم جشنواره علنی سازند.

 

 

«کیومرث پوراحمد» کارگردان فیلم «پرونده باز است» نیز خود را در دسته منتقدان قرار داده که با پاسخ روزنامه «جوان» روبرو شده است. به نوشته این روزنامه، کیومرث پوراحمد گفته «جشنواره فجر در سال‌های اخیر برایم اهمیتی نداشته خصوصاً در این سال دردناک». دیگرانی هم شاید شبیه به این را گفته باشند یا بگویند. روی این سخن با همه این افراد است، نه فقط پوراحمد که هیچ‌کس به‌تنهایی قرار نیست خود به خود مقابل یک فرهنگ چندهزارساله کسی باشد، زیرا ما همه در پیوند با یکدیگر معنا می‌یابیم.

 

این روزنامه افزوده است: درستش این است که شما برای جشنواره فجر و برای کلیت فرهنگ ایرانی و در مقابل یک کل، اهمیتی ندارید. این را درک کنید و از این تبختر و من‌من کردن بپرهیزید.

 

کیومرث پوراحمد

 

دیگر کش‌وقوسی که بین هنری‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کرد پس از اظهارات «بهروز افخمی» به چشم‌آمد. پس از آنکه افخمی تهیه‌کننده فیلم «استاد»، ناآرامی‌های اخیر را «نمایش زودگذر خیابانی» خواند، «لادن طباطبایی» بازیگر سابق فیلم و سریال‌های ایرانی وی را مخطاب قرار داد که «شما سارینا و نیکا و غزاله و حدیث و حنانه و … را ندیدید، حمله به مدرسه‌ها را ندیدید، بازداشت بچه‌ها را ندیدید فشار به معلمان را ندیدید. همکاران خودتان را ندیدید. تحت فشار بودن فیلمسازان و بازیگران را ندیدید؟»

 

در این فضا، زد و خورد دیگری که به چشم می‌خورد ادامه تاخت و تاز بی‌امان صدا و سیما به شبکه نمایش خانگی است که در اقدامی قابل تامل، ساترا درخواست رئیس صدا و سیما از رئیس‌جمهور برای فیلتر کردن «فیلیمو» به اتهام «زیرپاگذاشتن عمدی و آشکار قانون» را تایید کرد تا پس از فرونشستن گرد و خاک جشنواره این دوقطبی را به سمت تشدید پیش ببرد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات