تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 17:29
کد خبر : 17304

زمین‌لرزه‌های مهیب نیم سده

زلزله کِی و کجا بیشتر سراغ ایرانی‌ها می‌آید؟

زلزله کِی و کجا بیشتر سراغ ایرانی‌ها می‌آید؟
قبل از زلزله بم، اکثر زلزله‌های بزرگ و پرتلفات ایران در فصول گرم سال به وقوع پیوسته است. زلزله منجیل و رودبار با 37 هزار کشته و حدود نیم میلیون بی‌خانمان 31 خرداد سال 1369 روی داد.

درمیان پیش‌لرزه‌ و پس‌لرزه‌های پرتعداد، ساعت حدود یک ربع به ۱۰ شنبه‌شب هشتم بهمن‌ماه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند و مناطق پیرامون آن در ایران و حتی خاک همسایه را وحشت‌زده کرد.

 

 

این حادثه سه فوتی بر جای گذاشت و تا بعد از ظهر روز یکشنبه تعداد مصدومانش نزدیک به هزار نفر اعلام شد. تصاویری که بعد از زمین‌لرزه انتشار یافت ویرانه‌هایی زیر بارش برف بود و زلزله‌زدگانی غرق در رنج سرما.

 

نگاهی به زلزله‌های مهیب و ویرانگری که در خاطر مانده می‌گوید در اکثر این حوادث، زلزله‌زدگان تا فراهم شدن سرپناهی هرچند موقت، روزهای سختی را در سرمای شدید گذرانده‌اند تا جایی که در رخدادی مانند زلزله بم، شماری از قربانیان، مصدومانی بودند که سوز سرما ته‌مانده جانشان را سوزاند.

 

 

پیش از زلزله دیشب خوی، همین شهر در چهارم اسفند ۹۸ البته در منطقه قطور شاهد زلزله ۵.۷ ریشتری بود. بنابر اعلام هلال احمر ۴۳ روستا در منطقه قطور تحت تأثیر این زمین‌لرزه قرار گرفته‌اند. سخنگوی اورژانس هم از مصدومیت ۷۵ نفر خبر داد. وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که دست‌کم ۹ نفر در استان وان ترکیه در این حادثه کشته شدند.

 

دیگر زلزله‌ای که در سرما رخ داد، زمین‌لرزه سرپل ذهاب در سال ۱۳۹۷ با قدرت ۶٫۳ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین بود که یکشنبه چهارم آذر ۱۳۹۷ استان کرمانشاه را به لرزه درآورد. طبق گفته جمعیت هلال احمر ایران این زلزله بیش از ۶۰۰ نفر مصدوم بر جای گذاشت.

 

زمین لرزه سرپل ذهاب

 

بسیاری از تهرانی‌ها هنوز شب سردی را به خاطر دارند که بسیاری در پارک‌ها و خودروهایشان به سر رساندند. زمین‌لرزه ۱۳۹۶ با مرکزیت ملارد با شدت ۵٫۲ در مقیاس ریشتر ساعت ۲۳و ۲۷ دقیقه چهارشنبه شب، ۲۹ آذر رخ داد و استان‌ها تهران و البرز را لرزاند.

 

زلزله ملارد و پس‌لرزه‌هایش در تهران

 

زلزله بزرگ کرمانشاه با مرکزیت ازگله هم بازماندگانش را به سرعت با برف و باران و آبگرفتگی چادرها استقبال کرد. شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه که خیلی‌ها آن روزها از آوار مسکن مهرش می‌گفتند ۶۲۰ نفر را به کام مرگ فرستاد. همچنین ۹ هزار و ۳۸۸ نفر مصدوم و حدود ۷۰ هزار نفر از ساکنان بی خانمان شدند.

 

روزگار سخت زلزله‌زدگان کرمانشاه

 

زلزله ویرانگر استان کرمان نیز در آستانه زمستان رخ داد. زمین‌لرزه فهرج یا حسین‌آباد در ‎۲۹ آذر ۱۳۸۹، ۱۱ کشته و ۱۰۰ مجروح برجای گذاشت و بیست روستا در ناحیه فهرج در این زلزله ویران شد.

 

۶ سال قبل از این رخداد، استان کرمان شاهد زلزله مهیب‌تری بود. ‎چهارم اسفند ۱۳۸۳ در ساعت ۲:۲۵:۲۲ استان کرمان شهرستان زرند زمین لرزه ای رخ داد که بزرگی آن ۶٫۴ در مقیاس Mw اعلام شده‌ است. برآوردها نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰۰۰ ساختمان در زمین‌لرزه آسیب دیده یا خراب شد. همچنین بر اثر وقوع این زمین لرزه ۹۱۲ نفر جان باخته و ۱۴۱۱ نفر مصدوم شدند.

 

زلزله بم دیگر شهر استان کرمان زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگی ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زمین لرزه بم با حدود ۵۰ هزار کشته سومین زمین لرزه پر تلفات تاریخ ایران بعد از زلزله اردبیل و دامغان است.

 

زلزله‌ای که در سرمای کویر بم را ویران ساخت

 

نکته جالب توجه اینکه قبل از زلزله بم، اکثر زلزله‌های بزرگ و پرتلفات ایران در فصول گرم سال به وقوع پیوسته است. زلزله منجیل و رودبار با ۳۷ هزار کشته و حدود نیم میلیون بی‌خانمان ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ روی داد.

 

زمین‌لرزه طبس، زمین‌لرزه‌ای بود به شدت ۷٫۸ ریشتر که در ساعت ۱۹:۳۶ روز ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷، شهر طبس و روستا‌های مجاور آن را ویران کرد. این زمین لرزه قدرتمندترین زلزله‌ای است که تا به حال در تاریخ ایران ثبت شده است. کشته‌های این زلزله را بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند و این در حالی است که به علت شدت تخریب ساختمان‌ها و شدت بالای زلزله بسیاری از اجساد هرگز پیدا نشدند.

 

تصویری از زمین لرزه طبس

 

حدود ساعت ۱۱ شامگاه ۱۰ شهریور ۱۳۴۱ زمین‌لرزه‌ای منطقه بوئین‌زهرا استان قزوین را لرزاند. بزرگی این زمین‌لرزه ۷٫۲ ریشتر بود که موجب مرگ حدود ۱۱ هزار نفر شد. در این زمین‌لرزه بسیاری از آثار و مکان‌های قدیمی و تاریخی شهرستان بویین زهرا از جمله قلعهٔ باستانی رودک از بین رفت.

 

در میان زلزله‌های شدید ۲ دهه اخیر تنها زلزله موسوم به زمین لرزه ورزقان بود که در روزهای گرم سال حادث شد؛ زمین لرزه‌ای که شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی را لرزاند؛ بر اثر این زمین‌لرزه در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، ۳۰۶ نفر کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر مجروح شدند. در محدوده این زمین‌لرزه‌ها ۱۸ هزار و ۶۱۸ واحد مسکونی دچار آسیب شد که از این تعداد ۵ هزار و ۳۲۹ واحد به‌طور کامل تخریب شدند. بر اثر وقوع این زمین لرزه در مجموع ۴۱۰ روستا دچار خرابی شده و ۶۵ روستا به‌طور کامل از بین رفت.

 

تصویری مربوط به زلزله ورزقان

 

به گزارش ایران مامن، نکته‌ای که بهمن‌ماه ۱۳۹۶ در ششمین میزگرد زمین‌شناسی زلزله مطرح شد این بود که نخستین زلزله بزرگ و مرگ­بار یکصد و ده سال اخیر کشور نیز در زمستان رخ داده است؛ زلزله ۷.۴ ریشتری که سوم بهمن ۱۲۸۷ در سیلاخور-جنوب شرق بروجرد در استان لرستان به وقوع پیوست و ۸۰۰۰ کشته بر جای گذاشت.

 

به این ترتیب می‌شود گفت که از زلزله بم به این سو، جغرافیای زلزله از مناطق کویری مانند طبس و استان کرمان به سمت شمال غرب کشور و از فصل گرم به سمت فصل سرد و یخبندان کشیده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات