تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 بهمن 1401 - 0:27
کد خبر : 17353

دارو روی تخت اورژانس

دارو روی تخت اورژانس
آن طور که از برخی اظهارنظرها برمی‌آید، ظاهرا چالش‌ها و کمبودهای دارویی در سال جدید هم ادامه خواهد داشت

اوضاع دارو رفته رفته به کما نزدیک می‌شود و این را بیش از همه بیماران و بستگانشان درک می‌کنند که با هر بار مراجعه به داروخانه‌ها یا بازار سیاه تهیه دارو با شوک روبرو می‌شوند.

 

«رکنا» به نقل از یک شهروند تهرانی از افزایش ۸۰۰ درصدی قیمت یک قلم داروی ضدسرطان نوشته که باعث شده کل نسخه یک ماهه پدرش او را با یک شوک ۱۳۰ میلیون تومانی مواجه کند. به گفته این شهروند یک قلم داروی سرطان ریه که تا دی‌ماه همین امسال با ۵ میلیون تومان قابل خریداری بود، اکنون ۴۱ میلیون تومان آب می‌خورد.

 

اوایل دی‌ماه بود که «همایون سامه یح نجف آبادی» عضو کمیسیون بهداشت مجلس به «ایلنا» گفت: عدم اجرای مناسب برنامه حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو باعث کمبود دارویی در حوزه‌های مختلف طی ماه های اخیر شده است. متاسفانه در شرایط حاضر بسیاری از داروهای ضروری مورد نیاز مردم یا در داروخانه پیدا نمی‌شود یا به شدت کمیاب است.

 

به گفته این نماینده مجلس اوضاع دسترسی به داروی برخی بیماری‌ها وخیم‌تر از بقیه است. «این روزها بسیاری از داروهای اعصاب و روان، بخش زیادی از داروهای مورد نیاز بیماران خاص و بسیاری از فرآورده تزریقی و استنشاقی در داروخانه‌های عادی پیدا نمی‌شود و مردم ناچارند برای تهیه این داروها حتما به داروخانه‌های مرجع یعنی همان داروخانه‌های دولتی خاص مراجعه کنند. بنابراین این طور نیست که مساله کمبود دارو فقط به برخی انواع آنتی بیوتیک یا سرم محدود باشد و متاسفانه اکنون بسیاری از داروهای ساده و پرکاربرد نیز کمیاب شده‌اند.

 

 

به گزارش «خراسان» آن طور که از برخی اظهارنظرها برمی‌آید، ظاهرا چالش‌ها و کمبودهای دارویی در سال جدید هم ادامه خواهد داشت. بخشی از این پیش‌بینی‌ها را اعضای کمیسیون تلفیق که این روزها، مشغول بررسی بودجه ۱۴۰۲ کشور هستند هشدار می‌دهند. چنان چه روز گذشته، «علی اصغر باقرزاده» عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در این باره گفت: اگر بودجه دارو تغییر نکند و به همین سیاق و روال اجرایی شود، بدون شک دارو، پاشنه آشیل دولت سیزدهم در سال آینده خواهد بود.

 

این نماینده مجلس گفته است: همچنین قرار بود در صورت حذف ارزترجیحی قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ باشد، اما به یک‌باره شاهد حذف این ارز بودیم. از اساس نباید این حذف تا زمانی که منابع مالی آن دیده و زیرساخت‌ها تامین می‌شد، انجام می شد.

 

باقرزاده که مدعی است به رئیس‌جمهوری اطلاعات غلط می‌دهند، گفت: پیش از این ۳ونیم میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر می‌گرفتند، اما بازهم شاهد کمبود دارو بودیم. حالا آمدند ۶۹ هزار هزار میلیارد تومان برای دارو درنظر گرفتند که فاجعه همین‌جاست. اگر آمار و ارقامی را که خودشان به آن اعتقاد دارند با دلار، به همان قیمتی که خودشان می‌گویند، درنظر بگیرند، متوجه می‌شوند که این میزان از بودجه کافی نیست.

 

به گفته دبیر اول کمیسیون تلفیق بودجه، فرض کنیم ۶۹ هزار همت برای تامین دارو کافی باشد، موارد دیگر مانند تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی، شیرخشک و… از کجا تامین می‌شود؟ اگر قرار باشد مردم ملزومات پزشکی مانند پروتز یا دریچه قلب را از بازار آزاد تهیه کنند، فاجعه به بار می‌آید. این در حالی است که تنها برای تامین شیرخشک به ۵ همت بودجه نیاز است که متاسفانه در بودجه سال آینده به درستی ردیف آن مشخص نشده و آن چه مشخص‌شده هم بسیار کم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات