تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 بهمن 1401 - 15:56
کد خبر : 17357

مذاکرات هسته‌ای در پیش‌بینی‌ناپذیرترین وضعیت احیا

مذاکرات هسته‌ای در پیش‌بینی‌ناپذیرترین وضعیت احیا
«نشنال اینترست» بامداد پنجشنبه با تاکید بر اینکه «برجام نمرده است» نوشت: یک شبکه قدرتمند از فعالان خواهان احیای آن است.

خبرگزاری «رویترز» دیروز در گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد: ایران در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو است که با آنچه تهران به آژانس اعلام کرده بود در تناقض است.

 

به گزارش این خبرگزاری، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای این نهاد گفته است نگران است ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییری اساسی در اطلاعات طراحی نیروگاه غنی‌ سازی سوخت فردو پیرامون تولید اورانیوم با غنای بالا اعمال کرده باشد.

 

وی یک هفته پیش نیز مدعی شده بود ایران مواد کافی برای «چند سلاح هسته‌ای» جمع‌آوری کرده است.

 

 

در پاسخ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران چهارشنبه شب اظهار داشت: اگر این مطلب را آقای گروسی گفته باشد احتمال می‌دهم اطلاعات او به روز شده نباشد. به گفته «بهروز کمالوندی» یکی از بازرسان آژانس سهوا گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی دکتر علیمحمدی (فردو) تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است.

 

مواضع دیروز رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این باره اهمیت زیادی دارد. در حالی که «محمد اسلامی» اوایل دی ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از انجام هماهنگی‌های لازم در جهت انجام سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بعد از تعطیلات ماه ژانویه خبر داده بود در آخرین اظهارنظر در این باره خاطر نشان کرد «برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیر کل آژانس به ایران در دستور کار قرار دارد.»

 

اسلامی در ارتباط با تقابل تهران و تل‌آویو که این روزها با حملات اصفهان ابعاد تازه‌ای هم پیدا کرده اظهار داشته است: الان تنشی بین ما و آژانس نیست، تنشی که هست، از سوی سیستم نظام صهیونیستی است که دارد فشار می‌آورد.

 

در کنار این اظهارنظرها و تکرار مکرر این جمله از سوی آمریکایی‌ها که احیای برجام دیگر در دستور کار نیست باید به تازه‌ ترین مواضع فرانسوی‌ها اشاره کرد. به گفته «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه ما در رابطه با برجام با بن‌بست مواجه هستیم و مسئولیت کامل این وضعیت بر عهده ایران است. ایران در جنگ اوکراین با روسیه تبانی می‌کند که قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند.انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه برای حمایت از حملاتی که مردم اوکراین و زیرساخت‌های غیرنظامی آن را هدف قرار می‌دهند، ممکن است جنایات جنگی باشد.

 

در توصیف این وضعیت روزنامه «شرق» گزارش داده ایران به این درک رسیده است که غرب در تقابل ترکیبی خود سعی دارد از طریق اهرم فشار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در مسیر خود کنترل و مدیریت کند که معدود اهرم‌های فشار یا به بیان دقیق‌تر تنها اهرم فشار ایران هم از کار بیفتد و تهران نهایتا در موضع نه‌چندان قدرتمندانه پای میز حاضر شود و «توافق جدیدی» را بپذیرد؛ توافقی که بنا به خواست آمریکا ابعادی گسترده‌تر و موضوعات فراتر از احیای برجام و حل‌وفصل پرونده هسته‌ای را شامل می‌شود.

 

گزارش مرتبط:

پیش به سمت دیپلماسی پنهان؟

 

در کنار همه این تحلیل‌ها و موضع‌گیری‌ها برخی همچنان از امیدواری به احیای برجام سخن می‌گویند از جمله «رابرت مالی» که در مصاحبه‌های رسانه‌ای خود با نفی تلاش آمریکا برای تغییر رژیم در ایران تصریح می‌دارد: برجام هنوز نمرده است.

 

از سوی دیگر «واشنگتن فری‌بیکن» مدعی شده به اسنادی از مکاتبات داخلی چند گروه لابی‌کننده برای جمهوری اسلامی در آمریکا دست یافته که نشان می‌دهد این گروه‌ها قصد دارند از طریق فشار به قانون‌گذاران آمریکایی، دولت آمریکا را مجبور به بازگشت به مذاکرات احیای برجام کنند. این رسانه روز چهارشنبه با انتشار بخش‌هایی از مکاتبات داخلی این گروه‌ها از جمله «جی استریت»، «نایاک»، «دیدبان حقوق بشر» و «بنیاد جامعه باز»، نوشته است که «جورج سوروس»، «چارلز کوک» و «بنیاد برادران راکفلر» پشت این لابی‌گری برای جمهوری اسلامی هستند.

 

پس از آن نیز «نشنال اینترست» بامداد پنجشنبه با تاکید بر اینکه «برجام نمرده است» نوشت: یک شبکه قدرتمند از فعالان خواهان احیای آن است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات