تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1401 - 14:49
کد خبر : 17397

اینترنت و تمدید اوضاع فعلی تا اطلاع ثانوی

اینترنت و تمدید اوضاع فعلی تا اطلاع ثانوی
سیاری می‌گویند مجلس خود را از تصمیم‌گیری درباره موضوع پرچالش اینترنت کناره کشیده و احتمالا تکلیف آن در شورای عالی فضای مجازی تعیین خواهد شد

در روزهایی که بسیاری منتظرند تا تکلیف شبکه‌های اجتماعی غیرایرانی مشخص شود، به نظر می‌رسد باید نام واتساپ و اینستاگرام و … را در کنار تلگرام و توئیتر به بایگانی فیلترینگ سپرد زیرا تقریبا خیال همه راحت شده که نمایندگان این شبکه‌ها در تهران مستقر نخواهند شد و شرایط جمهوری اسلامی ایران را نخواهند پذیرفت و به این ترتیب استفاده از پلتفرم‌های غیروطنی تا اطلاع ثانوی با فیلترشکن میسر است.

 

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات هم اظهار داشته هم اکنون امکان برقراری تماس صوتی و تصویری از طریق پلتفرم های داخلی با هموطنان خارج از کشور وجود دارد تا محصولات وطنی را به عنوان نسخه‌های قابل رقابت معرفی کند.

 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد فعلا توپ طرح موسوم به «صیانت» پس از کش و قوس‌های مختلف از زمین مجلس بیرون افتاده است؛ رخدادی که از دید برخی رسانه‌ها نشانه چربیدن زورِ هیات رئیسه بر پایداری‌ها است.

 

در آخرین اظهارنظر در این باره «سیدنظام الدین موسوی» عضو هیات رئیسه اظهار داشته  طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شده است و هیچ طرحی بدون تصویب در صحن علنی نمی‌تواند به شورای نگهبان ارسال شود.

 

 

پیش از این اعلام بود که «اعتماد» در گزارش خود پیرامون سرنوشت صیانت نوشت: اصل چنین طرحی مورد اعتراض افکار عمومی است و گویا اراده‌ای درصدد خشمگین کردن جامعه است؛ همین ۴ ماه که اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر شده‌اند و سرعت و کیفیت اینترنت کاهش یافته‌، به اندازه کافی ایجاد نارضایتی کرده است و تصویب و اجرای چنین طرحی که خوب یا بد، در افکار عمومی به عنوان محدودکننده شناخته می‌شود، می‌تواند خشم‌ها را بیش از پیش کند. اینجا نوبت هیات‌رییسه مجلس است که نشان دهد کدام سمت غش می‌کند؛ سمت صیانت‌چی‌ها و پایداری‌چی‌ها یا سمت مخالفان صیانت.

 

در توصیف این طرح «غلامرضا نوری قزلجه» یکی از مخالفان سرسخت در مجلس به «خبرآنلاین» گفته طرح صیانت بیرون از مجلس کلید خورده و جبهه پایداری بازوی اجرایی طراحان آن در مجلس بوده است؛ طرحی که به بهای تهدید و تحدید آزادی مردم و قربانی کردن میلیون‌ها اشتغال مجازی، اهدافی مانند تامین منافع فروشندگان «وی‌پی‌ان» را تعقیب می‌کند.

 

در سوی مقابل، حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» طرفدار پروپاقرض در مصاحبه اخیرش با «فارس» اظهار داشته پلتفرم‌های توییتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‌اپ در اختیار افرادی در بیرون کشور است و آن‌ها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند. باید بررسی کنیم فضای مجازی که فعالیت حدود ۲۰ساله دارد، چه میزان دست حاکمیت است ولی اشتباهی به دست غربی‌ها داده شده است.

 

به گزارش ایران مامن، پس از این وقایع که از دید بسیاری تحت تاثیر رقابت‌های سیاسی در سال پایانی مجلس یازدهم قرار دارد بسیاری می‌گویند مجلس خود را از تصمیم‌گیری درباره موضوع پرچالش اینترنت کناره کشیده و احتمالا تکلیف آن در شورای عالی فضای مجازی تعیین خواهد شد که هنوز مشخص نیست بعد از استعفای «ابوالحسن فیروزآبادی» چه کسی دبیری آن را در دست خواهد گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات