تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 19:42
کد خبر : 17501

«تانک انقلاب» در بوران تهران

«تانک انقلاب» در بوران تهران
یکی از انتقادات به زاکانی این بوده که بیشتر به دنبال نمایش بوده تا مدیریت شهری و این محور در جریان سیل تابستانی در امامزاده داوود با تصاویر شهردارِ گِلی و بی‌چکمه در آب به اوج خود رسید.

برف اخیر که در مناطقی مانند کوهرنگ چارمحال و بختیاری و استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی از بام خانه‌های روستایی هم عبور کرد، در کلانشهری مثل تهران هم وضعیتی کم‌سابقه را در قیاس با پنج شش سال گذشته پدید آورد.

 

به گزارش ایران مامن، یکی از نتایج بارش‌های بهمن‌ماهی، یخبندان پایتخت و راهبندان‌هایی بود که صدای بسیاری را درآورد تا جایی که حتی برخی صداوسیمایی‌ها خواستار استعفای «علیرضا زاکانی» شهردار شدند.

 

 

جدی‌ترین حملات اما از سوی عضو شورای شهر ششم متوجه زاکانی شد؛ جایی که «ناصر امانی» اظهار داشت آقای زاکانی بعدازظهر پنجشنبه باید به اتاق مانیتورینگ معاونت حمل و نقل می‌رفت و معاونت‌ها و شهرداران را به خط می‌کرد تا آن فاجعه نصف شب اتفاق نیافتد. اما آقای ‎زاکانی عصر پنج‌شنبه‌ی بحرانی تهران کجا بود؟ مسجد باغ فیض دیدار مردمی!

 

شهردار البته این انتقادات را بی‌پاسخ نگذاشته است. زاکانی بعد از اینکه اظهار داشت در بارش‌های اخیر غافلگیر نشدیم و عملکرد ما موجب رضایت مردم شد، در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات دولت به منتقدانش تاخت و گفت: برف سال ۹۶ موجب بی‌آبرویی عده‌ای در مدیریت شهری تهران شد. وی همچنین وعده داد سال آینده کمر ترافیک را می‌شکند.

 

قبل از ماجراهای برفی نیز زاکانی با حملات و انتقادات زیادی روبرو بود. پیش از تکذیب تصمیم جنجالی مالیات‌ستانی از قبور تهرانی‌ها هم استخدام‌های شهرداری، زباله‌سوزی و آلودگی هوای تهران و … شهردار را هدف قرار داده بود.

 

یکی از انتقادات به زاکانی این بوده که بیشتر به دنبال نمایش بوده تا مدیریت شهری و این محور در جریان سیل تابستانی در امامزاده داوود با تصاویر شهردارِ گِلی و بی‌چکمه در آب به اوج خود رسید.

 

 

علاوه بر این، بسیاری می‌گویند که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم که گفته رئیس دفتری و وزارت بهداشت دولت «سیدابراهیم رئیسی» به او پیشنهاد شده بود، به جای شهرداری سخت مشغول سیاسی‌کاری است.

 

«خبر آنلاین» اواخر آذرماه درباره او نوشت: زاکانی در توئیت‌های دو ماه اخیر خودش که حدود ده توئیت است، چهار بار درباره فوتبال و تیم ملی نوشته است، اما طی دو هفته اخیر که آلودگی هوای تهران به حداکثر رسیده، هیچ اشاره‌ای به این موضوع و دادن گزارش و توضیحی نکرده است. در گفت‌وگو با رسانه‌ها هم فقط یک‌بار، آن هم در ابتدای آذر ماه،‌ در پاسخ به خبرنگاران درباره آلودگی هوای تهران گفته است: «مسئولیت مستقیم مقابله با آلودگی هوا با شهرداری تهران نیست و ۲۲ دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند». البته ماه آذر برای شهردار تهران، ماه پرخبری بوده، خصوصا روزی که به دانشگاه شریف رفت و سخنانش و واکنش دانشجویان بسیار پرحاشیه شد.

 

حاشیه‌های زاکانی محدود به امور سیاسی نبوده بلکه در شهرداری هم کارش با حواشی بسیاری پیش رفته است. «آفتاب نیوز» اواسط آبان‌ماه پارسال در مطلبی با عنوان «نوکری قم از جیب تهرانی‌ها» آورد: شهردار تهران به مدیران شهری قم قول داده است که دو رام قطار متروی تهران را برای راه‌اندازی فاز یک متروی شهر قم به آنها امانت دهد.

 

«سیدمحمود میرلوحی» عضو سابق شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در مصاحبه با «آرمان ملی» اظهار داشته ضعف‌هایی که زاکانی در مدیریت شهری تهران دارد تا حدودی به خاستگاه سیاسی وی بازمی‌گردد و این ضعف‌ها متوجه جریان اصولگرایی نیز می‌شود. به دلیل اینکه نهادها و تریبون‌ها در اختیار این جریان بود و رفتار جناحی و جریانی خود را به شکلی پیش بردند که فضا را برای جریان‌های دیگر تنگ کردند.از سوی دیگر آقای زاکانی خود را تانک انقلاب می‌داند. شعار وی مبارزه با فساد است. این در حالی است که هنگامی که در صحنه عمل قرار گرفته عملکرد وی برای جامعه بیشتر مشخص می‌شود.

 

 

روزنامه «هم‌میهن» هم درباره او نوشته است: زاکانی با کوچکترین اتفاقی غیب می‌شود و مسئولیت هیچ‌چیز را نمی‌پذیرد. ناتوان از خلق حتی یک پروژه بوده است، فاقد ایده مشخصی در اداره شهر یا تبلیغات یا حتی تأمین منابع مالی است، پُرگو و تندگو است و حتی زمان‌هایی که تلاش می‌کند مثل احمدی‌نژاد با شوخی و کنایه از پاسخگویی فرار کند، به‌دلیل فقدان توانایی، کلامش به توهین شباهت پیدا می‌کند…. فقط توجه به همین نکته کافی است که شهرداری با وجود در اختیار داشتن ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برف‌روبی در دو فقره بارش معمولی برف چنان عمل کرد که حتی اعضای شورای شهر هم توان توجیه را از دست دادند.

 

 

بعد از مطرح شدن نام زاکانی به عنوان نامزد شهرداری تهران، از بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مطرح کشور تا سازمان بازرسی با تاکید بر غیرقانونی بودن این اقدام و مغایرت آن با آیین‌نامه‌های موجود از او خواستند تا خود از این نامزدی کنار بکشد. در آن زمان، تخلف صورت گرفته ناظر بر عدم انطباق مدرک تحصیلی زاکانی (پزشکی هسته‌ای) با مدارک مورد نیاز برای شهرداری و نداشتن هیچ‌گونه سابقه اجرایی بود.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات