تاریخ انتشار : یکشنبه 30 بهمن 1401 - 15:48
کد خبر : 17506

پیشخور بنزین همگانی

پیشخور بنزین همگانی
علاوه بر اقلام اساسی و سفره خانوارها، نگاهی به سایر بازارها نشان می‌دهد مسابقه‌ای همه‌جانبه به سمت گرانی در جریان است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس پایان هفته گذشته از مصوبه کمیسیون تلفیق جهت تخصیص سهمیه بنزین به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

 

«مالک شریعتی» با اشاره به اینکه بنزین در سال آتی گران نخواهد شد، خبر داد دولت مجاز است از ابتدای خردادماه ۱۴۰۲ و در صورت تحقق منابع، به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو بازای هر عضو خانواده، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه ای اختصاص دهد و امکان تبادل سهمیه بنزین را در بازار فراهم کند.

 

به گفته وی،  از ۲۹ میلیون خانوار کشور حدود ۱۳ میلیون خانوار فاقد خودرو هستند. ۱۱ میلیون خانوار نیز دارای یک خودرو بوده و سه و نیم میلیون خانوار نیز دو خودرویی بوده و مابقی نیز سه خودرو و بیشتر دارند. حدود نیمی از خانوارها فاقد خودرو بوده و حدود ۵درصد خانوارهایی که خودرو دارند، بیشتر از سه خودرو در اختیار دارند.

 

به گزارش ایران مامن، با وجود تغییر نیافتن میزان یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۲، بسیاری از طبقات فرودست امیدوارند تا از رهگذر عدالت بنزینی، درصدی از فشارهایی که تحمل می‌کنند کاهش یابد. این در حالی است که گرانی‌های اخیر چنان افسارگسیخته بوده که همه تمهیدات و وعده‌های دولتی را پیشخور کرده است.

 

 

طی روزهای اخیر جهش قیمت گوشت نمودی از غیب‌شدنِ یک به یک محتویات سفره خانوارها بوده است. بعد از رونمایی از گوشت کیلویی نیم میلیون تومان، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار گفته بود این نرخ واقعیت ندارد اما بعد از آن تصاویر مشابهی از قیمت مشابه این کالا در رسانه‌ها انتشار یافت.

 

علاوه بر اقلام اساسی و سفره خانوارها، نگاهی به سایر بازارها نشان می‌دهد مسابقه‌ای همه‌جانبه به سمت گرانی در جریان است. از جمله «حسن محتشم» عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران به تازگی اظهار داشته آنقدر اقتصاد کشور بیمار و ناگوار شده که پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار مسکن بسیار سخت است، اما آنچه به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت، قیمت مسکن تا پایان سال با تورم جدیدی مواجه خواهد شد.

 

در این زمینه «عصر ایران» با اشاره به وعده جدید «سیدابراهیم رئیسی» در دیدار روز شنبه جمعی از مسئولان نظام، نمایندگان و سفیران کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب مبنی بر کنترل مسائل ارزی و مشکلات معیشتی و وضعیت تورمی نوشت: کلی گویی، دردی از هیچ کس دوا نمی کند (لااقل که تا کنون گرهی از کار مردم باز نکرده است). اگر آقای رئیسی این سخنان را برای خالی نبودن عریضه گفته اند، که هیچ! اما اگر به عنوان رئیس دولت و منطبق با واقعیت های موجود و برنامه های در دست اجرا، روند تورم و قیمت ارز را کاهشی دانسته اند، از جناب شان می پرسیم که برآورد کارشناسی صورت گرفته از میزان کاهش نرخ تورم و ارز چیست؟ قرار است در چه بازه زمانی به میزان کاهش برسیم؟

 

 

روزنامه «جمهوری اسلامی» هم با اشاره به پیامدهای سفر رئیس‌جمهوری به چین در یادداشتی آورد: ما نباید تصور کنیم با وعده‌های دولت چین گشایشی در اقتصادمان پدید خواهد آمد همانطور که دیدیم در روز بعد از پایان سفر رئیس‌ جمهور به چین، دلار به ۴۶ هزار تومان افزایش یافت. دولتمردان ما باید این واقعیت را درک کنند که به جای دل بستن به قوری بند نزده چینی، به سراغ سیاست متوازن بین‌المللی بروند که تنها راه‌حل مشکلات کشور است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات