تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 14:40
کد خبر : 17603

دکتر کوثر شیخ نجدی

چگونه سرمایه‌ها را بیش‌‌تر فراری دهیم

چگونه سرمایه‌ها را بیش‌‌تر فراری دهیم
خرید مسکن، به معنای رونق تولید، ایجاد مشاغل مختلف، فروش محصولات کشاورزی، غذا، لباس، وسایل منزل، خدمات و حمل و نقل است و هزینه همه‌ی اینها را ایران دارد می‌پردازد. خلاصه‌اش این‌که ما کشورهای دیگر را با ثروت و هوش و تخصص خود آباد کرده‌ایم، و خودمان نشسته‌ایم و در خلوت دعا می‌کنیم و اشک می‌ریزیم.

«ترکیه بهشت سرمایه‌گذاری، هر چه زودتر برای خرید ملک با ما تماس بگیرید»؛ این تبلیغی است که بیشتر ایرانیان روزانه می‌بینند. فروش ملک در ترکیه، قطر و سایر کشور‌ها همراه با اخذ اقامت و امکان ادامه تحصیل فرزندان و سایر موارد تشویقی دیگر.

 

لازم نیست دانش اقتصادی زیادی داشته باشیم تا درک کنیم سایر کشورها همواره و به هر طریق مشتاق جذب سرمایه‌های خارجی هستند. علاوه بر اینکه تورم، سایه‌ی جنگ و تحریم و قوانین یک‌شبه، سرمایه و اعصاب سرمایه‌گذار را تهدید نمی‌کند.

 

و اما ترفند کمیسیون تلفیق برای حفظ سرمایه؛ تصویب کرده‌اند که «از تمام خانه‌های لوکس بالای ۲۰ میلیارد و همه‌‌ی باغ ویلاها عوارض اخذ شود.» نمی‌دانم اعضا کمیسیون تلفیق بودجه از کدام بنگاهی خانه می‌خرند که خانه ۲۰ میلیاردی، لوکس حساب می‌شود. به لطف حضراتتان، ارزش پول ملی چنان پایین آمده که الان همه‌ی ما ساکن خانه‌های میلیاردی هستیم! یک آپارتمان ۴۰ متری جنوب تهران بین ۲ تا ۳ میلیارد قیمت دارد. واقعا در کدام دنیا زندگی می‌کنید؟

 

با این مصوبات غیرکارشناسی شاید موقتا پولی به خزانه وارد شود، اما تبعات منفی آن فرار سرمایه و ترس و وحشت سازندگان و سرمایه‌گذاران است. اشخاص با سرمایه‌ای معادل نصف ۲۰ میلیارد، می‌توانند یک خانه‌ی مناسب در بهترین و امن‌ترین شهرهای دنیا تهیه کنند و از مزایای زندگی امن و بدون تورم بهره‌مند شوند. فرزندانشان در بالاترین دانشگاه‌ها تحصیل کنند و نگران پیدا کردن شغل نباشند و دخترانشان در مدارس و خیابان‌ها امنیت داشته باشند و مورد حمله و توهین واقع نشوند. باور کنید با سو تفکر دارید بیش از پیش سرمایه‌های انسانی و مادی مملکت را فراری می‌دهید.

 

 

برای همه شگفت‌انگیز است که دبی چگونه در مدتی کوتاه از بیابانی گرم و خشک مبدل به مدرن‌ترین و گرانترین شهر جهان شد. جواب خلاصه‌ای وجود دارد؛ با تامین امنیت سرمایه‌گذاران از سرتاسر جهان.  دبی با بخشیدن مالیات سرمایه‌گذاران یا به حداقل رساندن آن توانست ساخت‌وساز را تسریع کند و پای بزرگترین شرکت‌های خودرو، کامپیوتر و نظایر آن را به این شهر بگشاید.

 

حالا به این ارقام نگاه کنید: «سازمان آمار ترکیه اعلام کرده‌است، شهروندان ایرانی در سپتامبر ۲۰۲۰ و همچنین در سپتامبر  ۲۰۲۱ بیشترین خرید منزل مسکونی در ترکیه در میان اتباع خارجی را به خود اختصاص دادند. …ایرانیان در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی در مجموع ۱۳۲۳باب خانه مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند و …»

 

تا چند ماه قبل، خارجی‌هایی که در ترکیه خانه اجاره می‌کردند، می‌توانستند با ارائه اجاره‌نامه به اداره مهاجرت این کشور، برای خود و خانواده‌شان، اجازه اقامت یک ساله بگیرند و با تمدید اجاره یا اجاره جدید، اقامت‌شان را نیز تمدید کنند. این قانون، البته همچنان باقی است اما روی کاغذ و تقریباً دیگر به آن عمل نمی شود؛ بدین معنا که قریب به اتفاق تقاضاهای اقامت مبتنی بر اجاره، رد می شود.علت نیز آن است که دولت ترکیه ترجیح می‌دهد خارجی ها با خرید خانه اقامت بگیرند نه با اجاره تا ارز بیشتری وارد این کشور شود.

 

حال با این حساب و بعید نیست این بار متقاضیان اقامت یا سرمایه‌گذاری  در همسایه شمال غربی، به جای اجاره ترجیح دهند املاکشان خود را فروخته و در ترکیه تبدیل به ملک کنند.

 

خرید مسکن، به معنای رونق تولید، ایجاد مشاغل مختلف، فروش محصولات کشاورزی، غذا، لباس، وسایل منزل، خدمات و حمل و نقل است و هزینه همه‌ی اینها را ایران دارد می‌پردازد. خلاصه‌اش این‌که ما کشورهای دیگر را با ثروت و هوش و تخصص خود آباد کرده‌ایم و خودمان نشسته‌ایم و در خلوت دعا می‌کنیم و اشک می‌ریزیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات