تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1401 - 20:27
کد خبر : 17623

تورم چهار سال گذشته و ۱۴۰۲

تورم چهار سال گذشته و ۱۴۰۲
هر چند رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشته سال 1402 کسری بودجه و تورم بالای 40 درصد نخواهیم داشت اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی کاهش نرخ تورم را بعید می‌دانند

آمار تازه بانک مرکزی از تورم، به نوعی پایان یک سکوت چهارساله بود؛ سکوتی که بانک مرکزی دولت روحانی بعد از شوک اقتصادی خروج دولت ترامپ از برجام آغاز کرد و در نهایت با آمار تورم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به پایان رسید.

 

بر این اساس اعلام بانک مرکزی، تورم ۳۱.۲ درصدی سال ۹۷ به ۴۷.۱ درصد در سال ۹۹ رسیده و پس از آن نیز با اندکی کاهش روی ۴۶.۲ درصد قرن را به پایان رسانده است.

 

بانک مرکزی همچنین تورم سالانه بهمن‌ماه سال جاری را ۴۳.۶ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه این ماه را نیز ۵۴.۶ درصد اعلام کرده است. تورم ماهانه بهمن نیز طبق اعلام این نهاد ۴.۴ درصد بوده است.

 

به گزارش «جهان صنعت» نکته قابل توجه در خصوص گزارش منتشرشده این است که اختلاف داده‌های تورمی بین مرکز آمار و بانک مرکزی همچنان دیده می‌شود. دولتمردان دلیل اختلاف بین داده‌های تورمی را تفاوت در شیوه محاسبه تورم توسط این دو مرکز آماری اعلام می‌کنند. اما این اختلافات آماری تصویری متفاوت از شرایط تورمی کشور ارائه می‌دهد.

 

 

اختلاف اعداد تورمی مرکز آمار و بانک مرکزی در سال جاری در حالی است که اعداد تورمی سال گذشته تصویری نگران‌کننده از شرایط تورمی کشور ارائه می‌کنند. آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده، جز در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته که تورم برابر با ۴۶.۲ و ۴۹.۳ درصد بوده، تمام اعداد تورمی ماه‌های بعد از آن بالای ۵۰ درصد رسیده است. دولتمردان پیش از این نیز اعلام کرده بودند که داده‌های تورمی سال گذشته اعداد نزدیک به ۶۰ درصد را نشان می‌دهد.

 

جهان صنعت می‌نویسد: به نظر می‌رسد بانک مرکزی با انتشار این داده‌ها در تلاش است به انتقادات گسترده‌ای که نسبت به اعداد تورمی اعلامی از سوی دولت وارد می‌شد، پایان دهد. اما آنچه جای ابهام دارد پایین‌تر بودن اعداد تورم امسال نسبت به سال گذشته است. آن هم در شرایطی که دولت دست به جراحی اقتصادی زد و با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و صدور مجوز افزایش قیمت اقلام مصرفی نرخ تورم را به سطوح بسیار بالایی رساند.

 

به گزارش ایران مامن، البته این آمار باز هم فرصتی را پدید آورد تا منتقدان اقتصادی با زمان رقم با دولت سخن بگویند. «عبدالناصر همتی» رقیب انتخاباتی رئیس‌جمهوری و رئیس بانک مرکزی دولت سابق در توییتی با طعنه به دولت و آمار‌های تورم نوشت: بار‌ها مدعی بودند تورم کاهشی شده؛ به یکباره متوجه شدند تورم بهمن ۱۴۰۱ فرقی با مرداد ۱۴۰۰ ندارد!

 

جدای از این موضوع، چشم‌اندازهای تورمی مربوط به سال آینده هم با آنچه وعده داده می‌شود متفاوت است. هر چند «مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشته سال ۱۴۰۲ کسری بودجه و تورم بالای ۴۰ درصد نخواهیم داشت اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی کاهش نرخ تورم را بعید می‌دانند مثلا جمله «تجارت نیوز» با اشاره به پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از کسری ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی سال آتی به نقل از «داود سوری» اقتصاددان رقم تورم را بالای ۵۰درصد دانسته است.

 

به گزارش «عصر اقتصاد» از پیش‌بینی پاییز گذشته صندوق بین‌المللی پول درباره تورم ۲۰۲۳ ایران، طبق سناریوی خوشبینانه، تورم ایران تا دو سال آینده به زیر ۲۰ درصد می‌رسد. اما سناریوی دوم از تداوم روند صعودی تورم به بالای ۵۰ درصد حکایت دارد و می‌گوید نرخ تورم سال آینده به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید. با وجود اینکه رسانه‌های حامی دولت هر دو سناریو را در گزارش‌های خود ذکر کرده‌اند اما تاکید آنها بر پیش‌بینی خوشبینانه صندوق بین‌المللی پول از تورم ایران بوده و تنها نگاهی گذرا به پیش‌بینی تورم ۵۰ درصدی داشته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات