تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1402 - 13:18
کد خبر : 17780

اینترنت اشیا چیست و با ما چه می‌کند؟

اینترنت اشیا چیست و با ما چه می‌کند؟
برای سال 2023، تحلیلگران گارتنر (شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی) پیش‌بینی می‌کنند که 43 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیا در جهان وجود خواهد داشت. 

اینترنت اشیاء اصطلاحی است برای توصیف شبکه‌های در حال رشد اشیاء فیزیکی که به صورت آنلاین به یکدیگر متصلند و قادر به برقراری ارتباط و اشتراک‌گذاری اطلاعات با انسان‌ها و یکدیگر هستند.

 

اینترنت اشیا (IoT) به شبکه‌ای از دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی که با هم به اینترنت متصل شده‌اند، گفته می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند از سنسورها و دستگاه‌های مخابراتی برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنند و با استفاده از تکنولوژی‌های ابری و هوش مصنوعی، این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند و به کاربران ارائه دهند. IoT در حال حاضر در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، ساختمان‌های هوشمند، سلامتی، کشاورزی و غیره استفاده می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، کامپیوترها و سپس گوشی‌های هوشمند اولین دستگاه‌هایی بودند که به اینترنت متصل شدند. در طول دهه گذشته، خانه‌ها مملو از تلویزیون‌های هوشمند، لوازم آشپزخانه متصل مانند کتری و یخچال، و سیستم‌های هشدار هوشمند، دوربین‌ها و لامپ‌ها شده‌اند. در عین حال، انسان‌ها به کار در کنار ماشین‌های هوشمند در محیط‌های کاری، رانندگی با خودروهای هوشمند و حتی زندگی در شهرهای هوشمند عادت کرده‌اند.

 

علاوه بر موارد ذکر شده؛ احتمالا در سال ۲۰۲۳ ما بیشتر با مفهوم «بخش بیمارستان مجازی» آشنا خواهیم شد؛ جایی که پزشکان و پرستاران به لطف حسگرها و پزشکی از راه دور بر نظارت و درمان بیماران در خانه خود نظارت خواهند کرد. از طرفی دستگاه‌های پوشیدنی به همه اجازه می‌دهند تا بینش بهتری در مورد سلامت و تناسب اندام خود به دست آورند، که به کاهش فشار بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی موجود کمک می‌کند.

 

 

یکی از ابزارهای مربوط به رژیم غذایی و ورزش، ساعت‌های هوشمند دارای سنسورهای گوناگون هستند و در ماه‌های پیش رو، می‌توان انتظار داشت محصولات بیشتری مانند چسب‌های پوستی پوشیدنی برای اهداف لاغری یا تناسب اندام خلق شوند.

 

حتی ممکن است دستگاه‌هایی چون محصولات نورالینک که ایلان ماسک درباره آن بارها صحبت کرده ساخته شوند. گفتنی است که شرکت نورالینک در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد. این شرکت خود را به عنوان شرکتی تحقیقاتی در حوزه پزشکی ثبت و معرفی کرد. نورالینک تیم بزرگی از محققان علوم اعصاب از دانشگاه‌های برتر جهان را گرد هم آورد تا درباره اتصال کامپیوتر به مغز انسان مطالعه و تحقیق کنند. البته شرکت‌های دیگری هم بوده‌اند که فعالیت مشابه داشته‌اند، اما نام نورالینک از آن جهت بیشتر شنیده شد که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن بود؛ نامی که در کنار برندهایی مانند تسلا و اسپیس ایکس، همواره تداعی‌کننده بلندپروازی‌های بشر بوده است.

 

برای سال ۲۰۲۳، تحلیلگران گارتنر (شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی) پیش‌بینی می‌کنند که ۴۳ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیا در جهان وجود خواهد داشت.

 

 

دستگاه‌های اینترنت اشیا زندگی افراد را آسان‌تر و راحت‌تر می‌کنند، اما درعین‌حال آن‌ها را در برابر اشکال جدید و متنوع حملات سایبری قرار می‌دهند. به بیان ساده، هر چه دستگاه‌های هوشمند بیشتری در اطراف یک فرد به هم متصل شود، درها و پنجره‌های احتمالی بیشتری وجود دارد که مهاجمان می‌توانند از آن‌ها برای ورود و دسترسی به داده‌ها استفاده کنند.

 

برای کسانی که با اینترنت اشیا درگیر هستند، به ویژه در فضای مصرف‌کننده که شبکه‌ها می‌توانند تنها مانع بین سارقان و داده‌های شخصی بسیار حساس باشند، پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های امنیتی در طول سال ۲۰۲۳ در جهان به ۶ میلیارد دلار برسد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات