تاریخ انتشار : شنبه 1 شهریور 1399 - 13:07
کد خبر : 1827

لیگ نوزدهم؛ خوب‌ها و بدها

لیگ نوزدهم؛ خوب‌ها و بدها

رکوردشکنی پرسپولیس، آسیایی شدن استقلال و فولاد که با کسب رده‌های دوم و سوم جدول به‌دست آمد،خداحافظی تیم‌های بوشهری از لیگ برتر، ناکامی سپاهان با قرارگرفتن در رده پنجم و باقی ماندن امید برای کسب سهمیه نزد تراکتوری‌ها از جمله اتفاقات مهمی بود که در هفته پایانی لیگ برتر اتفاق افتاد. به گزارش ایران مامن

رکوردشکنی پرسپولیس، آسیایی شدن استقلال و فولاد که با کسب رده‌های دوم و سوم جدول به‌دست آمد،خداحافظی تیم‌های بوشهری از لیگ برتر، ناکامی سپاهان با قرارگرفتن در رده پنجم و باقی ماندن امید برای کسب سهمیه نزد تراکتوری‌ها از جمله اتفاقات مهمی بود که در هفته پایانی لیگ برتر اتفاق افتاد.

به گزارش ایران مامن از سرویس ورزشی کیهان، لیگ نوزدهم فوتبال پنجشنبه شب هفته گذشته به پایان رسید؛ لیگی که قهرمانش از هفته‌ها پیش مشخص شده بود و جنگ برای کسب سهمیه آسیایی و سقوط نکردن به لیگ دسته اول باعث حساسیت دو چندان شد.

نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال که از ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ آغاز شده بود، روز پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ به پایان رسید؛ لیگی که جدا از قهرمانی زودهنگام پرسپولیس، به دلیل شیوع بیماری کرونا یک سال طول کشید تا طولانی‌ترین زمان در تمام ادوار گذشته این رقابت‌ها باشد.

بیش از نیمی از مسابقات هفته پایانی به خاطر جدول، شرایط حساسی داشت چرا که کسب سهمیه آسیایی و رقابت برای سقوط نکردن به لیگ دسته اول کار را برای مدعیان سخت کرده بود و حتی تا لحظات پایانی مسابقات پنجشنبه شب این حساسیت و نگرانی برای تیم‌ها وجود داشت. مهم‌ترین اتفاقات هفته پایانی پیرامون استقلال، فولاد و پارس جنوبی افتاد.

رکورد‌هایی که پرسپولیس شکست

شاگردان گل‌محمدی که دیدار با سایپا برایشان تشریفاتی بود، به تعدادی از بازیکنان اصلی خود برای دربی جام حذفی استراحت داده بود و سعی داشت با آرامش بیش‌تر حملاتی را روی دروازه سایپا طراحی کند. از این رو فشارها نتیجه داد تا اینکه در دقیقه ۴ بازی روی حرکت خوب سیامک نعمتی و پاس در عمق او، وحید امیری درون محوطه جریمه صاحب توپ شد و با ضربه پای چپ دروازه را باز کرد. در لحظات پایانی نیمه نخست نیز روی ارسال زیبای بشار رسن، اوساگونا با یک ضربه سر گل دوم را برای تیمش به ثمر رساند. در نیمه دوم این دیدار سایپا که خطر سقوط را احساس می‌کرد با تعویض دو بازیکن سعی کرد روند بازی را تغییر دهد تا با طراحی حملاتی دروازه پرسپولیس را باز کند اما تلاش‌های شاگردان صادقی بی‌نتیجه ماند. در ادامه این دیدار علیپور در دقیقه ٧٠ به جای حسین‌پور به زمین مسابقه آمد و در دقیقه ٨٩ روی یک شوت زیبا گل سوم پرسپولیس‌ را به ثمر رساند تا پرسپولیس سه بر صفر پیروز میدان باشد. با این نتیجه پرسپولیس ۶٧ امتیازی شد و به کار خود در لیگ برتر پایان داد. این تیم با هدایت برانکو در سه دوره قبلی لیگ برتر با امتیازات ۶١، ۶۴، و ۶۶ امتیاز به قهرمانی رسیده بود که امسال بیشترین امتیاز چهار سال اخیر را کسب کرد. بیشترین پیروزی در یک فصل(با ۲۱ پیروزی) و بیشترین اختلاف امتیاز تیم قهرمان با تیم دوم در پایان فصل با ۱۴ امتیاز از دیگر رکوردشکنی‌هایی بود که پرسپولیس در این فصل انجام داد.

پایان خوش آبی‌ها با نایب قهرمانی

استقلال در بازی با شاهین بوشهر هر چند از حریف خود عقب افتاد و در نیمه اول با نتیجه شکست به رختکن رفت ولی در نیمه دوم با ارائه یک بازی هجومی چهار بار دروازه حریفش را بازکرد. میلاد صارمی در دقیقه ۲۴ از راه دور دروازه استقلال را باز کرد و شاهین را یک بر صفر پیش‌انداخت اما در نیمه دوم ورق برگشت و استقلال نتیجه را به نفع خود عوض کرد. گل تساوی این بازی را وریا غفوری در دقیقه ۴۷ به ثمر رساند و شیخ دیاباته در دقایق ۶۵  و ۸۱ و مهدی قایدی در دقیقه ۷۱ گل‌های برتری آبی پوشان را به ثمر رساندند تا این بازی در نهایت با پیروزی شاگردان فرهاد مجیدی به پایان برسد.با این نتیجه، استقلال ۵۳ امتیازی شد و با کسب رتبه دوم، به عنوان نایب قهرمان رقابت‌های لیگ برتر دست یافت و موفق شد سهمیه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد. تیم شاهین بوشهر نخستین تیمی بود که پیش از اتمام لیگ برتر، به لیگ دسته یک سقوط کرد. این تیم نتایج ضعیفی کسب کرد و ۱۶ باخت در کارنامه اش ثبت شد تا بیش از نیمی از مسابقات فصل را باخته باشد.

امضای حکم بقای ماشین ‌سازی

در یک بازی مرگ و زندگی، ماشین‌‌سازی که در خطر سقوط به لیگ دسته یک قرار داشت، با صنعت نفت در تبریز بازی کرد که این دیدار با یک گل به سود ماشین‌‌سازی تمام شد تا این تیم بقا در لیگ برتر را جشن گرفت.فردین عابدینی در دقیقه ۳۹ برای ماشین ‌سازی گلزنی کرد تا نقش تعیین‌کننده‌ای در بقای تیمش در لیگ برتر داشته باشد.

فکری بدون باخت و بختیاری زاده بدون برد لیگ را تمام کردند

تنها دیداری که این هفته با نتیجه تساوی بدون گل تمام شد، بازی شهرخودرو و نساجی بود؛ دو تیمی که نه نگرانی‌ای بابت سقوط داشتند و نه شانسی برای کسب سهمیه آسیا.در این بازی نه چندان مهم، تیم‌های شهرخودرو و نساجی در مشهد به مصاف هم رفتند که مصاف مربیان استقلالی با تساوی بدون گل تمام شد تا فصل برای هر دو تیم در میانه جدول تمام شود. محمود فکری و سهراب بختیاری زاده در شرایطی در چند هفته پایانی به ترتیب هدایت نساجی و شهرخودرو را در دست گرفتند که هر کدام روزگار متفاوتی را در تیم‌های خود سپری کردند. فکری از زمان حضورش در نساجی رنگ باخت را به خود ندید و با پیروزی مقابل سپاهان و فولاد و تساوی مقابل استقلال،پرسپولیس و شهرخودرو این تیم را تا میانه جدول بالا کشید و رنگ باخت را به خود ندید. در مقابل سهراب بختیاری‌زاده در هفت هفته‌ای که هدایت شهرخودرو را برعهده داشت هرگز نتوانست با این تیم طعم پیروزی را بچشد.

لیگ برتر

نفت مسجدسلیمان سقوط  پارس جنوبی جم را قطعی کرد

مصاف دو تیم جنوبی نفت و پارس جنوبی که برای نماینده بوشهر حکم بقا در لیگ برتر را داشت، با برتری یک بر صفر نفت مسجد سلیمان پایان یافت تا دومین تیم بوشهری به لیگ دسته سقوط کند.تک گل این بازی در دقیقه ۸۸ توسط امید سینگ به سود نفت به ثمر رسید.پارس جنوبی پس از این بازی به همراه دیگر تیم بوشهری یعنی شاهین راهی لیگ یک شد.نفت مسجد سلیمان نیز با وجود انگیزه پایین برای این مسابقه، نقش تعیین‌کننده‌ای را برای تعیین دومین تیم سقوط‌کننده ایفا کند. نفت مسجد سلیمان که معمولا حضوری آسانسوری در لیگ برتر فوتبال ایران داشت برای اینکه حضورش را در لیگ تثبیت کند سراغ کسب حداقل امتیاز در بیشتر بازی‌های خود رفت. مسجدسلیمانی‌ها با هدایت مهدی تارتار ۱۷ تساوی در این فصل کسب کردند که عدد عجیبی برای تیمی محسوب می‌شود که با همین فرمول توانست در لیگ برتر باقی بماند.

مدعی قهرمانی اول فصل  از صعود به آسیا هم بازماند

یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل جاری میان دو تیمی برگزار شد که با انگیزه‌های فراوانی در بالا و پایین جدول بازی کردند. این دیدار در نهایت با تساوی یک بر یک تمام شد.سپاهان در وقت‌های اضافه نیمه نخست توانست گل نخست را توسط محمد محبی وارد دروازه پیکان کند. در آغاز نیمه دوم پیکان بازی را با گل شهریار مغانلو از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۵۱ به تساوی کشاند. با این حساب سپاهان ۴۹ امتیازی شد و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را در شبی که تراکتور شکست خورده بود، از دست داد و فصل پرفراز و نشیب این تیم بدون موفقیت بزرگی به پایان رسید. سپاهان که تا نیم فصل اول مدعی قهرمانی بود با کسب نتایج ضعیف، نه تنها قهرمانی را از دست داد بلکه حتی نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد.

پایان رویایی گل گهر در نخستین تجربه

مصاف دو تیم قعرنشین که تقریبا خیال‌شان از بابت بقا در لیگ برتر راحت شده، در نهایت به سود تیم کویرنشین تمام شد که توانست بازی را با برتری ۳ بر ۲ به سود خود تمام کند و دست پر به سیرجان برگردد. برای گل گهر که نخستین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کرد، امین پورعلی در دقیقه ۲۳به زیبایی و از فاصله حدودا ۳۰ متری موفق به گلزنی شد. گل دوم تیم آبی‌پوش سیرجانی در دقیقه ۴۵ توسط میلاد کمندانی رقم خورد. ذوب آهن در وقت‌های اضافه نیمه نخست توسط دارو بیدوف یکی از گل‌های خورده را از روی نقطه پنالتی جواب داد. شاگردان مجید جلالی در نیمه دوم برای سومین بار دروازه ذوب آهن را توسط یونس شاکری در دقیقه ۶۱ بازی کردند. آخرین گل بازی توسط ذوب آهن به ثمر رسید و این تیم در دقیقه ۸۵ توسط ایوان مارکوویچ موفق به گلزنی شد. حضور در رده دهم جدول برای گل گهر و مجید جلالی که با این تیم تا مرز استعفا و کناره‌گیری پیش رفت نتیجه‌ای قابل قبول بشمار می‌رود. ذوب آهن هم فراز و فرودهای زیادی داشت سرانجام در لیگ برتر ماندنی شد.

کسب سهمیه آسیایی فولاد در خانه تنها امید تراکتور به جام حذفی

دو تیم مدعی و بالا نشین فولاد و تراکتور برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در خوزستان به میدان رفتند. در پایان این شاگردان جواد نکونام بودند که در یک بازی ۶ امتیازی، تراکتور را با یک گل شکست دادند.برای شاگردان نکونام عارف آقاسی در دقیقه ۷ گلزنی کرد تا مهم‌ترین گل فصل تیمش را به ثمر برساند.با این نتیجه، قرمزپوشان خوزستانی ۵۱ امتیازی شدند و با قرار گرفتن در رده سوم، سهمیه آسیا را از چنگ تراکتور و سپاهان خارج کردند.تراکتور با شکست در این دیدار تمام زحماتش در طول فصل جاری را به باد داد و با ۵۰ امتیاز در جایگاه چهارم قرار گرفت تا سهمیه آسیا را در جام حذفی جست‌وجو کند.

آقای گل و آقای پاس گل از استقلال

در پایان نوزدهمین دوره لیگ برتر، شیخ دیاباته با ۱۵ گل توانست عنوان آقای گلی لیگ ایران را به دست بیاورد. همچنین مهدی قایدی از استقلال و میلاد جهانی از صنعت نفت با هشت پاس گل مشترکا آقای پاس گل لیگ شدند. دیاباته، هشتمین بازیکن خارجی شاغل در فوتبال ایران است که آقای گل می‌شود. پیش از او، مهند مهدی النداوی، دنی اولروم، عماد رضا، لوسیانو ادینهو، اشپیتیم آرفی،کی‌روش استنلی و لوسیانو پریرا توانسته بودند به این موفقیت در ایران دست پیدا کنند. در پایان لیگ نوزدهم، بعد از شیخ دیاباته، شهریار مغانلو از پیکان ۱۳ گل به ثمر رساند و علی علیپور و عیسی آل کثیر از پرسپولیس و صنعت نفت ۱۲ گله شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات