تاریخ انتشار : یکشنبه 16 شهریور 1399 - 15:59
کد خبر : 2137

خودروی ملی که مشتریانش را نقره‌داغ کرد

خودروی ملی که مشتریانش را نقره‌داغ کرد

بعد از حدوده شش ماه تاخیر از موعد تحویل خودروی ملی دنا پلاس اتومات، بالاخره چند روز قبل (در روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹) دعوتنامه برخی از خریداران این خودرو صادر شد؛ خریدارانی که سال قبل در لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم حمایت از تولیدات داخلی سرمایه خود را در مسیر حمایت

بعد از حدوده شش ماه تاخیر از موعد تحویل خودروی ملی دنا پلاس اتومات، بالاخره چند روز قبل (در روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹) دعوتنامه برخی از خریداران این خودرو صادر شد؛ خریدارانی که سال قبل در لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم حمایت از تولیدات داخلی سرمایه خود را در مسیر حمایت از تولید قرار دادند، ولی حالا گمان می‌کنند که نقره داغ شده‌اند.

اکنون و با صدور دعوتنامه و مشاهده قیمت نهایی این خودرو شگفتی عجیبی برای مصرف‌کنندگان رقم خورده است.

برخی از خریداران روز شنبه پانزدهم شهریور ماه به نشانه اعتراض به ساختمان وزارت صمت مراجعه کردند. بعد از کسب اطلاع، خبرنگار ایران مامن ضمن گفت‌وگو با تعدادی از معترضین، اصلی‌ترین مطالبات خریداران این خودرو را جویا شد؛ مطالباتی که به نظر می‌رسد کاملاً به حق بوده و ان‌شالله توسط نهادهای ذی‌ربط سریعاً رسیدگی شود.

اصلی ترین محور اعتراض خریداران مربوط به تفاوت عجیب و غیرمنطقی قیمت این خودرو با نمونه مشابه آن (دنا پلاس با گیربکس ساده) بازمی‌گردد.

تجمع وزارت صمت

به گفته یکی از خریداران معترض در حالی که قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس ساده در بهار ۱۳۹۹ دقیقاً ۹۳ میلیون و نهصد هزار تومن و در سه ماهه دوم ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده قیمت خودروی دنا پلاس اتومات توربوشارژ تنها به دلیل اضافه شدن یک گیربکس اتومات و موتور توربو شارژ و البته برخی تجهیزات محدود ۲۵۳ میلیون تومان تعیین شده است.

به عبارت دیگر تنها به دلیل اضافه شدن دو متغیر گیربکس اتومات و موتور توربو و همچنین اضافه شدن برخی آپشنهای جزئی به اندازه ۱۶۰ میلیون تومان مبلغ اضافه از خریداران سه ماهه اول درخواست شده است.

این شگفتی آنگاه بیشتر جلب‌توجه می‌کند که بدانیم بر اساس ادعای برخی از خریداران موعد تحویل سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹، احتمالاً این خودرو با رقم نجومی بیش از ۳۲۰ میلیون تومان بدانها عرضه خواهد شد.

به عبارت دیگر این دسته از خریداران باید بیش از ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر از بهای کارخانه‌ای دنا پلاس ساده پرداخت نمایند.

این احتمال افزایش عجیب و غریب قیمت برای متقاضیان سه ماهه دوم در حالی است که به گفته این افراد ثبت نام برای این خودرو برای تحویل در سه ماهه اول ۱۳۹۹ و تیر ماه ۱۳۹۹ در یک زمان مشخص و طی یک شماره فراخوان واحد صورت گرفته و متقاضیان تحویل در مرداد و شهریور نیز تنها بعد از چند روز از تکمیل ظرفیت ثبت نام کرده‌اند.

بر اساس ادعای خریداران موعد تحویل تابستان، آنها به دلیل پر شدن ظرفیت سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ مجبور شده‌اند موعد تحویل تابستان ۱۳۹۹ را انتخاب کنند. گفتنی است این افزایش قیمت چندی پیش از سوی مقیمی مدیرعامل و رحمانی مدیر فروش ایران خودرو مورد تائید قرار گرفته و نکته عجیب آنکه این افزایش توسط رضا شیوا رئیس شورای رقابت هم به طور ضمنی تائید شده است.

گفتنی است تائید رضا شیوا که بر مبنای مجوز بانک مرکزی برای افزایش قیمت در سه ماهه دوم  سال ۱۳۹۹ مطرح شده در حالی است که هیچکدام از متقاضیان این خودرو حتی در مخیله‌شان هم نمی‌گنجید که قرار است در سال ۱۳۹۹ افزایش قیمت به صورت سه ماهه صورت پذیرد.

این در حالی است که متقاضیان تحویل در تیر ماه ۱۳۹۹ در دوره اول ثبت نامی و همزمان با سه ماهه اول این خودرو را ثبت نام کرده‌اند و متقاضیان مرداد و شهریور هم تنها با چند روز تاخیر.

این خلاصه مطالبه متقاضیان این خودروی ملی است؛ خودرویی که طبیعتاً کمترین میزان ارزبری را داشته و نباید با نوسانات قیمت ارز اینچنین در حق مصرف‌کنندگان اجحاف صورت بپذیرد.

با توجه به مساله راستی آزمایی ادعای معترضین، انتظار می‌رود متولیان امر به ویژه شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، تعزیرات و حتی نمایندگان مجلس به این موضوع ورود کرده و جلوی اجحاف بیشتر در حق مردمی را بگیرند که به دلیل حمایت از تولید ملی اکنون احساس می‌کنند که نقره داغ شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Woodrow دوشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this
website yourself or did you hire someone to do it for you?
Plz answer back as I’m looking to construct my
own blog and would like to know where u got this from.
thanks

Here is my web blog :: http://ivistroy.ru/

Ewan چهارشنبه , ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

Hi my friend! I wish to say that this post is amazing, great written and include almost all significant infos.
I’d like to peer more posts like this .

Also visit my webpage :: http://yes-cars.ru/

Cornell چهارشنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵

You could certainly see your expertise in the work you write.
The arena hopes for more passionate writers such as
you who aren’t afraid to mention how they believe. At
all times go after your heart.

Here is my webpage :: http://stroitely-tut.ru/

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات