تاریخ انتشار : جمعه 21 شهریور 1399 - 13:39
کد خبر : 2201

به مناسبت روز هفتمین هنر/ ترین‌های سینمایی

به مناسبت روز هفتمین هنر/ ترین‌های سینمایی

امروز ۲۱ شهریور روز سینمای صد و بیست‌ساله ایران است که خود به دوره‌هایی مختلف تقسیم شده است. دوره پایانی که پس از انقلاب سال ۵۷ رقم خود آمار و اطلاعاتی دارد که در یک نگاه می‌توان به آن اشاره کرد:   پرفروش ترین فیلم‌ها: «مطرب» با حدود ۳۹ میلیارد تومان در ردیف اول و

امروز ۲۱ شهریور روز سینمای صد و بیست‌ساله ایران است که خود به دوره‌هایی مختلف تقسیم شده است. دوره پایانی که پس از انقلاب سال ۵۷ رقم خود آمار و اطلاعاتی دارد که در یک نگاه می‌توان به آن اشاره کرد:

 

پرفروش ترین فیلم‌ها: «مطرب» با حدود ۳۹ میلیارد تومان در ردیف اول و «هزارپا» با ۳۸ میلیارد در رتبه دوم فهرست قرار می‌گیرند.

 

پرمخاطب‌ترین فیلم: فیلم «عقاب‌ها» حدود ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار مخاطب داشته است. البته که این تعداد مخاطب در نتیجه ۱۶ سال اکران مستمر از سال ۶۴ تا ۷۹ به دست آمده است.

 

کم‌فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران متعلق به فیلم «قلب سفید قاصدک‌ها» است که در سال ۹۶ روی پرده رفت و تنها ۸ بلیت فروخت.

 

پرکارترین کارگردان مرحوم ساموئل خاچیکیان طی حدود ۵ دهه فیلمسازی توانست ۳۴ فیلم بلند را در ژانرهای گوناگون کارگردانی کند.

 

بازیگران

پرکارترین بازیگر جمشید هاشم‌پور است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۴۷ آغاز کرد و تاکنون در ۱۱۰ فیلم سینمایی بازی کرده است. بعد از او اکبر عبدی، امین حیایی و مرحوم مشایخی قرار دارند.

 

پرکارترین بازیگر زن گوهر خیراندیش است که از سال ۶۵، در ۶۹ فیلم بازی کرده است. بعد از او نیکی کریمی از سال ۶۸، ۶۵ فیلم بازی کرده است. بعد از او نام فاطمه معتمد آریا به چشم می خورد.

 

کم‌برخوردارترین استان سینمایی کشور، کهگیلویه و بویراحمد با تنها یک سینمای تک‌سالنه است که تنها ۲۲۰ صندلی دارد. طبیعتا پربرخوردارترین هم استانی جز تهران نمی‌تواند باشد.

 

به گزارش ایران مامن از روزنامه فرهیختگان، طی این سال‌ها، برزخی‌ها، خانه پدری، شوکران و مارمولک تبدیل به پرحاشیه‌ترین فیلم‌های تاریخ شدند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات