تاریخ انتشار : شنبه 22 شهریور 1399 - 14:12
کد خبر : 2224

مرجعی که هم دادستان انقلاب و هم مدافع حقوق زنان بود

مرجعی که هم دادستان انقلاب و هم مدافع حقوق زنان بود

آیت‌الله «یوسف صانعی» متولد سال ۱۳۱۶ در نیک‌آباد اصفهان امروز بیست و دوم شهریورماه درگذشت. مسئول روابط عمومی دفتر مرحوم صانعی علت درگذشت را چنین شرح داده است: آیت‌الله صانعی به بیماری سیروز کبدی مبتلا بودند، ضمن اینکه مشکلات کلیوی نیز برای ایشان ایجاد شده بود، پنجشنبه شب و به‌ دلیل شکستگی از ناحیه دست

آیت‌الله «یوسف صانعی» متولد سال ۱۳۱۶ در نیک‌آباد اصفهان امروز بیست و دوم شهریورماه درگذشت.

مسئول روابط عمومی دفتر مرحوم صانعی علت درگذشت را چنین شرح داده است: آیت‌الله صانعی به بیماری سیروز کبدی مبتلا بودند، ضمن اینکه مشکلات کلیوی نیز برای ایشان ایجاد شده بود، پنجشنبه شب و به‌ دلیل شکستگی از ناحیه دست و لگن در بیمارستان نکویی قم بستری شدند، که برای تامین فاکتورهای مورد نیاز کبد و کلیه تحت دیالیز قرار گرفتند، اما در حین دیالیز دار فانی را وداع گفتند.

آیت‌الله صانعی که در زمره مدرسان حامی انقلاب در حوزه علمیه قم بود، زمستان ۵۸ به عنوان یکی از ۶ فقیه شورای نگهبان منصوب شد اما سه سال بعد از این سمت استعفا کرد و عهده‌دار دادستانی کل کشور شد؛ سمتی که اردیبهشت ۶۴ از آن هم استعفا کرد اما پذیرفته نشد و البته چندی بعد «سیدمحمد موسوی خوینی‌ها» جایگزین آن مرحوم شد.

آیت‌الله صانعی همچنین نمایندگی رهبر انقلاب در در شورای عالی بازسازی مناطق جنگی و عضویت در اولین مجلس خبرگان را هم در کارنامه دارد.

به گزارش ایران مامن؛ آن مرحوم هرچند در دوره دادستانی مقابله‌ای جدی و به زعم برخی ناظران برخوردی رادیکال با مخالفان جمهوری اسلامی داشت و در مورد برخی مسائل اجتماعی نیز مواضعی تند داشت اما به مرجعی معروف شد که دیدگاه و فتواهایی نوگرایانه درباره حقوق زنان و غیرمسلمانان از خود برجای گذاشت.

آیت‌الله صانعی در کنار آیت‌الله حسینعلی منتظری از جمله مهمترین مراجع اصلاح‌طلبان به شمار می‌آمدند.

صانعی

آیت الله صانعی در جمع برخی اصلاح طلبان

 

پس از حوادث سال ۸۸ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد که آیت‌الله صانعی شایستگی تصدی مرجعیت ندارد؛ نظری که با البته واکنش منفی برخی مراجع از جمله آیت الله سیستانی، بیات زنجانی، مکارم شیرازی و … روبرو شد.

یکی از شاخص‌ترین حواشی سیاسی مربوط به آیت‌الله صانعی در سال ۸۸ آن بود که بخشی از اظهارات وی درباره حرامزادگی یک شخص و انتساب آن به «محمود احمدی نژاد» انتشار یافت؛ مساله‌ای که البته دفتر آیت‌الله صانعی آن را تکذیب و اعلام کرد منظور رئیس‌جمهور وقت نبوده است. با این حال چهره‌هایی همچون «حمید رسایی» به این مرجع تقلید بشدت تاختند و وی را امام جماعت مسجد «ضرار» (مسجد منافقین مدینه) خطاب کردند.

پس از آن هم حوادثی چون حمله، تعطیلی و تخریب سراغ دفاتر این مرجع تقلید در تبریز، قم، گرگان و نجف آباد رفت.

هر چند اعضای دولت «حسن روحانی» بارها دیدارهایی را با آیت‌الله صانعی در قم انجام دادند اما کهولت سن و مسائل سیاسی باعث شد تا نام وی این سال‌ها بسیار کمتر از قبل به گوش برسد.

از این مرجع تقلید بیش از ۵۰ اثر در زمینه‌های فقهی به چاپ رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات