تاریخ انتشار : یکشنبه 23 شهریور 1399 - 17:16
کد خبر : 2242

فشار دفتر رهبری برای نوشتن درباره ثروت‌های بادآورده در روزنامه جمهوری اسلامی/ دعوی میلیارد دلاری ما علیه آمریکا/ لغو مصاحبه با ایران سال/ مهیا بودن فرصت باج خواهی برای روسیه/ پیگیری طلب های مالی ما از اسرائیل/ گله مهاجری از سپردن دبیری مجمع به محسن رضایی

فشار دفتر رهبری برای نوشتن درباره ثروت‌های بادآورده در روزنامه جمهوری اسلامی/ دعوی میلیارد دلاری ما علیه آمریکا/ لغو مصاحبه با ایران سال/ مهیا بودن فرصت باج خواهی برای روسیه/ پیگیری طلب های مالی ما از اسرائیل/ گله مهاجری از سپردن دبیری مجمع به محسن رضایی

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۷۶ / بیستم جمادى‌الاول ۱۴۱۸ ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۷ آقاى افتخار جهرمى رییس دفتر خدمات حقوقی بین‌‏المللی ریاست‏‌جمهوری آمد. گزارشى از کار دفتر خدمات حقوق بین‌المللى داد؛ از چند هزار دعوایى که در دادگاه بین‌المللى لاهه بین ما و آمریکایى‌ها مطرح بود، فقط ۳۷ فقره مانده که دعاوى علیه کمتر از ۲۰۰ میلیون

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۷۶ / بیستم جمادى‌الاول ۱۴۱۸ ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۷

آقاى افتخار جهرمى رییس دفتر خدمات حقوقی بین‌‏المللی ریاست‏‌جمهوری آمد. گزارشى از کار دفتر خدمات حقوق بین‌المللى داد؛ از چند هزار دعوایى که در دادگاه بین‌المللى لاهه بین ما و آمریکایى‌ها مطرح بود، فقط ۳۷ فقره مانده که دعاوى علیه کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است، ولى دعاوى بزرگ ما علیه آمریکا که خریدهاى نظامى (F.M.S) است، میلیاردها دلار هنوز مانده و در مرحله تبادل لوایح است.

بنا بود مصاحبه‌اى براى کتاب سال روزنامه ایران داشته باشم که دیر رسیدند و لغو شد.

عصر دکتر تنکابنى آمد. گزارش موفقیت در داورى در مسأله نیروگاه بوشهر با شرکت زیمنس را داد که به نفع ما حکم داده‌اند. براساس این ادعا، ۱۱ میلیارد مارک خسارت داده‌اند. درگذشته تردید بود که وکالت را به این گروه بدهیم و با موافقت من دادند؛ تاکنون خوب کار کرده‌اند. آقاى افتخار جهرمى هم مخالف بود که فعلاً قبول دارد.

آقاى افتخار در مورد طلب‌مان از اسراییل هم گزارش داد که یک وکیل فرانسوى را انتخاب کرده و طرح دعوى شده‏‌است. گفتم با توجه به مطرح شدن اینکه اسراییلى‌ها، روس‌ها را به عنوان میانجی‏گر براى مسأله بدهى‌هایشان به ایران برگزیده‌اند خوب است به نحوى ادعاهاى ما مطرح شود که جا بیفتد.
طلب ایران سه مورد است: طرح موشکى سیرجان، لوله نفت و بهاى نفت‌هاى تحویلى ‏که همگى در زمان رژیم سابق مطرح و انجام شده و پس از انقلاب به خاطر اینکه اسراییل را نامشروع مى‌دانیم کسى اقدام به پیگیرى نکرده، تا اینکه چند سال پیش من به دفتر خدمات حقوقی بین‌الملل ریاست‏ جمهوری دستور دادم که مطرح کنند و نگذارند مشمول مرور زمان شوند.

آقاى دکتر افتخار امروز گفت در آن موقع از سوى دفتر رهبرى پیگیرى شد که چرا دعوى مطرح شده، ولى وقتى دیدند که به دستور من اقدام شده تأییدکردند. اسراییل اصل بدهی را حدود یک میلیارد دلار مطرح کرده‌ ولى بیش از این مبلغ است.

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۷۶

بعد از نماز صبح، براى کوه‏نوردى رفتم. حدود طلوع آفتاب، به کُلَک‏چال رسیدیم و از آنجا به سوى شیرپلا ادامه دادیم. سه ربع ساعت دیگر هم رفتم و مراجعت کردیم. در کُلَک‏چال با اعضاى پایگاه بسیج و کارگران که براى تعمیر بناها آنجا بودند، احوال‏پرسى کردم و گفتم، پول خرید یک گوسفند به آنها بدهند که میهمان من باشند. در برگشتن از طریق جاده باغ فولادى مراجعت‏‌کردیم ‏که از بنیاد جانبازان است و مشغول ساخت پارک عمومی در آن هستند.

آقای آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی آمد. گزارش وضع سازمان انرژى هسته‌اى را داد و مشکلاتى که در ادامه کار دارد. منجمله انحصار کار نیروگاه بوشهر به روسیه که به آنها میدان باج خواهى و بهانه‏‌جویى مى‌دهد و مزاحمت‌هاى سازمان‏‌هاى ناظر از قبیل بازرسى کل‏ کشور، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و دفتر رهبرى و… سخت‌گیرى‌هاى سازمان برنامه و بودجه که مناسب وضع سرّى و غیرعادى سازمان نیست. تذکراتى دادم و راهنمایی‌هایى نمودم.

آقاى مسیح مهاجرى آمد. از سپردن کار دبیرخانه مجمع تشخیص به آقاى محسن رضایى و برخوردهاى نامناسب دفتر رهبرى انتقاد داشت. گفت فشار دارند که درباره ثروت‌هاى بادآورده در روزنامه بنویسد که مایل نیست. مشورت کرد که علت را توضیح بدهد. از من خواست که براى اصلاح حوزه علمیه قم کمک کنم و تقاضاى مصاحبه در این باره داد و کتاب خاطرات آقای محمدتقی فلسفى را آورد.

آقاى حسین علایى و همکارانش در ساخت مصلاى تهران آمدند. گزارش دادند و لوح سپاس به من، به خاطر حمایت‌ها، اهدا کردند. براى بودجه سال آینده استمداد کرد. گفت براى ریاست ستاد به سپاه برگشته است.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

شرح عکس: مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات