تاریخ انتشار : دوشنبه 24 شهریور 1399 - 16:19
کد خبر : 2270

کولبران چهارده ساله و «شاد»

کولبران چهارده ساله و «شاد»

مانی پسر روناک یک هفته پیش مثل همیشه آخر شب سوار شد تا از ده شمشیر حوالی پاوه کردستان، لب مرز عراق برود. بعد از اینکه پدرش خانه و زندگی را ترک کرد و مادرش هم به دلیل گرانی آرد نتوانست نانوایی کند، دیگر راهی برای این پسر چهارده ساله و مادرش نماند جز کولبری.

مانی پسر روناک یک هفته پیش مثل همیشه آخر شب سوار شد تا از ده شمشیر حوالی پاوه کردستان، لب مرز عراق برود.

بعد از اینکه پدرش خانه و زندگی را ترک کرد و مادرش هم به دلیل گرانی آرد نتوانست نانوایی کند، دیگر راهی برای این پسر چهارده ساله و مادرش نماند جز کولبری.

با نزدیک شدن به فصل مدرسه دلخوشی مانی این بود که قرار نیست سر کلاس برود اما مساله بزرگ این بود که موبایل مادرش به زور کار می‌کرد و برای نرم افزار «شاد» باید لااقل نزدیک دو میلیون پیاده می‌شد.

مانی الان گوشی اندروید با نرم افزار شاد ندارد بلکه صورتی لهیده و بخیه خورده دارد، دماغ شکسته و چشمی که بیمارستان کرمانشاه کاری برایش نتوانست بکند و روناک ۳۸ ساله با دست خالی باید راهی تهران شود.

مانی

تصویری از مانی پسر روناک

 

به گفته «محمدرضا احمدی» عضو کمیسیون آموزش مجلس، برای سال تحصیلی جدید سه و نیم میلیون دانش‌آموز امکان استفاده از شاد را ندارند.

از سوی دیگر آمارهای رسمی سال ۹۸ تعداد کولبران را ۸۰ تا ۱۷۰ هزار نفر اعلام کرده‌است.

به گزارش ایران مامن، از این تعداد هرچند معلوم نیست چند نفر دانش‌آموز باشند اما می‌توان برآورد کرد دانش‌آموزان کولبری که سرنوشت مانی انتظارشان را می‌کشد به هیچ وجه تعدادشان انگشت‌شمار نیست. «فرهاد خسروی» که اواخر آذرماه ۹۸ در گردنه تته کردستان یخ زد هم همسن مانی و چهارده‌ساله بود.

فرهاد خسروی

آخرین تصویر از فرهاد خسروی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات