تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 - 19:43
کد خبر : 2442

گلایه غرضی از رهبری/ بی‌خبر بودن یزدی/ نگرانی فلاحیان از رکود پس از آمدن دولت خاتمی/ ملاقات رهبری و کرباسچی/ اختلاف زشت بین چند تن از مراجع تقلید

گلایه غرضی از رهبری/ بی‌خبر بودن یزدی/ نگرانی فلاحیان از رکود پس از آمدن دولت خاتمی/ ملاقات رهبری و کرباسچی/ اختلاف زشت بین چند تن از مراجع تقلید

  جمعه ۱۸ مهر ۱۳۷۶ /۷ جمادى‌الثانى ۱۴۱۸/ ۱۰ اکتبر ۱۹۹۷ آقاى محمد محمدى گیلانى، آخر شب اطلاع دادند که حکم اعدام مرتضى فیروزى (سردبیر ایران نیوز) ابلاغ شده و از من خواستند که به آقای یزدى رییس قوه ‏قضاییه تذکر داده شود. شنبه ۱۹ مهر ۱۳۷۶ با آقاى یزدى در مورد محکومیت فیروزی صحبت

 

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۷۶ /۷ جمادى‌الثانى ۱۴۱۸/ ۱۰ اکتبر ۱۹۹۷

آقاى محمد محمدى گیلانى، آخر شب اطلاع دادند که حکم اعدام مرتضى فیروزى (سردبیر ایران نیوز) ابلاغ شده و از من خواستند که به آقای یزدى رییس قوه ‏قضاییه تذکر داده شود.

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۷۶

با آقاى یزدى در مورد محکومیت فیروزی صحبت کردم؛ ایشان هم در جریان نبود. تعجب‏ کردند. بعد از ظهر اطلاع دادند که حکم را متوقف کرده‌ و پرونده را براى رسیدگى خواسته‌اند؛ مورد عجیبى است.

عصر آقاى حسین محلوجى آمد و براى تأسیس حزب مشورت کرد؛ تأیید کردم. از ضعف سازندگى و بروز بى ‏اعتمادى و رکود به خاطر طرح ناجور استرداد ثروت‌هاى بادآورده اظهار نگرانى‏ کرد.

آقاى علی فلاحیان آمد. از سفر به عُمره و سوریه و لبنان گفت و از رکودى که براثر اظهارات رهبرى و عملکرد دولت جدید کشور را گرفته، اظهار نگرانى ‏‎کرد و خواستار احاله مسئولیت معاونت فرهنگى مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع به خود شد.

 

یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۷۶

مصاحبه‌اى با آقای میشی کاوا، خبرنگار روزنامه ماینیچى ژاپن داشتم. ابتدا گفت، ۱۵ سال پیش در ایران، یک سال و نیم اینجا بوده و فارسى هم یاد گرفته و امروز که برگشته، پیشرفته‌هاى ایران او را شگفت ‏زده کرده و مایل است بداند که من چگونه توانسته‌ام این همه امکانات را براى سازندگى بسیج کنم و چگونه توانسته‌ام از امکانات نیروهاى مسلح، در این سطح براى سازندگى استفاده کنم. پس از جواب طولانى من، سئوال‌هاى زیادى درباره امور سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و سیاست خارجى، انتخابات و مجمع تشخیص مصلحت و… در ارتباط با ژاپن و آمریکا داشت. با حوصله به همه آنها جواب دادم. مى‌گویند روزنامه‌شان حدود پنج میلیون نسخه در روز تیراژ دارد.

آقاى خرازى وزیر امورخارجه آمد. گزارش سفر به نیویورک را داد و از فضاى مناسب‌ترى گفت که بعد از انتخابات ریاست ‏جمهوری در سطح جهانى به ‏وجود آمده و باید استفاده کنیم و نیز از راه حلى که براى مراجعت سُفراى اروپایى باز شده و رهبرى موافقت ‏کرده‌اند سُفراى آلمان و فرانسه با هم با فاصله یک هفته از سایر سُفرا بیایند؛ اظهارخوشحالی‏ کرد. در مورد رفتار نامناسبى که در جریان دعوت چند خانم آمریکایى داشته‌اند تذکر دادم که خود آقاى خرازى از نیویورک نامه نوشته و آنها را معرفى ‏کرده و خواسته ‏که دعوت شوند، ولى پس از مواجه شدن با انتقاد مطبوعات، وزارت امورخارجه از خود سلب مسئولیت کرده است. گفتم، فاطى رییس انجمن همبستگى زنان خیلى نجابت کرده که نامه‌اش را به مطبوعات نداده، با اینکه آنها دنبال مى‌کرده‌اند.

عصر آقاى کرباسچى آمد و ملاقاتش با رهبرى را تعریف‏ کرد؛ نتیجه‌اى نگرفته است. از روحیه‌اى که به‏ وجود آمده و باعث تضعیف سازندگى خواهد شد، اظهار ناراحتى‎کرد.

آقاى سردار دانایی‌فر، فرمانده قرارگاه خاتم ‏الانبیا آمد و گزارش کار ساخت سد کرخه را داد؛ از طرف سپاه، مدیر کار است. از کم‏ توجهى دولت به سازندگى و نیز روحیه فرمانده جدید سپاه، اظهار نگرانى ‏کرد و از من خواست که براى حفظ سیاست دکتر زرگر نماینده تهران آمد. از روحیه علاقه به اهل بیت در مردم مصر، کلى تعریف ‏کرد و خواست‏ که براى تجدید رابطه با مصر فکرى‏ کنیم.

آقاى سیدمحمد غرضى آمد. از بى‏ مهرى آیت‌الله خامنه‌اى نسبت به او و فشار قوه قضاییه نسبت به مدیران او و تعویض وسیع آقای محمدرضا عارف وزیر جدید پُست و تلگراف و تلفن گله‏ کرد.

شب میهمان رهبرى بودم. سرماخوردگى دارند. درباره ملاقات‏شان با شهردار تهران گفتند که تغییرى پیش نیامده، ولى هنوز اجازه محاکمه او را نداده‌اند؛ گرچه قوه قضاییه پیگیرى‏ کرده است و موافقت‏ کرده‌اند که سفیر آلمان و فرانسه، با هم با فاصله از دیگران بیایند، ولى درآن فاصله، ما تبلیغ خواهیم‏ کرد؛ کمى عقب‏ نشینى است.

درباره سفرم به ارومیه و مرزها صحبت‏ کردیم و سفر آینده‌ام به قم و نامه توهین‌آمیز آقاى آذرى‏ قمى به وزیر اطلاعات در مورد رهبرى و نیز اختلاف زشت بین علامه سید فضل ‏الله و آیات وحید خراسانى و شیخ جواد تبریزى که منجر به صدور اعلامیه علیه یکدیگر شده است و نیز گزارش رییس ‏کل بانک مرکزى در مورد رکود اقتصادى به خاطر جو بى ‏اعتمادى در اثر مسایل مربوط به ثروت‌هاى بادآورده و همچنین اظهارات آقاى کروبى و دُری نجف‏ آبادی در همین مسأله مذاکره شد. رهبرى قبول نداشتند. نامه‌اى را خواندند که یکى از علماى عرب به ایشان نوشته که براى رفع اختلاف سیدفضل‏ الله و علماى قم، بر سر فضایل و صفات حضرت‏ زهرا (س) دخالت کنند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات