تاریخ انتشار : یکشنبه 4 آبان 1399 - 20:08
کد خبر : 2906

نگرانی و نجواهای مجید انصاری با مرحوم هاشمی؛ از «ماجرای مرجعیت آیت‌الله اراکی» تا «ضعف دفتر رهبری»

نگرانی و نجواهای مجید انصاری با مرحوم هاشمی؛ از «ماجرای مرجعیت آیت‌الله اراکی» تا «ضعف دفتر رهبری»

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۷۶/ ۲ رجب ۱۴۱۸/ ۳ نوامبر ۱۹۹۷   محسن آمد و در مورد پذیرش مسئولیت شرکت متروی تهران مشورت کرد؛ تردید دارم. شب آقای حسین مرعشى نماینده کرمان آمد. نگران سرنوشت آقاى کرباسچى هستند که به دادگاه احضار شده و مى‌خواستند از مذاکرات دیشب من با آیت‌الله خامنه‌اى مطلع باشند. گفتم از

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۷۶/ ۲ رجب ۱۴۱۸/ ۳ نوامبر ۱۹۹۷

 

محسن آمد و در مورد پذیرش مسئولیت شرکت متروی تهران مشورت کرد؛ تردید دارم.

شب آقای حسین مرعشى نماینده کرمان آمد. نگران سرنوشت آقاى کرباسچى هستند که به دادگاه احضار شده و مى‌خواستند از مذاکرات دیشب من با آیت‌الله خامنه‌اى مطلع باشند. گفتم از ایشان اجازه نگرفته‌اند و ایشان فکر مى‌کنند که دستگاه قضایى، منع سابق ایشان را به معناى مخالفت با بازداشت‏ گرفته و نه احضار و سئوال که از این برمى‌آید فعلاً در حد سئوال است. براى کیفیت برخورد کارگزاران در دولت، مشورت‏ کرد. فرصت‌هایى مطرح شد منجمله ملاقات سریع با رهبرى.

گفتم که رهبرى از اظهارات آقاى یزدى رییس قوه ‏قضاییه در نمازجمعه در این خصوص هم اظهار تعجب مى‌کردند و فکر مى‌کنند که این براى رفع فشارها و جواب به افکار عمومى بوده است.

سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۷۶

تا ساعت نُه ‏و نیم در دفترم گزارش‌ها را دیدم. مسأله عراق و آمریکا به سوى بحران پیش مى‌رود.

دکتر حبیبى معاون اول رییس ‏جمهورآمد. در مورد دبیرخانه مجمع و اعتبارات توضیحاتى داد و در مورد مسأله احضار شهردار تهران به دادگاه و نیز از تأخیر تسلط دولت و رییس‏ جمهور بر مسایل مهم کشور و عدم امکان گرفتن تصمیم قابل توجه در این سه ماه و عدم افق مناسب براى آینده و به خصوص با توجه به جنجال ثروت‌هاى بادآورده اظهار نگرانى کرد.

آقاى احمد شفاعت مسئول امور نقشه ‌بردارى سازمان برنامه و بودجه آمد و از اینکه بعد از من نظامى‌ها مانع نقشه‌ بردارى در مورد محدوده دویست‏ کیلومتری فاصله تا مرزها شده‌اند و عملاً عکس‏بردارى‌ها تعطیل شده و خودشان نمى‌توانند عکس‏بردارى کنند، اظهار ناراحتى‏ کرد و از من خواست ‏که براى حل مشکل کمک کنم. گفت آقاى شمخانى وزیر دفاع هم به جاى کمک، تلاش مى‌کند که به طور کلى این اختیار را از سازمان برنامه و بودجه به وزارت دفاع ببرد و دکتر محمدعلی نجفى رییس سازمان برنامه و بودجه هم صلاح نمى‌داند از طریق رییس‏ جمهور اقدام کند؛ مؤثر نمى‌داند. گفتم نامه‌اى به رهبرى بنویسند من هم کمک مى‌کنم. نمونه نقشه راهنمایى را آورد که اخیراً براى خلبان‌ها تهیه کرده‌اند و براى اولین بار در ایران تولید شده است.

آقاى مجید انصارى نماینده تهران آمد. از شرایط جارى اظهار نگرانى شدید نمود و گفت افق آینده را مثبت نمى‌بیند، موقعیت رهبرى بعد از دو انتخابات اخیر و مسأله ثروت‌هاى بادآورده و عملکرد قوه قضاییه که به حساب رهبرى آمده و نیز عملکرد صداوسیما، به شدت تضعیف شده است. مثلاً در قم آقاى حسین وحید خراسانى در درس علیه اختیارات ولى فقیه بحث‏ کرده و نیز آقاى محمد عبایى خراسانی گفته در مشهد آقاى میرزاعلی فلسفى درس ولایت فقیه را شروع کرده که او هم موافق نیست و محدود مى‌داند. از تهران آقاى سیدهاشم رسولى ‏محلاتى به برادرش آقاى محمدتقی فلسفى واعظ گفته که به ایشان بگویند این درس را ادامه ندهید. و او هم گفته چون درس دیگرى آماده ندارد فعلاً درس را به ‏کلى تعطیل مى‌کند و با توجه به اینکه مهم‏ترین درس حوزه علمیه مشهد است، تأثیر بدی در حوزه داشته است.
گفت با این همه مخالفت و تضعیف، عکس‌العملى در جامعه نیست. در حالى که در زمان امام که آیت ‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانى، جمله‏ اى در تضعیف ولایت فقیه گفتند همین موجب شد که آیت ‌الله محمدعلی اراکى در مقابل ایشان به عنوان مرجع مطرح شود.

از وضع بد اقتصادى، به خاطر از دست‏ رفتن امنیت اقتصادى در اثر جنجال‌هاى اخیر و عمل دستگاه قضایى شکایت ‏کرد و گفت اینها مانع توفیق دولت مى‌شود و نیز از وضع مجلس اظهار ناراحتى‏ کرد که خط مقابل دولت، با سئوال و سخنرانى فشار بر دولت وارد مى‌کند و آقاى ناطق ‏نورى رییس مجلس هم کمکى نمى‌کند.

از من خواست ‏که با شرکت در انتخابات آتی به مجلس بروم. مشغول تهیه نامه‌اى براى رهبرى هستند. از ضعف دفتر رهبرى اظهار تأسف ‏کرد که براى اداره این مرکز حساس، کافی نیست و قابل مقایسه با مدیریت دفتر امام نیست. من هم از لزوم ابهام ‏زدایی از وضع اقتصادى برای آینده و جو نامناسب تبلیغاتى و مخدوش ‏شدن امنیت سرمایه اظهار نگرانى‏ کردم.

آقاى حسین مرعشى آمد. گفت تصمیم‏ گرفته‌اند که در مورد احضار شهردار تهران نامه‌ اى در شکایت از قوه قضاییه به رهبرى بنویسند و به ملاقات من و آقاى خاتمى بروند. شهردار هم از دادگاه بخواهد که با توجه به اینکه آقای غلامحسین کرباسچی روحانى است، پرونده‌اش به دادگاه ویژه روحانیت برود.

آقاى زواره‌اى رییس سازمان ثبت اسناد و املاک آمد. مثل همیشه از مشکلات سیاسى، اقتصادى و… گفت و براى اولین بار، من نیز در بعضى از نگرانى‌هایش شریک شدم. از من خواست براى جلوگیرى از خطرهاى مهم و جدى اقدام به سازمان‌دهى نیروهاى وفادار کنیم. گفت دیگر به حزب مؤتلفه نمى‌رود.

آقاى رضا امراللهى آمد. براى کار خودش مشورت کرد و گفت در حزب کارگزاران تصمیم‏ گرفته‌اند که از من بخواهند که به مجلس بروم؛ گفتم نمى‌پذیرم.

 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات