تاریخ انتشار : سه شنبه 13 آبان 1399 - 11:33
کد خبر : 3029

انتخابات آمریکا چه خواهد شد؟

انتخابات آمریکا چه خواهد شد؟

«مصطفی خوش چشم» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نظرسنجی‌ها در مورد نتیجه انتخابات آمریکا می‌گوید: بر اساس الگوهای شبیه‌سازی شده، ما یا با پیروزی قاطع بایدن با بیش از ۳۳۰ رای الکترال مواجه خواهیم شد یا با پیروزی خفیف ترامپ که احتمالا حدود ۲۸۰ رای الکترال به دست خواهد آورد.   از نگاه این

«مصطفی خوش چشم» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نظرسنجی‌ها در مورد نتیجه انتخابات آمریکا می‌گوید: بر اساس الگوهای شبیه‌سازی شده، ما یا با پیروزی قاطع بایدن با بیش از ۳۳۰ رای الکترال مواجه خواهیم شد یا با پیروزی خفیف ترامپ که احتمالا حدود ۲۸۰ رای الکترال به دست خواهد آورد.

 

از نگاه این کارشناس مسائل آمریکا، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن در کل کشور و در ایالت‌های شناور جلوتر است اما در کنار این نظرسنجی‌ها برخی دیگر از افکار سنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ هم شانس پیروزی دارد.

 

در کنار صدها موسسه نظرسنجی، چند موسسه معتبر نظرسنجی وجود دارد که برای نظرسنجی هم پول دریافت نمی‌کنند و نتایج این‌ها قابل اعتنا است. در سال ۲۰۱۶ و هم در انتخابات ۲۰۱۸ به درستی نتیجه انتخابات را پیش بینی کردند. گروه اکثریت این نظرسنجی‌ها نشان از برد قاطع بایدن دارند اما گروه اقلیت هم نشان می‌دهند که برد ترامپ با فاصله بسیار اندک دور از دسترس نیست

 

نظرسنجی‌ها‌ و واقعیات آمریکا

 

خوش چشم در گفت و گو با ایرنا می‌افزاید:  به هر تقدیر به نظر من هر دو نامزد شانس تقریبا مساوی برای پیروزی دارند چرا که جدای از نظرسنجی‌ها، چندین عامل دیگر را هم باید مدنظر قرار داد. اولا نظرسنجی‌ها بیشترین میزان دقت را در مورد آرای ملی دارند و وضعیت آرای الکترال را چندان دقیق نشان نمی‌دهند. ثانیا نظرسنجی‌ها اهمیت نامزد حاضر در قدرت و تاثیرگذاری او را نمی‌توانند مورد سنجش قرار دهند.در آمریکا  قدرت به شکلی پخش شده که رئیس جمهور اگر یکی از مجالس را هم با خود همراه داشته باشد می‌تواند در قوه قضاییه و دیوان عالی نفوذ خیلی زیادی داشته باشد و در شرایط مساوی کار را به نفع خود تمام کند. فلذا آن شخصی که در قدرت است تاثیر زیادی در فرایند و نتیجه انتخابات دارد.

 

سومین عامل شخص آقای ترامپ است. ترامپ از هیچ اقدام قانونی و غیر قانونی ابایی ندارد. در حال حاضر سرنوشت رای گیری در آرای پستی تعیین خواهد شد. بسیاری از کسانی که روسای ادارات پست ایالت‌های مورد نزاعند از نیروهای ترامپ هستند. بسیاری از کسانی که در دادگستری‌های شهرهای مختلف حاضرند از افراد نزدیک به تفکر رئیس جمهور آمریکا هستند. همین الان گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تخلفات بسیاری در بحث آرای پستی انجام شده است. لذا حضور ترامپ در نتیجه انتخابات تاثیر گذار است.

 

بنابراین نتیجه انتخابات را نباید فقط بر اساس نظرسنجی‌ها پیش بینی کرد. با توجه به همه نکاتی که اشاره کردم دو سناریو در مورد نتیجه انتخابات آمریکا وجود دارد. امسال ۱۹۷ رای الکترال در  ایالت‌های شناور قرار دارد. شبیه سازی های کامپیوتری نشان می‌دهدکه یا بایدن به صورت قاطع و با کسب ۳۳۰ تا ۳۵۰ رای الکترال پیروز انتخابات خواهد شد یا اینکه ترامپ به پیروزی شکننده‌ای دست خواهد یافت و بین ۲۷۵ تا ۲۸۰ رای الکترال به دست خواهد آورد.

 

بایدن فشار بین‌المللی علیه ایران ایجاد خواهد کرد

 

خوش چشم در مورد رویکرد دولت آینده آمریکا نسبت به ایران هم گفت:  هر کدام پیروز شوند در استراتژی‌ها برابر هر دو به دنبال این هستند که جمهوری اسلامی ایران را از طریق استراتژی تعامل مهار کنند. این هدف را هم با استفاده از جنگ ترکیبی و  عمود خیمه جنگ ترکیبی که تحریم‌ها است دنبال خواهند کرد تا جموری اسلامی را به پای میز مذاکره بکشانند.  اما در تاکتیک‌ها متفاوتند و هر کدام ضعف و قوت‌هایی دارند.

مصطفی خوش چشم تحلیلگر مسائل بین الملل

مصطفی خوش چشم تحلیلگر مسائل بین الملل

 

در حالی که در این استراتژی، ائتلاف‌سازی جهانی و منطقه‌ای بسیار مهم است آقای ترامپ قادر به ایجاد چنین ائتلاف‌هایی نیست و تنها توانست ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران ایجاد کند. بنابراین اگر پیروز هم شود نخواهد توانست ائتلاف علیه ایران شکل دهد. از طرف دیگر او بیشترین فشار ممکن علیه تهران را ایجاد کرده و گزینه دیگری ندارد. لذا ترامپ می‌داند که در صورت پیروزی باید نوع سیاست ورزی خود در قبال ایران را عوض کند. این تغییر به دو شکل ممکن است تشدید تحریم‌ها که برای این گزینه مورد جدیدی باقی نمانده است یا اینکه به سمت دیپلماسی حرکت کرده و یک سری از اصول دیپلماسی را بپذیرد.

 

اما اگر بایدن پیروز انتخابات شود  او توانمندی ایجاد ائتلاف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای علیه ایران را دارد. او در مانیفستی که در سی ان ان اعلام کرد مشخص کرد که اگر بایدن پیروز شود با دیگر بازیگران بین‌المللی مانند اروپا و چین تنش‌ها را کاهش داده و علیه ایران با این قدرت‌ها ائتلاف ایجاد خواهد کرد. این امر باعث فشار بیشتر بر تهران خواهد شد. اما تحریم برای هر دو نامزد به پایان رسیده و  به لحاظ کمی نمی‌توانند کار بیشتری در حوزه تحریم انجام دهند اما حضور آقای  بایدن تحریم‌ها را کیفی‌تر می‌کند.

 

بعید است بایدن به برجام برگردد

 

این تحلیل گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوالی در رابطه با بحث برگشت بایدن به برجام و رویکرد تهران در مقابل دولت جدید آمریکا هم بیان داشت: قطعا جمهوری اسلامی تا زمانی که حربه تحریم  را بلا اثر نکند همچنان زیر فشار قرار خواهد گرفت فارغ از اینکه پای میز مذاکره برود یا خیر. از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران خواستار بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارت‌ها است و از دولت جدید آمریکا این درخواست را خواهد داشت. با حضور ترامپ در قدرت نه او به عقب خواهد رفت نه ایران از شروط خود کوتاه خواهد آمد. با حضور بایدن هم خیلی بعید او به برجام برگردد. جرا که اگر سنا همچنان در دست جمهوری‌خواهان باشد باید گام های کوچک و حساب شده‌ای بردارد و گام بلندی مانند بازگشت به برجام را به راحتی نمی‌تواند بردارد.

 

ضمن اینکه بایدن اعلام کرده برجام را با این شرایط قبول ندارد و درصدد برجام جدیدی است. در واقع قصد دارد موضوعات دیگر را هم در برجام بگنجاند. حتی اگر دو مجلس هم در اختیار دموکرات‌ها قرار گیرد باز بعید است بایدن به راحتی به برجام برگردد و درخواستی از ایران نداشته باشد. نکته مهم این است که تیم سیاست خارجی آقای بایدن  تمایل به سیاست خارجی هیلاری کلینتون دارد و نه مدل سیاست خارجی اوباما، یعنی تیم سیاست خارجی کلینتون طرفدار اعمال کیفی تحریم‌ها به منظور فشار واردن قبل از مذاکره است. اما نگاه اوباما این نیست. البته در دوره خود او هم این نگاه اجرایی نشد و نگاه کلینتون اجرایی شد. اوباما معتقد به مذاکره با شرایط فعلی و حال حاضر است.تیم بایدن تلفیقی از این دو نگاه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات